گردشگری دارای پتانسیل قوی برای انگیزش احساس معنویت است

گردشگری دارای پتانسیل قوی برای انگیزش احساس معنویت است

مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سفر و گردشگری درون خود دارای پتانسیل قوی برای انگیزش احساس معنویت است، گفت: پرداختن به گردشگری معنوی می‌تواند گامی مؤثر در تامین سلامت همه جانبه و زندگی مطلوب انسانی در بٌعد فردی باشد.

به گزارش میراث آریا، محمدرسول ایمانی در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به موضوع گردشگری و معنویت گفت: از دیرباز سفر و گردشگری به عنوان فعالیتی تعالی‌بخش و کمال‌آفرین مطرح بوده و پیشوایان دینی و حکیمان در تمام سنت‌های دینی مردم را به گردشگری و سفر ترغیب می‌کردند و آن را زمینه‌ای برای افزایش علم و آگاهی و اعتلای اخلاق می‌دانستند.

عضو هیات علمی و مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی گفت: سفر و مسافرت در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است، چنانکه سفر در مواردی «واجب» یا «مستحب» دانسته شده است. مسافرت از دید اسلام حکمت و آثاری داشته و یا با اهداف خاصی توصیه شده است.

او با تاکید براهمیت موضوع سلامت معنوی در ادامه عنوان کرد: سلامت معنوی در کنار سلامت جسمی و روحی بُعد مهمی از سلامت بوده که امروزه توجه سیاستگذاران امر سلامت را به خود جلب کرده است. نیاز به معنویت، نیازی اصیل در وجود انسان است و عدم پاسخ‌گویی صحیح به این نیاز، مشکلات و اختلالات زیادی را در زیست مطلوب انسانی ایجاد خواهد کرد.

ایمانی گفت: از آنجا که سفر و گردشگری در درون خود دارای پتانسیل قوی برای انگیزش احساس معنویت است و با تقویت خودآگاهی ناب می‌تواند زمینه تجربه امر قدسی را در انسان ایجاد کند، لذا پرداختن به گردشگری معنوی می تواند گامی مؤثر در تامین سلامت همه جانبه و زندگی مطلوب انسانی در بٌعد فردی ارزیابی شود.

مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت برگزاری کنفرانس گردشگری و معنویت افزود: از آنجا که موضوع گردشگری و معنویت و رویکرد معنوی به گردشگری چندسالی است که به صورت جدی در گفتمان مربوط به این حوزه مطرح شده و مورد توجه و استقبال پژوهشگران قرار گرفته است، بنابراین برای تبدیل شدن این ایده به یک گفتمان لازم بود تا نشست‌ها و کنفرانس‌های متعدد به صورت ادواری در داخل و خارج کشور برگزار شود تا پژوهشگران در حوزه گردشگری بتوانند ایده‌ها و یافته های خود در این خصوص را ارائه کرده و در معرض نقد و ارزیابی قرار دهند.

او تاکیدکرد: با توجه به برگزاری کنفرانس گردشگری در سه دوره متوالی کماکان ادامه حرکت و برگزاری دوره های بعدی می تواند از این جهت حائز اهمیت باشد.

چهارمین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی روز سه شنبه – اول اسفند ماه ۱۴۰۲- در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید