تشکیل کارگروه استان‌های زاگرس‌نشین فرصتی برای حل معضلات و موانع/ تجمیع پیشنهادها در قالب ۱۰ طرح به‌منظور اخذ مصوبه‌های راهگشا


تشکیل کارگروه استان‌های زاگرس‌نشین فرصتی برای حل معضلات و موانع/ تجمیع پیشنهادها در قالب ۱۰ طرح به‌منظور اخذ مصوبه‌های راهگشا

معاون گردشگری کشور تشکیل کارگروه استان‌های زاگرس‌نشین که با دستور رییس جمهوری صورت گرفت را فرصتی برای حل معضلات و رشد گردشگری این استان‌ها عنوان و بر ارائه ده پیشنهاد مشترک به‌منظور ارائه و اخذ مصوبه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، نشست کارگروه گردشگری استان‌های زاگرس نشین با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مدیران کل معاونت گردشگری و مدیران کل ۶ استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

شالبافیان توزیع مکانی و توازن گردشگری در سراسر کشور را از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت گردشگری عنوان و با اشاره به ظرفیت‌های ویژه‌ استان‌های زاگرس‌نشین از لحاظ اقلیم، جغرافیا، تنوع قومی، تمدن و تاریخ بر استفاده از آنها به‌منظور رشد گردشگری تاکید کرد.

او با بیان اینکه توزیع گرشگری موجب امنیت‌آفرینی می‌شود، محور غرب کشور را در این راستا حائز اهمیت دانست و دستور ریاست‌جمهوری به‌منظور تشکیل کارگروه استان‌های زاگرس‌نشین را محمل و فرصتی برای طرح و حل معضلات عنوان کرد.

معاون گردشگری با اشاره به اولویت‌بندی و طبقه‌بندی مطالبات در سطح ملی و استانی، افزود: برخی مطالبات و موانع در سطح استان و از سوی استانداران قابل حل است، برخی دیگر نیاز به تدبیر و تصمیم در سطح ملی دارد که باید شناسایی و تفکیک شوند.

طرح تسهیل ورود گردشگران با خودرو فرصتی برای جذب گردشگر خارجی

معاون گردشگری به اهمیت شناسایی و طرح مطالباتی که از سوی دولت و در قالب مصوبه قابل حل است، اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهادهایی که نیاز به قانون و مصوبه مجلس دارد در حال حاضر دارای موضوعیت نیستند و باید حذف شوند. با توجه به اینکه بیشترین معضلات استان‌های زاگرس‌نشین مربوط به منابع‌طبیعی، محیط‌زیست، وزارت نیرو و راهداری می‌شود، پیشنهادها در قالب ده طرحی که از طریق دولت قابل حل و پیگیری هستند به‌منظور گرفتن مصوبه و حل موانع تجمیع و مطرح شوند.

او بر استفاده از ظرفیت این استان‌ها در گردشگری تاریخی‌فرهنگی، عشایر، کشاورزی و تندرستی در راستای توسعه محصول همچنین استفاده از فرصت ایجاد شده از طریق طرح تسهیل ورود گردشگران با خودرو تاکید کرد و افزود: خوزستان با تبلیغات و معرفی جاذبه‌های استان در استفاده از این طرح و جذب گردشگر عملکرد موفقی داشته است و استفاده از این فرصت در جذب گردشگر خارجی حائز اهمیت است.

اولویت‌بندی زیرساخت‌های دارای تقاطع با سایر حوزه‌ها، اختصاص تسهیلات ویژه به استان‌های زاگرس‌نشین، استفاده از مصوبه اشتغال مرزنشینی در جذب اعتبارات، استفاده حداکثری از ظرفیت غارها و قرقگاه‌ها، توانمندسازی کارشناسان اقامتی، از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان در این جلسه بود.

بهره‌برداری از ۲۸ پروژه با تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان

در ادامه احمد تجری با بیان اینکه این کارگروه در راستای ابلاغ ریاست‌جمهوری و با هدف هم‌فکری و هم‌اندیشی به‌منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری، شناسایی موانع و استفاده از ظرفیت گردشگری استان‌های زاگرس‌نشین (ایلام کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان) تشکیل شده است، افزود: شاخص‌های کلی و راهبردی برای توسعه گردشگری و اشتغال استان‌های زاگرس‌نشین با اطلاعات تجمیع شده از استانداری‌ها، معاونت گردشگری استان‌ها همچنین معاونت میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی تبیین شده است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و مناطق نمونه گردشگری با اشاره به اهمیت رصد مراحل پیشرفت پروژه‌های گردشگری بر شناسایی و استفاده از ظرفیت استانی برای رفع موانع تاکید کرد.

او همچنین طرح مطالبه از سوی استانداران استان‌های زاگرس‌نشین را در تصویب و ورود جدی دولت موثر عنوان کرد.

تجری با ارائه برنامه‌های توسعه و اشتغال استان‌های زاگرس‌نشین، ادامه داد: در ۶ استان زاگرس‌نشین ۳۰۸ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومان در حال احداث است و بهره‌برداری از ۲۸ پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد به ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و کارگاه‌های آموزشی متناسب با ظرفیت‌های موجود گردشگری در هر استان، برنامه‌ریزی برای تقویت و توسعه روستاهای پایلوت گردشگرپذیر به‌منظور ثبت جهانی، تعیین مسیر گردشگری عشایر و کوچ، معرفی و تعیین پهنه‌های مستعد ژئوتوریسم و ایجاد ژئوپارک، برگزاری تورهای آشناسازی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌ها به فعالان گردشگری، برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری کشاورزی، معرفی گردشگری موضوعی، تهیه تقویم گردشگری برای ایام سال به‌منظور ثبت و بازسازی رویدادهای فرهنگی جوامع محلی و بومی و برندسازی آنها، حضور و مشارکت در رویدادهای ملی و بین‌المللی و نمایشگاه‌های گردشگری مرتبط در خارج از کشور با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی استان‌ها و طراحی و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی منطقه‌ای برای جذب گردشگران خارجی، ایجاد ونوسازی ناوگان هوایی، برقراری پروازهای خارجی و افزایش پروازهای داخلی، تکمیل خطوط ریلی برای راه‌اندازی مسیر جدید گردشگری از جمله شاخص‌های مورد اشاره بود.

همچنین در این جلسه سایر مدیران کل معاونت گردشگری و مدیران کل استانی به ارائه پیشنهاد و طرح معضلات پرداختند.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید