یکی از پایه‌های اصلی گردشگری، صنایع دستی است


یکی از پایه‌های اصلی گردشگری، صنایع دستی است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: یکی از پایه‌های اصلی گردشگری، صنایع دستی است، فضای گفتمانی و جذب گردشگر می تواند از طریق صنایع دستی نیز اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مریم جلالی امروز سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ در دیدار با مجمع ملی تشکل های گردشگری،‌ با بیان اینکه باید رویکرد ما در کشور نسبت به همه رویدادها خصوصا رویدادهای فرهنگی چندجانبه باشد، تصریح کرد: زمانی که ذی نفعان در یک حوزه بیشتر شوند شاهد همدلی و کنار هم قرار گرفتن بخش های مختلف می شویم به طوری که امروز نیاز صنایع دستی نیز،‌ توجه چند جانبه گردشگری، میراث فرهنگی و سایر بخش‌ها به آن است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که صنایع دستی ظرفیت لازم برای این که به حوزه های مختلف متصل شود را داراست،‌ افزود: یکی از پایه‌های اصلی گردشگری صنایع دستی است و فضای گفتمانی و جذب گردشگر می تواند از طریق صنایع دستی نیز اتفاق بیفتد.

او با تعبیر صنعت گردشگری به درخت و تشریح بخش های مختلف آن گفت: میراث فرهنگی ریشه، تنه و شاخه‌ها گردشگری و محصول این درخت تنومند صنایع دستی است لذا زمانی که صنایع دستی به تجلی برسد در حقیقت شاهد رشد و تجلی گردشگری هستیم.

جلالی با بیان این که ما نیاز داریم دانش تشکل سازی مجمع ملی را به صنایع دستی منتقل کنیم،‌ اظهار کرد:‌ اتحادیه‌ها و اصناف پایه‌گذار تشکل‌ها بودند ولی ما درصدد هستیم که بتوانیم از تجربه موفق مجمع ملی استفاده کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این که باید فرا سرزمینی در حوزه صنایع دستی عمل شود، گفت: علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با هتل‌ها و دفاتر آژانس ها، لازم است که تورهای تخصصی تعریف شود و شبکه ای از فعالان گردشگری به صنایع دستی بپردازند.

او به راهنمایان گردشگری به عنوان نیروهای فعال و بازاریابانی برای حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: راهنمای گردشگری اعتمادسازی می کند و با ارتباطی عاطفی به گردشگر، بهترین پیشنهاد درست را با در نظر گرفتن قیمت مطلوب ارائه دهند.

جلالی با بیان این که در حوزه آموزشی نیز سرفصل های مربوط به آموزش صنایع دستی نیاز به ساماندهی و بازنگری دارد، گفت: با سرفصل های مشترک یا با همپوشانی گردشگری می‌توانیم در زمینه تولید اشتغال پایدار اقدام کنیم.

جلالی به ظرفیت های بخش خصوصی گردشگری در حوزه صنایع دستی و بین الملل اشاره کرد و افزود: معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه با دیدگاهی روشن، صنایع دستی را پیوست اجرایی اماکن میراثی کرده است و این نیاز وجود دارد که گردشگری هم بتواند صنایع دستی را هم پوشانی کند.

سیدمصطفی فاطمی با بیان این که در برنامه هفتم نقش تشکل ها خیلی پررنگ بود،‌ گفت: هر چه ارتباط های غیرضروری دولت کمتر و تعامل بخش خصوصی بیشتر باشد می توانیم قدرت بیشتری را برای این حوزه شاهد باشیم.

او با بیان این که باید بتوانیم حضور تشکل های صنایع دستی را در مجمع ملی تشکلهای گردشگری داشته باشیم، گفت: یکی از برنامه‌های پیش‌رو پیگیری نوروز و عرضه صنایع دستی در ورودی شهرهاست که بتوانیم از این فرصت برای رشد و معرفی صنایع دستی و سوغات ملی استفاده کنیم.

کانتر صنایع دستی در دفاتر خدمات مسافرتی ایجاد شود

حرمت الله رفیعی رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری در ادامه گفت: من برای حمایت از صنایع دستی آماده ام که کانتر فروش صنایع دستی را مانند فروش بلیت و تور در دفاتر خدمات مسافرتی راه اندازی کنم و اولین قدم در آژانس من خواهد بود.

او با بیان اینکه لغو روادید باید از طریق وزارت میراث فرهنگی اتفاق بیفتد، افزود: یکی از مسائلی که در این باره اهمیت دارد این است که لغو روادید باید در سبد گردشگری قرار بگیرد نه این که پس از حل این مشکل،‌ گردشگری ذی نفع آن نباشد.

رفیعی به مسئله سرویس های بهداشتی اشاره کرد و گفت: ما بدون استثنا به عنوان یک معضل به سرویس بهداشتی در حوزه گردشگری نگاه می کردیم در بیشتر اماکن با مشکل سرویس بهداشتی روبرو بودیم اما امروز وزیری آمده که از این معضل با صراحت یاد می کند و درصدد حل این مشکل است.

او با اشاره به این که مجمع ملی از تشکل های اصلی در حوزه گردشگری تشکیل شده است،‌ گفت: هر کدام از این تشکل ها استقلال زیادی دارند و می توانند اقدامات زیادی انجام دهند. صنعت گردشگری و صنایع دستی از هم جدا نیستند و ما به این مسئله اعتقاد داریم و در این باره اهتمام لازم را خواهیم داشت.

راهنمایان گردشگری سفرای صنایع دستی شوند

سید محسن حاجی سعید رئیس جامعه راهنمایان کشور به ظرفیت لغو روادید اشاره کرد و گفت: عزم خود را در این زمینه جزم کرده ایم که از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.

او با اشاره به این که واقعیت این است که ایران در حوزه گردشگری و صنایع دستی در دنیا معرفی نشده است،‌ گفت: باید بپذیریم که باید در این دو زمینه حاکمیتی عمل کنیم چرا که وقتی پای ایران هراسی وسط می‌آید باید حاکمیت ورود کند و ابزار این حوزه گردشگری است.

حاجی سعید با بیان این که باید محتوای غنی و با استانداردهای مورد نظر به دست راهنمایان برسد،‌ گفت: اگر آمار را در نظر بگیریم چهار هزار راهنمای فعال در سطح کشور داریم که باید از این فرصت به نفع صنایع دستی استفاده کنیم.

ایجاد تشکل ها از سوی دولت معضل آفرین است
عباس بیدگلی، دبیر مجمع ملی تشکل های گردشگری به ایجاد تشکل ها از سمت دولت ها به عنوان معضل یاد کرد و گفت:‌ صنایع دستی اگر امروز تشکلی درست ندارد به این دلیل است که نیازهای لازم برای ایجاد تشکل ها در آن شکل نگرفته است به طوری که اگر ابتدا تشک لها را شکل بدهیم و بعدا به دنبال نیازسنجی و مطالبات باشیم اینگونه پیش می رود که مانند بسیاری از تشکل های گردشگری تشکل ها ابزاری برای دولت ها شده اند یا صرفا به گلایه مشغول هستند.

او با بیان اینکه قبلا در لابی هتل ها و بخش های دیگر نمایشگاه هایی برای صنایع دستی برپا می شد، تصریح کرد: با این حال امروز این اقدام ناکام ماند و به دلیل مقطعی بودن تداوم پیدا نکرد.

آموزش گردشگری صنایع دستی باید اتفاق بیفتد

نیما آذری رئیس انجمن مؤسسات آموزش گردشگری ایران با بیان این که گردشگری و صنایع دستی اصلا جدا نیست و گردشگری و صنایع دستی هر دو مردم محور هستند،‌ گفت: آمیختگی بین این دو وجود دارد و ما بخش خصوصی هستیم. به اصرار ما در دوره قبل قرار بر این شد که همکاری مشترکی وجود داشته باشد و دوره گردشگری مبتنی بر صنایع دستی را راه بیاندازیم همانطور که در گذشته داشتیم.

در مجتمع‌های بین راهی جایگاهی برای صنایع دستی دیده نشده است

محمد گنج‌خانلو رئیس جامعه کشوری مجتمع‌های گردشگری و خدمات رفاهی بین‌راهی کشور،‌ گفت: آنچه در این سال ها شاهد هستیم این است که صنایع دستی مغفول مانده به خصوص در بحث مجتمع های گردشگری بازاری نمایشی راه افتاد و آسیب هایی هم متوجه آن بوده است.

او با اشاره به این که صنایع دستی با زندگی عجین شده است و باید در هر دو حوزه داخلی و جهانی استفاده شود و اقدام پایه ای در این خصوص لازم داریم،‌ تصریح کرد:‌ باید از مدارس شروع کنیم و کارگاه های آموزشی کنار مدارس باشد خصوصا این اقدام می تواند به صنایع دستی فراموش شده کمک کند.

گنج خانلو با بیان این که در تهیه طرح ها و ساختار و معماری مجتمع های بین راهی هنوز هیچ جایگاهی برای صنایع دستی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به این که ما قبلا زیرمجموعه وزارت راه بودیم، هنوز نقش صنایع دستی در طراحی مجتمع های بین راهی مدرن هم وجود ندارد و می طلبد که این مسائل مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید