اردبیل ۲۰۲۳ و لزوم مطالعات شبکه‌بندی مقاصد آب‌درمانی کشورهای عضو اکو


اردبیل ۲۰۲۳ و لزوم مطالعات شبکه‌بندی مقاصد آب‌درمانی کشورهای عضو اکو

در پنجمین نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو که ۱۴ مهرماه در شهر اردبیل برگزار شد، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از طرح ایجاد شبکه گردشگری آبدرمانی‌های کشورهای عضو اکو دفاع کرد.

سونیا ازهری، کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: ویژگی‌­های جذاب و تفاوت­‌های یک کشور یا یک منطقه، می­‌تواند مبنای توسعه جهانگردی را فراهم کند. غالبا این جاذبه‌­ها هستند که جذابیت و تفاوت‌­ها را خلق می­‌کنند. به همین دلیل است که جاذبه­‌ها را به عنوان ضروری‌ترین عامل شکل‌­گیری محصول جهانگردی می‌­شناسند.

گردشگری بدون وجود جاذبه‌های اساسی معتبر، امکان توسعه ندارد. یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم در حیطه گردشگری تمایز جاذبه­‌های گردشگری از منابع و مواهب خدادادی است. مناطق بسیاری از گنجینه­‌های طبیعی، فرهنگی و پیشینه تاریخی برخوردار هستند لیکن این فضاها به منظور داشتن ماهیت و کارکرد جاذبه گردشگری نیاز به رویکرد دانش محور و چشم‌انداز از پیش اندیشیده شده دارد.

از این رو برای بهره­‌گیری از رویکرد پایدار گردشگری بایستی بین مفاهیم جاذبه و منبع گردشگری حد فاصلی قائل باشیم. این حد فاصل با اعمال مدیریت و برنامه­‌ریزی استراتژیک برای تعیین فضاهای مشخص پر می‌­شود. در راستای تغییر کارکرد فضایی منابع خدادادی به جاذبه، ضرورت اتخاذ رویکرد فرایند محور و طراحی چارچوب مدیریت استراتژیک، انجام مطالعات راهبردی با هدف ارتقای مدیریت منابع انسانی، مدیریت اجرایی و توسعه، بازاریابی، مدیریت کیفیت و مدیریت مالی، مدیریت زیست محیطی و زیر ساخت­ها ضروری می­‌کند.

رویدادهای بین­‌المللی در هر مکان نقطه عطفی برای نمایش توانمندی­‌های آن منطقه است. برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصت ارزشمندی برای مطرح کردن سیمای گردشگری استان در سطح بین‌المللی به عنوان مقصدی گردشگرپذیر با جاذبه­‌ها و چشم­‌اندازهای بی نظیر و اقامتگاه‌­های سنتی و مدرن، آبدرمانی‌­ها و مراکز پذیرایی متعدد است.

استان اردبیل با جاذبه‌های متعدد گردشگری که هم از نظر تیپولوژی و هم از نظر ماهیت شناختی دارای ظرفیت هی بالایی است، نیاز به توسعه هم راستا با جذابیت‌­های استان دارد. گرچه این استان از لحاظ طبیعت‌­گردی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت، گردشگری آیینی، گردشگری خوراک و گردشگری تاریخی مستعد است، چهره غالب گردشگری استان با آبدرمانی‌­ها شناخته می‌شود. استان اردبیل ۱۱۰ دهانه چشمه طبیعی در نقاط مختلف استان دارد. تعداد ۳۶ آبدرمانی سنتی و مدرن بهره­‌برداری شده و قابل استفاده هستند. علاوه بر استان اردبیل کشور ایران دارای مقاصد آبدرمانی متعدد و توانمندی است که ضرورت سرمایه­‌گذاری متمرکز در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شود.

در پنجمین نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو که ۱۴ مهرماه در شهر اردبیل برگزار شد، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از طرح «ایجاد شبکه گردشگری آبدرمانی‌­های کشورهای عضو اکو» دفاع کرد. این پژوهش بر انجام مطالعات امکان سنجی، مطالعات تطبیقی و مطالعات الگوبرداری در ذیل کمیته اقصادی، سرمایه‌­گذاری، بازاریابی و تبلیغات تاکید دارد. بنابراین بند ۱۳ بیانیه اردبیل به این شرح تصویب و منتشر شد: «کشورهای عضو، چشم انداز گردشگری آب درمانی در منطقه ECO را بررسی می‌­کنند تا یک استراتژی جامع با هدف تقویت رشد در این زمینه گردشگری ایجاد کنند. این استراتژی شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌­ها، ارتقای برنامه­‌های آموزشی حرفه‌­ای، و همچنین اجرای کمپین­‌های بازاریابی با هدف جذب گردشگران از تمام نقاط جهان است.»

اقدامات و برنامه‌­های اجرایی استراتژی­‌های مصوب شامل ایجاد یک شبکه از مقاصد آب درمانی به منظور توسعه همکاری متقابل بین کشورهای عضو اکو، جذب سرمایه‌گذار از کشورهای عضو و سایر کشورها در سطوح بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای، تقویت زیرساخت‌ها و روساخت‌های گردشگری آب درمانی کشورهای عضو اکو، برندسازی مقاصد آب درمانی از طریق ایجاد مزیت رقابتی در حوزه تجارت بین‌المللی و توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش و توسعه مشاغل مکمل جاذبه‌های آب درمانی است.

دستاوردهای پژوهشی طرح ارائه شده نتایج قابل توجهی برای برند گردشگری استان به دنبال خواهد داشت که در صورت اقدامات پیگیرانه و پیاده‌سازی و نشست‌­های منسجم اعضا، استراتژی‌­ها و برنامه­‌های پیشنهادی و برنامه­‌های اقدام در کشورهای عضو اکو، مراحل اولیه اجرای ایجاد پایگاه داده مبتنی بر اطلاعات مقاصد آب­‌های درمانی کشورهای عضو اکو به تصویب خواهد رسید.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید