نیروی متخصص حوزه خدمات گردشگری کشور مطابق استاندارد جهانی نیست

0
اشتراک

نیروی متخصص حوزه خدمات گردشگری کشور مطابق استاندارد جهانی نیست

علی زمانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در نقد کیفیت پذیرایی در هتل ها و رستوران ها افزود: در تربیت نیروی انسانی متخصص در ارائه خدمات گردشگری فاصله زیادی با استاندارهای جهانی داریم، چند مرکز آموزش علمی کاربردی که وظیفه تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارند، از فقر شدید فضای آموزشی، اساتید متخصص و امکانات آموزشی رنج می برند.
وی ادامه داد: هرچند به ندرت شاهد برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی مرتبط با آشپزی و پذیرایی با همکاری یک دانشگاههای خارجی در ایران هستیم اما به طور اساسی در این زمینه مشکل داریم و این کافی نیست.
استاد دانشگاه علمی کاربردی و دبیر سمینار «بررسی نحوه پذیرایی هتل ها و رستوران ها، موانع و راهکارها» درمورد نقاط ضعف پذیرایی نیز تاکید کرد: اگر این تعداد هتل های ساخته شده در ایران رو به افزایش است چه کسانی قرار است در این هتل ها از انبوه گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی کنند؟
وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد نیروهای خدماتی گردشگری کشور هنوز نمی دانند که منظور از پذیرایی چیست؟ وقتی میهمانی وارد یک هتل می شود در ۱۲ نقطه با پرسنل هتل مواجه می شود و اگر گردشگر فقط در یکی از این نقاط، رفتاری خارج از عرف متداول ببیند، آزرده خواهد شد.
زمانی افزود: از آنجا که آموزش های استانداردی در این خصوص انجام نمی شود، افراد با حداقل دانش پذیرایی با میهمانان مواجه می شوند و بسته به برداشت شخصی خود با میهمان رفتار می کنند، در حالیکه برای تک تک رفتارهای نیروهای خدماتی قواعد و استاندارهایی وجود دارد.
این استاد پذیرایی دانشگاه افزود: کمبود دانش در این حوزه منحصر به پذیرایی نیست، موضوعات مهم دیگری مانند استاندارد نبودن دستور پخت خوراک های ایرانی و یا تنوع کم و مشابهت غذاهایی که در رستوران ها سرو می شود، معضل دیگری است که معمولا گردشگران با آن مواجه می شوند.
وی ادامه داد: سوال مهم بسیاری از گردشگران خارجی این است که چطور کشوری با پیشینه هفت هزار سال تمدن حتی هفت نوع غذا در رستورانهایش پخت نمی شود، در حالیکه در مطالعه درباره غذاهای ایرانیان به بیش از صد نوع غذا برای ذائقه های مختلف مطالبی در منابع کشورهایمان خوانده ایم.

** کارکنان پذیرایی شبیه کارگران فصلی فاقد آموزش، بیمه و انگیزه هستند
یکی از مجریان برگزاری دوره های ارتقای کیفیت پذیرایی و خدمات در کشور نیز در این باره گفت: صنعت رستوران داری وضعیت نامناسب تری حتی نسبت به هتل ها دارد زیرا بسیار سنتی اداره می شود. اکثر کارکنان رستوران ها شبیه کارگران فصلی هستند و با حداقل دانش برای کار موقت وارد رستوران ها می شوند و حتی عموما فاقد بیمه کارگری هستند.
محمود مطلبی ادامه داد: نه کارفرمایان و نه خود کارگران حاضر نیستند برای آموزش سرمایه گذاری کنند، بنابراین هیچ انتظار خوبی نمی شود داشت.
وی تصریح کرد: متاسفانه سالهاست به ما آموزش داده اند که دکتر و مهندس باید باشی تا جایگاه اجتماعی خوبی کسب کنی و به بسیاری از فعالیت های خدماتی خصوصا در صنعت رستوران یا پذیرایی در هتل به عنوان فعالیتی با جایگاه اجتماعی پایین نگاه می شود و برعکس کشورهای توسعه یافته افرادی هم که به این کسب و کار روی می آورند متاسفانه افرادی با تحصیلات غیر آکادمیک هستند.
مطلبی گفت: چند مرکز دانشگاهی هم که در این حوزه فعالیت دارند به لحاظ سخت افزاری و حتی جذب استادان متخصص مشکل دارند و اگر امروز اقدامی در خصوص آموزش نشود، فردا که دهها هتل و رستوران خوب برای پذیرایی از توریست های داخلی و خارجی افتتاح شوند، دیر خواهد بود.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** ۱۰۷۱ ** خبرنگار: علی اسدی** انتشاردهنده: امید غیاثوند

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.