البرز ایرانی کوچک در تنوع آثار تاریخی‌ و میراث‌فرهنگی است


البرز ایرانی کوچک در تنوع آثار تاریخی‌ و میراث‌فرهنگی است

روز جهانی موزه که هر سال مصادف با ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) و هفته میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود، نشانگر اهمیتی است که میراث برجای مانده از گذشتگانمان دارند.

رحیم خاکی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی در یادداشتی نوشت: وجود انواع آثار تاریخی طبیعی، بناها و محوطه ‌ها که به سختی می‌توان در کشور نمونه آن‌ها را یکجا یافت، خود صحه‌ای بر این امر می‌گذارد که استان البرز، ایرانی کوچک را از لحاظ میراث‌فرهنگی نیز در خود جای داده است.

میراث‌فرهنگی در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است که کشورمان ایران و استان البرز با پیشینه فرهنگی و تمدنی خود جزو غنی‌ترین کشورها از این حیث محسوب می‌شود.

یافته‌های باستان‌شناسی و آثار تاریخی استان البرز از پناهگاه صخره‌ای سرهه مربوط به دوران پارینه سنگی، تا کشف کهن‌ترین خشت‌های دست‌ساز بشر در محوطه فرهنگی تاریخی ازبکی تا سفالینه‌ها و استقرارهای دوران مس و سنگ و یافته‌های موشه‌لان تپه، خوروین، دژ مادی ازبکی و سایر استقرارها از دوران تاریخی تا اسلامی نشان از غنای فرهنگی و تمدنی در استان البرز دارد.

توالی دوره‌های تاریخی و تنوع آثار تاریخی میراثی در استان البرز بی نظیر است؛ به گونه‌ای که وجود انواع آثار تاریخی طبیعی، بناها و محوطه ‌ها که به سختی می‌توان در کشور نمونه آن‌ها را یکجا یافت، خود صحه‌ای بر این امر می‌گذارد که این استان، ایرانی کوچک را از لحاظ میراث‌فرهنگی نیز در خود جای داده است.

آثار تاریخی طبیعی مختلف از جمله کوه‌های رنگی اشتهارد، درختان کهنسال، غارهای طبیعی مانند غار هیو و اشتهارد، محوطه‌های فرهنگی‌تاریخی چون تپه‌ها، پناهگاه صخره ای سرهه، دستکندهای صخره‌ای، بناهای تاریخی مختلف رفاهی، مذهبی و… از جمله کاخ، مسجد، حسینیه تاریخی، آرامگاه، کاروانسرا و… در استان البرز همگی بیانگر این تنوع تاریخی در استان هستند.

اهمیت میراث‌فرهنگی نه تنها در شناساندن پیشینه و فرهنگ این سرزمین بلکه از لحاظ گردشگری است که با فراهم شدن زیرساخت ها می‌تواند چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد و به توسعه متوازن و همگام با حفظ و نگاهداشت فرهنگ کمک کند.

میراث‌فرهنگی یکی از مهم‌ترین سرمایه های ایران و استان البرز است و حفاظت از آن نه تنها وظیفه یک دستگاه بلکه وظیفه همگانی است. در این مسیر اهمیت رسانه در انعکاس موضوعات و فرهنگسازی و آموزش نگاهداشت و حفظ میراث‌فرهنگی بسیار بالاست.

اینجانب روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی را به تمام همکاران و فعالان این عرصه و همچنین تمام مردم فرهنگ دوست این استان که در نگاهداشت میراث تاریخی اهتمام می‌ورزند، تبریک عرض می‌کنم و از خداوند منان توفیقات روز افزون برای پیشبرد اهداف میرث فرهنگی در استان البرز را می‌طلبم.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید