شبکه شگرف پلی میان علم و عمل در گردشگری است


شبکه شگرف پلی میان علم و عمل در گردشگری است

شبکه متخصصین گردشگری فارسی‌زبان (شگرف) با هدف ایجاد فضایی برای تبادل اندیشه و ارتباط فعالان گردشگری فارسی زبان در سراسر دنیا ایجاد شد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پرفسور جعفر جعفری، استادبرجسته گردشگری جهان و رئیس هیئت موسس شگرف درباره تاسیس و فعالیت شبکه متخصصین گردشگری فارسی‌زبان (شگرف) گفت: مدت‌ها بود فعالان گردشگری تقاضای ایجادفضایی برای تبادل اندیشه و ارتباط میان فارسی‌زبانان سراسر جهان که در عرصه علمی و عملی گردشگری فعالیت می‌کنندمطرح بودتا بنحو مقتضی به طور حرفه‌ای به هم پیوند داشته و در واقع با این کار یک پل زبانی برای علم و عمل بزنیم که این گروه‌ها با هم ارتباط تخصصی داشته و تبادل نظر و تبادل تجربه کنند.

استاد ایرانی دانشگاه ویسکانسین استاوت و مولف دایره المعارف گردشگری جهان افزود: فقط ایرانیان نیستند که فارسی صحبت می‌کنند؛ ملت‌های دیگر مانند تاجیکستان، افغانستان و مردمان سایرکشورهای همسایه ایران و همچنین افراد بسیاری که در سراسر جهان پراکنده هستند به زبان فارسی صحبت می‌کنند و دارای تخصص گردشگری هستند، با تاسیس این شبکه موجبات هم‌افزایی، تبادل اطلاعات و تجارب میان متخصصین به زبان فارسی انجام می‌شود، فرصتی است مغتنم برای تعاملات بیشتر، انسجام، مشارکت و همراهی برای کمک به توسعه پایدار گردشگری درکشورهای فارسی زبان و ارتقای سطح مهارت و دانش فعالان این عرصه در سایر نقاط جهان است.

پروفسور جعفری بیان کرد: درباره تشکیل این شبکه بیش از یکسال است که در حال هم‌اندیشی و رایزنی هستیم. چالش‌ها و چاره‌های مختلف را درتیم علاقه‌مندان مطرح کردیم و به صورت گروهی کار کردیم، مخالفت و موافقت درباره موضوعات وجود داشت اما در نهایت هم صدا و هم نظر شدیم.

وی ضمن دعوت از علاقه‌مندان افزود: چه ایرانی و چه غیر ایرانی فارسی زبان و دارای تخصص گردشگری تازمانی که علاقه‌مند به فعالیت در شبکه شگرف باشند می‌توانند با این انجمن همکاری داشته، حوزه فعالیت این انجمن مردم فارسی زبان در هر ملیتی و در هر نقطه از جهان است،‌ مرکز اصلی انجمن کشور اسپانیا انتخاب شد، به دلیل اینکه مقر سازمان جهانی گردشگری در اسپانیا است.

برنده جایزه اولیس (Ulysses) سازمان جهانی گردشگری بیان کرد: اساسنامه‌ این شبکه تدوین و به تصویب رسید و در مراجع قانونی اسپانیا نیز به ثبت رسیده است.

جعفری در ادامه گفت: با دعوت از متخصصین، وبینارها و نشست‌های ماهیانه حرفه‌ای و تخصصی برگزار و کنگره و نشست سالانه شبکه متخصصین گردشگری فارسی‌زبان نیز در آینده برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتربه سایت shegarf.org مراجعه کنند.

گفتنی است شگرف در حاشیه کنفرانس سه روزه توسعه پایدار و تاب‌آوری گردشگری که با حضور جمعی از فعالان، متخصصان، استادان دانشگاه و پژوهشگران حوزه گردشگری در استانبول ترکیه در ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شد، متولد شد. در حاشیه این کنفرانس فعالان و متخصصین گردشگری فارسی‌زبان از ایران و سایر کشورها در نشست هم‌اندیشی روند تاسیس و فعالیت شبکه متخصصین گردشگری فارسی‌زبان (شگرف) را که از حدود یک سال پیش از کنفرانس آغاز شده بود، بررسی کرد و مورد تایید قرار دادند.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید