مدل هایی که فرهنگ را نشانه گرفتند/مسئولانی که احساس مسئولیت نمی کنند/شیب تند تغییرات فرهنگی در یاسوج

0
اشتراک

مدل هایی که فرهنگ را نشانه گرفتند/مسئولانی که احساس مسئولیت نمی کنند/شیب تند تغییرات فرهنگی در یاسوج

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس،این پایگاه خبری در بسته ویژه خبری " زیر پوست شهر یاسوج چه می گذرد" به رصد واقعیت های این شهر می پردازد و در قالب جزئیات ریز در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

سکانس اول:

بلوار امام خمینی(ره) یاسوج که به «شصت متری» معروف است 

بلوار امام خمینی(ره) یاسوج که به «شصت متری» معروف است را می توان اصلی ترین مکان برای جلوه گری فرهنگ و سبک زندگی مدرن در یاسوج معرفی کرد. در این بلوار تعداد زیادی رستوران، بیرون بر، کافی شاپ، پیتزافروشی و هایپرمارکت وجود دارد که به مرور در حال افزایش هستند. این افزایش دو معنی دارد. 

 نخست اینکه ذائقه تغذیه مردم عوض شده و تقاضا بیشتر شده بنابراین عرضه هم بیشتر می شود.   دوم آنکه این افزایش تقاضا موجب تغییر ذائقه بیشتر مردم و در نتیجه افزایش بیشتر مشتری می شود.  – عموم مشتریان عبارتند از خانواده های مرفه، خانواده هایی که هم زن و هم مرد خانه شاغل اند، جوانان در قالب گروه های دوستی مختلط یا تک جنسیتی.  -در کنار بلوار خودروهای مدل بالا و گران قیمت زیادی دیده می شود که خود معرف تیپ و طبقه مشتریان است. مانور_اشرافیت و تجمل_گرایی و نیز رفاه زدگی را می توان در اینجا مشاهده کرد.  – تعداد پیتزا فروشی ها بیشتر ازبقیه است. رستوران های بیرون بر نیز در حال افزایش هستند.خانواده هایی که در آنها همسر (زن خانواده)کارمند وجود دارد مشتریان اصلی بیرون برها هستند.  – در واقع کارکردهای اصلی نهاد خانواده – روابط عاطفی اعضای خانواه، نقش همسر بودن و مادر بودن- تحت تأثیر این رستوران ها قرار گرفته است.  * خصوصیت مهم سبک زندگی مدرن تغییر در کارکردهای خانواده و نقش های اعضای آن است. این تهاجم فرهنگی به طور ویژه زنان و دختران را هدف خود قرار داده است. در حالی که در این قسمت شهر (بلوار شصت متری) تغذیه مورد هدف قرار گرفته ، در قسمت دیگر شهر(خیابان_فردوسی) پوشاک و البسه مدرن جولان می دهند.  – چالش اصلی انقلاب اسلامی با مدرنیته در سبک زندگی است که متأسفانه باید گفت در این زمینه پیشرفت چندانی حاصل نشده است. بیشتر ما مسلمانیم، اما زیست مسلمانی نداریم و مدرن زندگی می کنیم.  – شیوع بی حد و حصر مصرف گرایی و تمایل به استفاده از کالاها و برندهای مدرن و تبدیل زیست بومی به زیست غربی از خطرات پیش روی استان صد در صد شیعه کهگیلویه و بویراحمد است.  – یاسوج به دلیل آنکه عقبه تاریخی و فرهنگی چندانی ندارد و به شدت مهاجرپذیر است در معرض نوعی ولنگاری_فرهنگی قرار دارد که می توان آن را گذار از درهم ریختگی سنتی به در هم ریختگی مدرن نامید.   ****** سکانس دوم    فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی در یاسوج   – فروشگاه های عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی در شهر یاسوج به طور چشمگیری در حال گسترش است. این امر از یک جهت می تواند حاکی از افزایش تقاضا باشد. با بمباران تبلیغاتی متنوع و محرک ماهواره، اینترنت، شبکه های اجتماعی و حتی صدا و سیمای ملی، تعداد مشتریان این فروشگاه ها روز به روز در حال افزایش است. بنابر این افزایش تقاضا برابر است با افزایش عرضه. پیرامون این فروشگاه ها چند نکته قابل ذکر است: نخست، فارغ از مشتریانی که بنا به ضرورت هایی از این محصولات استفاده می کنند، مراجعه روز افزون دختران جوان و نوجوان (مراجعه پسران نیز در حال افزایش است) به این فروشگاه ها و خرید بی رویه محصولات آرایشی نشان دهنده میل آنها به تمایز و جلوه نمایی است. مانور روزانه دختران با آرایش های زننده و محرک در سطح شهر گویای این امر است. تبلیغات، میل به دیده شدن و جلب توجه کردن، تحمیل جو اجتماعی و ترس از برچسب امل بودن و عقب ماندگی و به روز نبودن از اصلی ترین عوامل این تمایزخواهی است.     دوم، ویترین ها و دیوارهای این فروشگاه ها پوشیده از تصاویر نیمه عریان زنان است. این امر دو جنبه دارد: الف:این که آیا این کار مطابق قوانین و مقررات مصداق جرم است یا نه؟ و اگر جرم است پس چرا هیچ مرجع قانونی به این امر رسیدگی نمی کند؟ ب:بی شک این امر ضمن آنکه از لحاظ دینی و اخلاقی خلاف است ، موجبات بروز ناهنجاری_های_اخلاقی و زنای_ذهنی را فراهم می آورد. گرچه این تصاویر ضمیمه تبلیغاتی محصولات خارجی هستند، اما هیچ توجیهی برای در معرض دید قرار دادن آنها و ایجاد فضای غیر فرهنگی در شهر وجود ندارد. سوم ، همانند بسیاری از فروشگاه های عرضه لباس زنانه، فروشندگان برخی از این فروشگاه ها مرد هستند. این نیز در جای خود قابل تأمل است. نصب آیینه در فروشگاه و تست کردن لوازم جلوی چشم نامحرم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ چهارم، آنچه مشخص است اینکه هیچ نظارت و کنترلی بر این امر وجود ندارد. شاید مسئولین در این زمینه احساس مسئولیتی نمی کنند. شاید هم این کار را مصداق جرم و گناه نمی دانند. – به هر حال آنچه نگران کننده است افزایش سریع تعداد این فروشگاه ها و مخاطبان آنها و مصرف_گرایی بی رویه و به دور از منطق و نیز ایجاد وضعیت نامطلوب فرهنگی در شهر است که باید برای آن فکری کرد.   ***** سکانس سوم    خیابان فردوسی یاسوج محلی برای …   – با یک گشت و گذار عصرانه در خیابان فردوسی شهر یاسوج شاهد حضور تعداد قابل توجهی از زنان و دختران در این خیابان هستیم. حضور چندین فروشگاه و پاساژ فروش لباس زنانه سبب اصلی این حضور است. این پاساژها در واقع مراکز توزیع و فروش جدیدترین مدل های لباس زنانه هستند. جلوه های سبک زندگی مدرن در الگوهای پوشش مشتریان و تقاضاهای آنها قابل مشاهده است. دلایل چندی برای این تراکم جمعیتی وجود دارد. نخست، بخشی از این تراکم جمعیتی زنان به دلیل خرید پوشاک و وسایل مورد نیاز است. افراد با مراجعه به این فروشگاه ها نیازهای مصرفی خود را در پوشاک و البسه برطرف می کنند. دوم، مصرف گرایی و ولع مصرف دلیل دیگر این تراکم جمعیتی است. مصرف گرایی از جلوه های اصلی سبک زندگی مدرن است. باید توجه داشت که به طور کلی مردم آن چیزی هستند که مصرف می کنند. آنها خودشان را تعریف می کنند و بر آن مبنا توسط دیگران تعریف می شوند. سوم، مد_گرایی و تمایز_خواهی نیز دلیل دیگر این امر است. این فروشگاه ها وارد کننده جدیدترین برندها و مدهای لباس به شهر یاسوج هستند. مدگرایان و تمایزخواهان مصرف می کنند تا از سایر مردم متفاوت باشند.  چهارم، مسئله دیگر عرضه لباس های تولید خارجی در این فروشگاه هاست. این موضوع هم به صنایع تولیدی استانی(اگر وجود داشته باشد) و هم به تولید ملی ضربه می زند. برند_گرایی آفت جدی در سبک_مصرف است. در واقع برخی از خریداران لباس را خریداری نمی کنند، بلکه نماد و نشانه و برند لباس را می خرند. پنجم، علاوه بر دلایل مذکور قیمت های مناسب و تخفیف های مناسبتی و نیز عرضه کیف و کفش در کنار لباس موجب شده تا حجم زیادی از زنان و دختران در این خیابان مشاهده شوند. در طول چند سال اخیر تظاهر به پوشش مدرن توسط دختران و زنان در یاسوج افزایش یافته است. تبلیغات_ماهواره ای، مهاجرت_بی_رویه و گردشگری، الگوبرداری از هنرمندان و بازیگران از یک سو و عدم آموزش و آگاه سازی کافی دختران در امر پوشش و حجاب از سوی دیگر باعث شده تا ذائقه پوششی این قشر عوض شده و شاهد پوششی متفاوت از پوشش بومی مادران باشیم. به طور طبیعی این افزایش تقاضا موجب افزایش عرضه خواهد شد و افزایش عرضه موجب تشدید تقاضا می شود. تغییرات_فرهنگی در یاسوج شدت و سرعت بالایی دارد. پوشش یکی از محسوس ترین و اصلی ترین نمادهای فرهنگی است که در طول چند سال اخیر به سرعت و به شدت تغییر وضعیت یافته است. در مورد سبک پوشش ما شاهد وقوع یک ناهنجاری_فرهنگی و چیره فرهنگ غربی بر فرهنگ بومی هستیم. در سبک زندگی مدرن پاساژها و مراکز تجاری جای خانه و خانواده را در گذران اوقات فراغت می گیرند. ولع خرید و پس از آن تظاهر و نمایش زنان و دختران را از محیط خانه به وسط خیابان کشانده است.  

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.