شهرداری قم نهضت ایمن سازی پیاده رو را راه اندازی کند/انتقاد از حذف طرح مسیر ویژه اتوبوس بلوار شهید دل آذر

0
اشتراک

شهرداری قم نهضت ایمن سازی پیاده رو را راه اندازی کند/انتقاد از حذف طرح مسیر ویژه اتوبوس بلوار شهید دل آذر

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایرنا، عباس ذاکریان شنبه شب در دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر با بیان اینکه در همه جای دنیا در بحث طراحی خیابان ها همواره عابران پیاده نخستین اولویت را داشته و پس از آن مسیرهای ویژه دوچرخه و همچنین حمل و نقل عمومی و در پایان حمل و نقل خصوصی مد نظر قرار می گیرد، اظهار داشت: امیدواریم این رویکرد در شهرداری های کشور ما نیز رویکرد غالب باشد هر چند حرف در این زمینه زیاد زده می شود ولی هیچ گاه شاهد آن نبودیم که اولویت به عابر پیاده داده شود.
وی افزود: این رویکرد نه تنها درقم بلکه در همه شهرهای کشور ریشه دوانده و تغییر این رفتار به طور حتم به زمان زیادی نیاز دارد.
ذاکریان اضافه کرد: خیابان هایی مانند آیت الله طالقانی، انقلاب اسلامی(چهارمردان) جزو شوارع دارای پیاده روهای پر ازدحام شهر است، که به حرم حضرت معصومه (س) منتهی می شوند ولی عرض پیاده رو ۱ تا ۲ متر است و بخشی از آن نیز توسط باغچه ها اشغال شده، و عملا کسانی که قصد تردد در پیاده رو را دارند ناگزیرند در سواره رو به مسیر خود ادامه دهند.
وی گفت: هر طرحی که از طرف شهرداری و یا شورای اسلامی شهر داده می شود تا این پیاده روها به نفع عبور عابران پیاده تعریض شود در مراجع تصمیم گیری که می رود همیشه اولویت طرح تعریض با سواره روها است و با این استدلال که تعریض پیاده رو موجب ایجاد ترافیک خودرو در قسمت سواره رو شوارع می شود، از اجرای آن ممانعت می کنند.
وی با بیان اینکه در طراحی های برخی از خیابان ها مانند بلوار شهید بهشتی، بلوار نواب و بلوار شهید عابدی پیاده روهای عریضی طراحی شده، اما این پیاده روها عمدتا در اختیار خودروها و مغازه های خدمات خودرویی است.
ذاکریان گفت: درحال حاضر یک قطعه کوچک از بلوار شهید بهشتی که مقابل شهرداری منطقه ۳ است ایمن سازی شده و اجازه استقرار خودرو در پیاده رو را نمی دهند و عابران پیاده فقط در همان قسمت می توانند بدون هیچ مشکلی عبور کنند ولی بقیه مسیر را باید وارد قسمت سواره رو شوند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: در برخی از خیابان های شهر که قابلیت ایجاد مسیر ویژه دوچرخه دارند به دلیل آنکه خودروها آن را برای پارک و یا بحث تعمیر اشغال کردند این ظرفیت از بین رفته است.
وی همچنین با اشاره به معضل کمبود پارکینگ درشهر، افزود: پارکینگ یکی از معضل های اصلی شهر قم است که البته همه شهرها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند ولی چون در قم تعداد زیادی زائر با وسیله شخصی تردد می کند پارکینگ نسبت به بقیه شهرها اهمیت بیشتری دارد.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم گفت: توسعه حمل و نقل عمومی قم موفق نخواهد بود مگر اینکه برای حمل و نقل خصوصی محدودیت ایجاد کنیم، و اگر در خیابان های پر تردد اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)حمل و نقل خصوصی محدود شود ما می توانیم حمل و نقل عمومی را نیز توسعه دهیم.
وی ادامه داد: وقتی حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند هیچ نیازی به پارکینگ ندارد و همچنین منجر به ایجاد ترافیک هم نمی شود و شهروندان به راحتی می توانند از ظرفیت هسته مرکزی شهری برای عبور و مرور استفاده کنند.
ذاکریان با انتقاد از مباحث مطرح شده برای حذف خط ویژه اتوبوس در بلوار شهید دل آذر، افزود: نباید برای تامین منافع چند مغازه داری که به ناحق از پیاده رو هم عرض با معبر برای کاسبی خود استفاده می کنند خیل عظیمی از مردم را از این ظرفیت محروم کنیم که این کار به طور قطع اشتباه است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اگر یک چنین تصمیمی گرفته شود، باید مسیر ویژه حمل و نقل عمومی در خیابان امام خمینی را نیز حذف کنیم که به نظر می رسد با این همه کاری که صورت گرفته کار درستی نخواهد بود.
وی همچنین با اشاره به تغییر در رویکردها نسبت به ساخت مراکز جاذب سفر، افزود: در گذشته به دلیل پایین بودن مالکیت خودروی شخصی مردم اغلب از حمل و نقل عمومی استفاده ، و مراکز مذکور را بیشتر در اطراف میدان ها و سر چهار راه ها احداث می کردند ولی الان که ضریب مالکیت خودرو برای هر خانوارها افزایش یافته، طبیعتا باید این رویکرد را تغییر بدهیم و ساخت و ساز مراکز جاذب سفر همراه با راه دسترسی و پارکینگ باشد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه مسیرهای دوچرخه در سطح شهر افزود: در ابتدا حدود ۱۰ مسیر برای دوچرخه ایجاد شد که حرکت خوبی بود ولی با توجه به منافعی که این مسیرها هم برای شهر و هم برای شهروندان دارند باید همت مضاعفی در ایجاد آنها داشته باشیم.
ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح منوریل افزود: طبق یک نظر سنجی انجام شده در یکی از کانال های تلگرامی ۵۷ درصد مردم با ادامه طرح منوریل تا شهرک پردیسان موافق هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر با یادآوری اینکه بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه و بخشی از آن نیز اجرا شده است، گفت: منوریل از پارکسوار شمالی تا پردیسان طراحی و امروز ۴٫۸ دهم آن یعنی تامیدان مطهری اجرا شده ولی گفته می شود هیچ توجیهی ندارد.
ذاکریان گفت: این اقدام دقیقا مانند این است که خط یک متروی تهران از مرقد امام خمینی تا خزانه بخارایی را اجرا کنیم و بعد بگوئیم مترو به چه دردی می خورد.
وی افزود: درمورد منوریل از ابتدا بحث ایجاد پایانه ترکیبی شمالی مطرح بود که یک طرف آن رودخانه و طرف دیگر آن جاده گرمسار و پایین آن نیز اتوبان امیر کبیر باشد، یعنی انبوهی از حمل و نقل درون و برون شهری شامل قطار پر سرعت تهران – قم و اصفهان و هم پایانه اتوبوس رانی را در بر بگیرد که در صورت تحقق حتی فاز نخست آن نیز به تنهایی توجیه پیدا می کرد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه قیمت تمام شده برای اجرای منوریل در جهان برای هر کیلومتر ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار است، ولی برای مترو بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار یعنی ۲ برابر آن است، و از طرفی زمان اجرای سازه منوریل هم نصف مترو است، افزود: ما باید به سمتی برویم که این سرمایه عظیمی که بلاتکلیف مانده با یک نگاه غیر سیاسی به نحو بهینه استفاده شود، و اگر هم با اصل سیستم منوریل مشکل داریم می توانیم با یک سری تغییرها آن را به قطار شهری تبدیل کنیم.
ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت سامان دهی روز بازارهای هفتگی که در نقاط مختلف شهر مانند نو قطار با وضعیت بسیار نامناسب بر پا می شود، افزود: روز بازارها از مباحثی است که در کل دنیا حتی شهرهای توسعه یافته هم اجرا می شود، و چون نیاز بخشی از مردم را تامین می کند، سامان دهی آنها ضروری است.
وی افزود: از آنجا که جمع آوری وانت بارها در اماکن محل برگزاری این روز بازارها به دلیل تاثیری که در رفع نیاز مردم دارند، امکانپذیر نیست، ایجاد مراکز عرضه میوه و تره بار را بهترین جایگزین برای روز بازارها عنوان کرد، و افزود: باید با سرعت بیشتری در این زمینه اقدام، و با یک افق و چشم انداز مشخص در هر منطقه ایجاد یکی از این مراکز را در دستور کار قرار دهیم، و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از نظر بهداشتی نیز برعرضه محصول ها کنترل و نظارت داشته باشیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم همچنین تغییر رویکرد شهرداری نسبت به جمع آوری زباله را مهم دانست، و افزود: این رویکرد فعلی شهرداری کاملا اشتباه است، چون به مردم القا شده در هر ساعت از شبانه روز با تماس با شماره ۱۳۷ می توانند از شهرداری بخواهند که زباله های آنها را در هر نقطه از شهر جمع آوری کند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد هزینه خدمات شهری برای نظافت و رفت و روب شهر هزینه می شود، افزود: با جمع آوری زباله از سطح شهر در قالب یک برنامه خاص و منظم می توانیم در هزینه ها صرفه جویی و آن را در مباحث دیگر از جمله توسعه فضای سبز به کار بگیریم.
۷۴۰۳/۶۱۳۳/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.