تاثیر کوتاه مدت «ایرانهراسی» بر گردشگری/ افزایش سواد رسانهای راهکار اصلی
بحث ایرانهراسی، جریانی است که هیچ زمان تمام نمیشود، همیشه در دورههای مختلفی شاهد شدت گرفتن این جریان بودیم و هیچ زمان این طور نبوده که بگوییم تبلیغات منفی و رسانهای اشتباه علیه ایران به پایان رسیده است؛ به این معنا که هرچه بیشتر به پیش میرویم، بر گستره تبلیغات رسانهای منفی و ایرانهراسانه علیه کشور افرایش پیدا میکند.
میراثآریا: در چهار دهه گذشته پروژه ایرانهراسی عمدتا در دستور کار حملات رسانهای قرار گرفته است اما این جریان به طور خاص در یک دهه گذشته رشد بالایی داشته و با کوچک ترین جریان و اتفاقی شدت بالایی میگیرد و دشمنان ایران به ویژه آمریکا با استفاده از تمام ظرفیتهای نرم خود به ویژه رسانههای منطقهای و فرامنطقهای تلاش میکنند تا از هر اتفاق کوچکی به عنوان جریان وحشتناک برای دورکردن ملت دیگر کشورها از ایران و معرفی ایران به عنوان ملتی آشوبطلب و ستیزهجو به جهان استفاده کرده و زمینه انزوا ملت ایران را فراهم کنند. البته هوشیاری ملت ایران تاکنون بخشی از جریان ایرانهراسی و ترویج تبلیغات منفی و ضد و نقیض بر علیه کشور را خنثی کرده است اما همچنان پروژه ایرانهراسی به شکل پیچیده و گستردهای علیه ایران و جریاناتی که در این منطقه شکل میگیرد در ابعاد بزرگتری در جریان است.
لزوم استراتژی منسجم برای مقابله با ایرانهراسی
پروژه ایران هراسی و تبلیغات منفی عمدتا از طریق ابزار خبری پیش رفته و با فعالیت حداکثری شبکه های مجازی گسترش بیشتری پیدا می کند. امروزه جنگ نرم مهم ترین، موثرترین، خطرناک ترین و کارآمدترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است و می تواند با هزینه های بسیار کم سخت ترین و کارسازترین آسیب ها را به یک کشور و ملت آن می زند. بحث ایران هراسی پدیده ای چند بعدی است که در پیوندی عمیق با موضوعات سیاسی و امنیتی قرار گرفته است؛ البته که نمی توان از ابعاد تاریخی، فرهنگی و بین المللی آن نیز غافل شد، به ویژه که گسترش این پروژه تاثیر بسیاری در آسیب به صنعت گردشگری و میراث فرهنگی کشور دارد که به مرور زمان به اقتصاد کشور نیز آسیب خواهد زد. البته اصلی ترین راهکار برای عبور از پدیده ایران هراسی، ارائه یک استراتژی منسجم برای بازیابی تصویر ایران در جامعه بین المللی است؛ چراکه هرچه اقدامات مثبت و موثری برای بهبود تصویر مخدوش ایران در جامعه بین المللی صورت نگیرد، جامعه ایرانی از لحاظ شناخت توسط جامعه بین المللی و معرفی آن در جهان آسیب دیده و صنعت گردشگری کشور ضربه سنگین تری را متحمل خواهد شد؛ هرچند که در مدت یک ماهی که از جریان اغتشاشات و اعتراضات در ایران می گذرد، بحث ایران هراسی توسط رسانه های غربی و خارجی افزایش پیدا کرده تا جایی که در این مدت صنعت گردشگری و حضور گردشگران خارجی با کاهش چشم گیری در کشور همراه شده است و تورهای گردشگری اکثرا با کنسلی و عدم رغبت گردشگران همراه شده است.
کبیری: تاثیر ایران هراسی بر گردشگری کوتاه مدت است
با محمود کبیری، استاد دانشگاه، کارشناس رسانه و معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران درخصوص تاثیرات افزایش تبلیغات و حملات رسانه ای منفی بین المللی در کاهش ورود گردشگران به ایران و لطمه به صنعت گردشگری در کشور گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید:
محمود کبیری، معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران بیان کرد: این اتفاقی که افتاده است، یکی از ابعاد جنگ هیبریدی است که ایالات متحده آمریکا به راه انداخته است. یکی از شاخص های این جنگ، بحث ایران هراسی است که به معنای ترساندن مردم جهان برای ورود به ایران است تا جایی که داد و ستدهای کشور را در سه حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده و جو را بر علیه ایران برگرداند، برای این کار نیز بحث عدم امنیت در داخل کشور را مطرح می کند؛ در صورتی که همه ما می دانیم که ایران یکی از امن تری کشورهای جهان است.
وی ادامه داد: ایران هراسی ابعاد مختلف و متناوبی دارد. یکی از آن جنبه ها، جنبه فرهنگی، بحث توریست و … است. به خوبی می دانیم که حوزه صنعت توریسم یکی از جذاب ترین و فعال ترین حوزه های اقتصادی و اکونومیک دنیا است. اگر این صنعت در هر جای دنیا فعال شود، چرخ های اقتصادی آن کشور مقصد به فعالیت خودش می پردازد. آمریکا در تلاش است با پمپاژ بسیار قوی جریان ایران هراسی که در دنیا به هر طریقی انجام می شود، تلاش می کند تا جلوی ورود گردشگران را به ایران بگیرد.
آمریکا سردمدار پروژه ایران هراسی
کبیری همچنین عنوان کرد: البته با توجه به جریان ایران هراسی و مانور رسانه های غربی برای گسترش این جریان افزایش بسیاری پیدا کرده است. درحال حاضر به صورت جدی با این پدیده مواجه هستیم. بر طبق اطلاعات موثقی که در اختیار داریم، متاسفانه تورلیدرهای ایرانی که خارج از کشور حضور داشته و فعالیت می کنند، به شدت به این آتش دامن می زنند.
به گفته وی، این افراد که وجودشان را از ایران و کشوری که در آن متولد شده اند، دارند درحال حاضر که خارج از کشور زندگی می کنند، سعی می کنند با دمیدن به جریان ایران هراسی، عروسک های خیمه شب بازی ایالت متحده آمریکا باشند و این پدیده را ترویج کنند و به جای اینکه مرکزیت فعالیت های اجتماعی و فرهنگی کشور خودشان در دنیا باشند، مسیر عوض کرده و خودشان را به نوعی پیاده نظام امپراطوری سلطه و دیکتاتوری آمریکا کرده اند.
معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران ادامه داد: درحال حاضر بیشترین گسترش جریان ایران هراسی توسط آمریکا صورت گرفته و اتحادیه اروپا در حد و اندازه گسترش بحث ایران هراسی نیست بلکه پیشخدمت ایالات متحده آمریکا است و آن قدر ضعیف و ناتوان است که بدون اجازه آمریکا امکان خوردن یک لیوان آب را هم ندارند. در این شرایط جنگی که آمریکا برای کشور به وجود آورده، سهم اتحادیه اروپا در حد یک پیشخدمت است.
کبیری با اشاره به تبعات گسترش جریان ایران هراسی در کشور و آسیب آن به صنعت گردشگری گفت: این جریان در کوتاه مدت آسیب بسیاری به این صنعت وارد خواهد کرد. ما با وجدان انسان های روشن ضمیر در دنیا سر و کار داریم، انسان هایی که به سمت حق و حقیقت در حرکت هستند. هر اندازه که پمپاژهای منفی به سمت ایران بیشتر و بیشتر باشد؛ تهدیدی است که به فرصت تبدیل می شود و این جریان، موضوعی است که موجب می شود تا مردم جهان به سمتی حرکت کنند که بدانند در کشور چه خبر است.
وی درخصوص راهکارهای لازمه رسانه های داخلی و صنعت گردشگری برای مقابله با جریان ایران هراسی در کشور عنوان کرد: در حوزه صنعت گردشگری باید به این نکته اشاره کرد که تبلیغات و پروپاگاندا در این حوزه بسیار ضعیف است. برخی از کشورهای مختلف در جهان اندازه ایران مکان های جذاب گردشگری ندارند. ایران می تواند کنسولگری های خود را در این حوزه در کشورهای مختلف راه اندازی کند.
معاون ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران همچنین بیان کرد: اعتقاد من این است که هر اندازه در حوزه فرهنگی و گردشگری سرمایه گذاری کنیم، باز هم کم است.
به گفته کبیری، از طرفی دیگر، باید تا جایی که امکان دارد، بحث سواد رسانه ای را در کشور مورد توجه قرار داده و این جریان را گسترش بدهیم. تا زمانی که در کشور با فقر شدید سواد رسانه ای مواجه هستیم، فیک نیوزها جولان خوبی داشته و ما نیز دست بسته این فضاسازی های کاذب در کشور خواهیم بود.
وی همچنین گفت: اقدام فرهنگی، پیوست فرهنگی نیاز دارد. امکان ندارد که بتوانیم در کوتاه مدت به هدف خود دست پیدا کنیم. نمی توانیم در کوتاه مدت نتیجه مدنظر را کسب کنیم. در حوزه تورلیدرها و آژانس های مسافرتی در کشور بسیار ضعیف عمل کردیم. سرمایه و نیروهای ما بچه های این کشور هستند اما نتوانستیم به خوبی آن ها را جذب کنیم.
این کارشناس رسانه در پایان گفت: اقدامی که باید انجام بدهیم این است که بحث آموزش را در میان تورلیدرها جدی پیگیری کرده و نظارت مبنایی مناسبی را بر روی عملکردشان داشته باشیم، چراکه آن ها سفرای ایران در دیگر کشورها هستند. آژانس های مسافرتی، خط های ارتباطی ایران با دیگر کشورها هستند و باید به این بخش ها سروسامان خوبی بدهیم تا نتیجه مثبت حاصل شود.
انتهای پیام/
بدون دیدگاه