هنرستان‌ها مهجورند

0
اشتراک

هنرستان‌ها مهجورند

 به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایسنا، «علی بیرانوند» با حضور در دفتر ایسنا، در مورد وضعیت تعلیم و تربیت در استان اضافه کرد: الآن ۱۰۰ رشته مهارتی در هنرستان‌های استان فعال است که اگر دانش آموزان به این سمت سوق پیدا کنند تحولی عظیم در بازار کار و آینده‌ای موفق برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه رسانه‌ها به خوبی می‌توانند در حوزه تعلیم و تربیت نقش افرینی کنند، اظهار کرد: در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر معلم و کارمند در ۱۴ شهرستان و بخش با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۱۰۰ هزار نفر دانش‌آموز از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی در سنگر تعلیم و تربیت انجام وظیفه می‌کنند.

وی بابیان اینکه پایه دهم تحصیلی با رویکرد جدید وارد نظام آموزشی شده و تا دو سال دیگر مقطع پیش‌دانشگاهی حذف خواهد شد، افزود: نظام آموزش از نظام ۶ . ۳ . ۴ در حال سوق پیدا کردن به‌نظام ۶٫ ۳ . ۳ است.

 بیرانوند با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی در استان در مقطع ابتدایی بیش از ۹۹ درصد ، در متوسطه اول ۹۵ درصد و در متوسطه دوم ۹۱ درصد است، خاطرنشان کرد: وضعیت پوشش پیش‌دبستانی‌ها در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وجود ۱۲۰۰ مدرسه در ایلام/آموزش‌وپرورش استان در برخی رشته‌ها با کمبود نیرو مواجه است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: ۱ هزار و ۲۰۰ مدرسه مقاطع مختلف تحصیلی در استان وجود دارد و از این مدارس ۷ درصد دولتی، ۲۰ درصد هیئت‌امنایی و تعدادی هم مدارس خاص مانند تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش استان در تعداد رشته‌ها و مقاطع تحصیلی با کمبود نیرو مواجه است و این کمبود نیرو به شیوه جابه‌جایی، تمدید خدمت افراد و جذب نیروهای حق‌التدریس جبران شده است، تصریح کرد: سعی شده است تا با ساماندهی نیروهای مازاد که عموما خانم هستند این مشکل حل شود.

 توسعه مشارکت‌های مردمی

 بیرانوند با تأکید بر این‌که حوزه آموزش‌وپرورش وسیع است و یکی از برنامه‌های مهم این دستگاه در استان توسعه مشارکت‌های مردمی و همگانی است، افزود: تقویت نهادهای شورای دانش‌آموزی و استفاده از ظرفیت آن‌ها در راستای برطرف کردن مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های اولیا و مربیان و مشارکت دادن مستقیم آن‌ها در برنامه‌های آموزش‌وپرورش  و تعلیم و تربیت از جمله اهدافی است که در راستای آن فعالیت می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: برنامه‌ی بعدی ما استفاده از ظرفیت خیرین  در مدرسه‌سازی و زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش است و هم‌اکنون بخش عظیمی از زیرساخت‌های آموزشی توسط خیرین احداث می‌شود  و در بخش تعمیر و تجهیز مدارس فعالیت‌های گسترده‌ای با همکاری بنیاد برکت و بنیاد علوی صورت گرفته و رقمی بیش از اعتبارات دولتی توسط این دو نهاد هزینه شده است.

وی بابیان اینکه در ساماندهی نیروی انسانی و نقل و انتقالات کارکنان، تبدیل وضعیت، بازنشستگی و در حوزه کارکنان ۲ واحده  وضعیت آموزش‌وپرورش استان بهبودیافته و در حال نزدیک شدن به شاخص‌های کشوری هستیم، گفت: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی با کمک جهاد دانشگاهی از جمله این برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقاء مهارت معلمان بوده است، به طوری که در سال قبل ۵۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای معلمان برگزارشده  و امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد دوره‌های آموزشی بیشتر شود و  همه کارکنان در طول سال حداقل سالی یک‌بار دوره آموزشی ببینند.

بیرانوند بابیان اینکه در المپیادهای کشوری در دو سال پی‌درپی بیش از ۱۰ برابر سال‌های ماقبل آن قبولی، موفقیت و کسبت رتبه برتر در داشته‌ایم گفت: در المپیاد سلول‌های بنیادین ۳۰ نفر در استان شرکت کردند که ۷ نفر از آن‌ها حائز رتبه برتر شد و یک نفر هم‌رتبه دوم  کشوری کسب کرده است.

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به‌سوی مهارت‌آموزی اولویت آموزش‌وپرورش

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: در بحث کیفیت‌بخشی به هنرستان‌ها و مدارس کار و دانش توجه جدی می‌شود تا نیروی فنی و آچار به دست وارد بازار کار شوند و آموزش‌وپرورش ظرفیت تربیت چنین نیروهایی برای توسعه استان و جامعه دارد. به عنوان مثال وجود کارگاه‌های خیاطی در هنرستان‌ها توان دوخت لباس را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

بیرانوند با تأکید بر اینکه هدف آموزش‌وپرورش این است که دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی و فنی هدایت تحصیلی شوند، تصریح کرد: به‌صورت جدی تحقق بخشیدن به شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» در دستور کار است و سعی شده هنرستان دچار مشکل یا افت نشوند.

بیرانوند با اشاره به اینکه توسعه متوازن در رشته‌های تحصیلی در دستور کار جدی قرار دارد و این مهم در آینده به توسعه استان  و اشتغال پایدار کمک می‌کند، گفت: هنرستان‌ها و سوق دادن داتش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی اشتغال آینده را تضمین می‌کند و خوشبختانه زیرساخت لازم در هنرستان‌های استان  آماده است و خانواده‌ها باید در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به آموزش‌وپرورش کمک کنند تا دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و مهارتی رو بیاورند.

والدین به آموزش‌وپرورش کمک کنند

 مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با تأکید بر اینکه والدین و در سوق دادن دانش‌آموز به اهداف موفقیت‌آمیز بسیار نقش دارند و آموزش پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند دانش‌آموز را مهارتی باربیاورد، تصریح کرد: خانواده،جامعه، آموزش‌وپرورش و رسانه باید در این عرصه همسو عمل کنند.

 بیرانوند با اشاره به اینکه باید تربیت اجتماعی  را درست کنیم تا دانش‌آموز خوب وارد میدان زندگی و کار و اجتماع شود، گفت: رویکرد کنونی آموزش‌وپرورش سوق دان دانش آموزان به‌سوی رشته‌های مهارتی و فنی است.

آموزش‌وپرورش به تنهایی نمی‌تواند تعلیم و تربیت را درست کند

بیرانوند گفت: آموزش‌وپرورش به تنهای نمی‌تواند همه امور تعلیم و تربیت را درست کند لذا همه دستگاه‌های مسئول باید به این سازمان در تحقق اهدافش کمک کنند.

وی به اجرای کامل طرح «شهاب» در استان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح با کمک بنیاد نخبگان استعدادهای دانش‌آموزی از دبستان تا پیش‌دانشگاهی شناسایی، جذب ، حمایت و هدایت می‌شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با تأکید بر اینکه متأسفانه بیشتر دانش آموزان به سمت رشته‌های نظری سوق پیدا می‌کنند و در زیرشاخه‌های دانشگاهی تحصیل و بعد هم در جامعه دنبال کار می‌گردند و منتظر استخدام دولتی می‌مانند، تصریح کرد: اگر این افراد در رشته‌های مهارتی و فنی هنرستان‌ها تحصیل می‌کردند الان خود کارآفرین بودند.

بیرانوند اضافه کرد: الآن ۱۰۰ رشته مهارتی در هنرستان‌ها استان وجود دارد که اگر دانش آموزان به این سمت سوق پیدا کنند یک تحول عظیم در بازار کار و آینده‌ای موفق برای آنان ایجاد می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بابیان اینکه ۱هزار و۲۰۰ بسته ارتقای آموزشی میانگین نمره نهایی دانش آموزان در ۲۲ هنرستان فنی و حرفه‌ای استان توزیع‌شده است، خاطرنشان کرد: پیشگیری از افت تحصیلی، افزایش توانمندی دانش‌آموزان هنرستان‌ها و گسترش روحیه کار و کارآفرینی ازجمله اهدافی  است که در این برنامه دنبال می‌شود. 

بیرانوند تغییر در عملکرد معلمان را کلید اجرایی کردن سند تحول بنیادین دانست و گفت: برای این تغییر اصلاحات آموزشی و ارائه آموزش‌های مهارتی در کنار برپایی دوره‌های کارآموزی و کارورزی مورد تأکید است. 

وی تأمین منابع مالی و اقتصادی هنرستان‌ها را ازجمله اولویت‌ها برشمرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی کارگروه مدیران این مراکز در ارتقا کیفیت آموزشی و فعال کردن اتاق کارآفرینی در هنرستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

پوشش ۱۰۰ درصدی سوادآموزان در استان 

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی سوادآموزان در دو دوره‌ی انتقال و تحکیم و ۸۹٫۴۹ درصدی در دوره‌ی سوادآموزی برابر حجم ابلاغی مرکز در استان، افزود:از مجموع ۶۰۸۵ سوادآموز تحت پوشش استان، ۸۲ درصد فعالیت‌های سوادآموزی به بخش زنان و دختران اختصاص‌یافته است. 

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۴۸۰ نفر در مناطق روستایی و مابقی در مناطق شهری قرار دارند.

بیرانوند تصریح کرد: ساختار و فرایند آموزشی در سه دوره‌ی سوادآموزی، انتقال و تحکیم است که بر اساس آن در دوره‌ی سوادآموزی افرادی که بی‌سواد مطلق هستند یا دارای مدرک کلاس اول ابتدایی یا دوم ابتدایی هستند به‌صورت فردبه‌فرد و گروهی ۴۰۰ ساعت آموزش می‌بینند و  مدرک معادل کلاس سوم ابتدایی به آنان داده می‌شود. 

وی گفت: در دوره‌ی انتقال کسانی که دوره‌ی سوادآموزی را گذرانده باشند و یا داری مدرک کلاس چهارم ابتدایی هستند می‌توانند در این دوره شرکت و به مدت ۶۰۰ ساعت آموزش ببینند و به این افراد پس از قبولی در این دوره مدرک معادل کلاس ششم ابتدایی داده می‌شود. 

بیرانوند بابیان اینکه  دوره  سوم، دوره‌ی تحکیم، به نام دوره‌ی تثبیت سواد است که یک سری کتاب‌ها جهت تحکیم و بازآموزی آموخته‌های گذشته در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد که به‌صورت حضوری و غیرحضوری آموزش می‌بینند و در این دوره هیچ‌گونه مدرکی داده نمی‌شود خاطرنشان کرد: گام نخستین ما در استان در عرصه‌ی سوادآموزی، شناسایی، جذب و ساماندهی افراد بی‌سواد و کم‌سواد و ترغیب و هدایت آنان به سمت آموزندگی و نقطه‌ی مطلوب است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش ایلام در ادامه گفت: برای رسیدن به جامعه توسعه‌یافته باید به کیفیت آموزش و بعد تربیت و پرورش زندگی انسان توجه خاصی شود و مهارت‌های مختلف زندگی را معلمان توانا، علاقه‌مند و تربیت‌شده به دانش‌آموزان بیاموزند تا آن‌ها با کسب قابلیت‌های لازم جامعه خود را در تقویت اعتقادات دینی، توسعه علمی، فرهنگی، تربیتی و نیز ثبات و آرامش کمک کنند. 

وی تصریح کرد: تعلیم و تربیت نه‌تنها می‌تواند در رشد اخلاقی، عقلانی، رفتاری و حتی جسمانی فرد مؤثر باشد بلکه وسیله‌ای در جهت رفع نیازهای حقیقی و مصالح اجتماعی، به شمار می‌آید، و عامل رشد و تحول اساسی جامعه می‌شود. 

مدیرکل آموزش‌وپرورش ایلام با اشاره به اینکه تربیت فراهم ساختن بستری برای برانگیختن و رشد استعدادهای نهفته در یک موجود است، به‌نحوی‌که بتواند به شکلی مستمر او را درراه رسیدن به کمال وجودی یاری دهد خاطرنشان کرد: اگرچه کارشناسان نظام تربیتی ترکیب «تعلیم و تربیت» را در فارسی به «آموزش‌وپرورش» ترجمه می‌کنند این بدان معنا نیست که سایر نهادهای تأثیرگذار در تربیت بچه‌ها نقشی را ایفا نکنند؛بلکه محور و مدار تربیت رسمی را یادآور می‌شوند. 
 

خانواده نخستین پرورشگاه و آموزشگاه هر جامعه است

بیرانوند تصریح کرد: خانواده به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی ضامن سلامت سعادت و تعالی جامعه  بود و خانواده بنیان‌گذار اصلی شخصیت کودک به شمار می‌رود و خانواده نخستین پرورشگاه و آموزشگاه هر جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه هر جامعه‌ای برای پیشرفت و بهبود زندگی افرادش به پرورش انسان‌هایی باشخصیت مستقل، توانا، خلاق و آموزش‌های کاربردی نیاز دارد گفت: دوره پیش‌دبستانی و دبستانی می‌تواند بهترین زمان برای پرورش و آماده کردن فکر و ذهن انسان‌های یک جامعه باشد، به‌نحوی‌که خمیرمایه شخصیتی آن‌ها به‌تدریج و به نرمی از عواطف و احساسات به‌سوی قالب‌بندی عقل مدار هدایت شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش ایلام اضافه کرد: چگونگی آموزش در این مرحله بسیار حساس است و تنها افراد تعلیم‌دیده و باانگیزه می‌توانند عهده‌دار این مسئولیت شوند. 

وی تصریح کرد: باید برای رسیدن به جامعه توسعه‌یافته به کیفیت آموزش و بعد تربیت و پرورش زندگی انسان توجه خاصی شود و مهارت‌های مختلف زندگی را معلمان توانا، علاقه‌مند و تربیت‌شده به دانش‌آموزان بیاموزند تا آن‌ها با کسب قابلیت‌های لازم جامعه خود را در تقویت اعتقادات دینی، توسعه علمی، فرهنگی، تربیتی و نیز ثبات و آرامش کمک کنند. 

پرداخت مطالبات سنوات گذشته فرهنگیان ایلام

بیرانوند با اشاره به اینکه مطالبات سنوات گذشته فرهنگیان استان ایلام پرداخت شد، افزود: ۳۷۵ میلیارد ریال مطالبات فرهنگیان استان مربوط به سال‌های ۹۲ تا ۹۴ پرداخت‌شده و عمده مطالبات پرداختی مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان با ۲۸۰ میلیارد ریال است و همچنین بیش از ۴۰ میلیارد ریال نیز مربوط به مرخصی ذخیره فرهنگیان است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش ایلام افزود: مابقی این مطالبات شامل حقوق کارکنان وظیفه، حقوق کارکنان قرارداد معین، حق‌التدریس آزاد و شاغلان، کارآموزی و کارورزی و برون‌سپاری کاردانش، بخشی از سنوات ارفاقی کارکنان حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی و همچنین کمک‌هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان از سال ۹۰ تا ۹۳ است. 

مدیرکل آموزش‌وپرورش ایلام از پوشش ۱۰۰ درصدی آموزگاران و دبیران تربیت‌بدنی استان در کلاس آموزش و تحلیل برنامه‌ی درسی تربیت‌بدنی خبر داد و گفت: کیفیت بخشیدن به درس تربیت‌بدنی با فراهم آوردن اجزای تشکیل‌دهنده ازجمله محتوای تدریس، فضا و تجهیزات، انگیزه دانش‌آموزان و سطح آگاهی معلمان تربیت‌بدنی نسبت به شیوه‌های نوین روش تدریس صورت می‌گیرد، لذا برگزاری چنین دوره‌هایی می‌تواند در بالا بردن کیفی و کمی توانمندی‌های معلمان استان و تقویت درس تربیت‌بدنی مدارس مؤثر باشد.

فضای مجازی نیازمند مدیریت است 

بیرانوند تصریح کرد: فضای مجازی به‌صورت جدی نیاز به مدیریت دارد و اگر مدیریت نشود ضربه جبران‌ناپذیری به جامعه و فرزندان، جوانان و نوجوانان وارد می‌کند و سرمایه‌گذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی درست، بهترین راه‌حل برای کنترل آسیب‌های فضای مجازی است. 

تلاش برای ریشه‌کنی بیسوادی در ایلام

در ادامه «فارس شریفی« رئیس نهضت سوادآموزی استان ایلام نیز اظهار کرد: با تمام توان در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در سطح استان و در عمق روستاها تلاش می‌کنیم. 

وی افزود: امسال بیش از ۶ هزار و ۶۱نفر بی‌سواد در سه دوره سوادآموزی،تحکیم و انتقال در استان تحت تعلیم قرارگرفته‌اند.

شریفی بابیان اینکه از این تعداد افراد بی‌سواد ۱۰۶۴ مرد و۴۹۹۷ زن هستند که بیشتر آنان مربوط به روستاهای استان است، خاطرنشان کرد: نرخ پوشش سواد آموزان درمجموع در استان ایلام در دوره‌های تحکیم و انتقال  100درصدی بوده و در دوره‌ی سوادآموزی تاکنون این نرخ پوششی به ۷۶ درصد رسیده است.

انتهای پیام

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.