رابطه تقوا با سلامت جسمی انسان

0
اشتراک

رابطه تقوا با سلامت جسمی انسان

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری فارس از قم، محمد مهدی اصفهانی در مراسم افتتاحیه همایش سلامت معنوی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به مفهوم سلامت اظهار کرد: سلامت به رغم داشتن جنبه‌های مختلف یک مفهوم کلی و یکپارچه است.

وی ادامه داد: انسان یک بخش مشترک با حیوانات دارد، ولی او از یک بخش اختصاصی به نام روح برخوردار است. انسان کامل غایت مقصود آفرینش است، انسان با داشتن یک فطرت خداجو، تکاملی تدریجی دارد و او پیش به سوی بی‌نهایت می‌رود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مهم‌ترین نیاز انسان، نیاز به پرستش است، البته انسان در مکاتب الهی هویتی متفاوت با مکاتب مادی دارد.

اصفهانی با اشاره به تعریف سلامت اظهار کرد: دانشمندان در گذشته تعریف سلامت را با استفاده از عنوان اعتدال بیان می‌کردند، سلامت انسان در گروی اعتدال است.

وی ادامه داد: تقوا عامل تعادل رفتار و پایبندی انسان به امر و نهی الهی از جمله در عرصه سلامت می‌شود، تقوا می‌تواند حتی به سلامت جسمی انسان هم کمک کند و معنویت در واقع سلامت دل است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: معنویت از نگاه جهانی هدفمندی در زندگی است، اما در مکاتب الهی معنویت به عنوان خداشناسی تعریف می‌شود.

اصفهانی با اشاره به توجه اسلام به بحث معنویت اظهار کرد: یک سری قواعد فقهی در اسلام داریم که این قواعد پشتوانه سلامت انسان است، غذاخوردن معنویت را به انسان تزریق نمی‌کند، اما تغذیه می‌تواند زمینه ساز رفتن انسان به سوی تقوا باشد، اما از آن سو لقمه حرام آتش است و دل انسان را تیره می‌کند.

وی ادامه داد: در زندگی انسان دو عامل وراثت و محیط موثر است، البته عامل محیط می‌تواند تا اندازه‌ای عامل وراثت را در انسان خنثی کند. در اسلام وراثت غیرکروموزومی داریم و باید به نقش آن در سلامت معنوی بپردازیم و با اعتقاد می‌توانیم بیمار را به سوی سلامت هدایت کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: شفا بر اساس اسباب مادی، اسباب معنوی و اسباب ماوراء الطبیعه رخ می‌دهد.

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.