ویتامین ث و 9 فایده جادویی آن

+1
اشتراک

ویتامین ث و 9 فایده جادویی آن

 

ویتامین ث(C) یکی از ضروری ترین ویتامین ها می باشد، خود بدن توانایی تولید این ویتامین را ندارد و با مصرف مکمل ها و مواد غذایی سالم نیاز بدن جبران خواهد شد. ویتامین ث مانند یک انتی اکسید  عمل می کند، همچنین نقش موثری برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن می باشد.

نکته جالب در مورد ویتامین ث این است که در بدن ذخیره نمی شود و مقدار اضافه آن دفع می شود. 

برای آشنایی با این ویتامین جادویی  مقاله را تا انتها بخوانید.

9مورد از خاصیت شگفت انگیز ویتامین C

1-بهبود سلامت پوست و کلاژن سازی

مطالعه‌ی جامعِ انجام‌شده‌ای بر روی بیش از ۴۰۰۰ زن در سن ۴۰ تا ۷۴ نشان می‌دهد، زنانی که ویتامین C بیشتری دریافت می‌کنند، احتمال بروز چین‌وچروک و خشکی پوست‌ آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، زیرا این ویتامین می‌تواند به‌طور طبیعی سرعت فرایند پیری پوست را کاهش دهد. از ویتامین C برای تولید پروتئین مهمی که در ساخت پوست به کار می‌رود، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌های خونی استفاده می‌شود. این ویتامین به بهبود زخم نیز کمک می‌کند.

علاوه ‌به راین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ویتامین C در کرم‌های پوستی می‌تواند باعث کاهش مدت‌زمان قرمزی پوست در روند‌های درمان پوست مانند برطرف کردن چروک یا زخم شود. حفظ سلامت پوست با استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست است.

۲- بهبود جذب مواد معدنی

برای اینکه بدنتان مواد غذایی موردنیازش را دریافت کند و عملکرد مناسبی داشته باشد، سیستم گوارش‌ شما باید این مواد را از غذاهایی که می‌خورید یا مکمل‌های مصرفی‌تان دریافت کند تا آن‌ها در جریان خون جذب شوند. سپس سلول‌های شما این ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب می‌کنند و به بدنتان کمک می‌کنند تا تورم را کاهش دهد و باعث بهبود بیماری‌ها شود. جذب ویتامین C‍ می‌تواند باعث افزایش میزان آهنی شود که بدن بزرگ‌سالان و کودکان دریافت می‌کند.

 

۳- کاهش خطر ابتلا به نقرس

ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس می‌شود که نوعی آماس مفصلی دردناک است. در این بیماری شصت پا به دلیل افزایش اسیداوریک و شکل‌گیری کریستال در مفصل، سفت، متورم و دردناک می‌شود.

مطالعه‌‌ای طولانی‌مدت بر روی مردان بالای ۴۰ سال که روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۹۹ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کرده‌اند، نشان داده است که خطر ابتلا به نقرس در این افراد ۳۱٪ کاهش پیداکرده است. در این مطالعه افرادی که در روز بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت می‌کنند، نصف افراد دیگری که مکمل دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دارند.

 

۴- مبارزه با رادیکال‌های آزاد

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند جلوی آسیب‌های ناشی از مولکول‌های خطرناک که رادیکال‌های آزاد نامیده‌ می‌شوند و نیز مواد شیمیایی خطرناک و آلودگی‌هایی مانند دود سیگار را بگیرد.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند در بدن ساخته شوند و در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و ورم مفاصل نقش دارند. هنگامی‌که بدنتان غذا را تجزیه می‌کند یا زمانی که در معرض دود سیگار، تنباکو یا تشعشع قرار می‌گیرید، رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند.

 

۵- مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا

مدت‌هاست دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین C باعث بهبود سیستم ایمنی می‌شود و نقش مهمی در توانایی بدنتان برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس‌ها دارد. شما می‌تواند روزانه با مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مانع از ابتلا به سرماخوردگی شوید و با مصرف ۴۰۰۰ میلی‌گرم در روز، سرماخوردگی خود را درمان کنید. همچنین شواهد بسیار خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویتامین C در زمانِ سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند خطر ابتلا به عوارض بیشتر مانند ذات‌الریه و عفونت ریه را کاهش دهد.

انفولانزا

۶- بهبود سیستم ایمنی تحت‌فشار

تحقیق تازه‌ای نشان داده است که مصرف ویتامین C می‌تواند به افرادی که سیستم ایمنی‌شان به خاطر فشارهای روحی و روانی ضعیف شده است کمک کند. با توجه به این واقعیت که فشار روحی به یکی از شرایط رایج در زندگی ما تبدیل‌شده است، مصرف کافی ویتامین C می‌تواند به‌عنوان ابزاری ایده آل برای سلامت کلی‌مان در نظر گرفته شود.

 

۷- کمک به درمان سرطان

مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند اثر ضد سرطانی داروهایی را که در شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند، افزایش دهد. همچنین مشخص‌شده است که ویتامین C می‌تواند تنها سلول‌هایی را هدف بگیرد که به این دارو‌‌ها احتیاج دارند؛ برخلاف دیگر دارو‌ها که به سلول‌های عادی نیز آسیب می‌زنند. محققان بر این باورند که ویتامین C می‌تواند درمانی ایمن و مقرون‌به‌صرفه برای انواع مختلف سرطان و نیز درمانی برای سرطان تخمدان و ریه باشد.

 

۸- کاهش خطر سکته‌ی مغزی

نتایج مطالعه‌ای منتشرشده در مجله‌ی تغذیه‌ی بالینی آمریکا نشان داده است، افرادی که در خونشان ویتامین C کافی وجود دارد، ۴۲٪ کمتر از افراد دیگر دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند. مصرف میوه و سبزیجات باعث افزایش سطح ویتامین C خون‌ می‌شود، پس سعی کنید  میوه و سبزیجاتی را که در روز مصرف می‌کنید افزایش دهید.

خاصیت ویتامین ث

۹- بهبود عملکرد فیزیکی

ممکن است مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی‌تان باعث بهبود عملکرد فیزیکی و تقویت ماهیچه‌هایتان شود. این موضوع به‌ویژه در افراد مُسن صادق است. مصرف مکمل‌های دارای ویتامین C می‌تواند باعث افزایش جذب اکسیژن هنگام انجام تمرینات ورزشی شود. برخی از مطالعات نشان داده است این ویتامین می‌تواند باعث کاهش فشارخون نیز شود.

پیش از ورزش‌های سنگین مانند ماراتن، مصرف ویتامین C ممکن است از عفونت‌های تنفسی فوقانی که گاهی وقت‌ها پس‌ازاین نوع ورزش‌ها ایجاد می‌شود جلوگیری کند. این ویتامین همچنین می‌تواند عملکرد ریه‌ها و مجاری تنفسی شمارا بهبود بخشد.

مشخص‌شده است که مصرف ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در هر روز ممکن است تولید هیستامین‌ها را که باعث تحریک افراد مبتلابه آسم می‌شود کاهش دهد؛ به‌این‌ترتیب به بهبود علائم آسم کمک می‌کند.

 

۱۵ مورد از علائم شایع کمبود ویتامین ث (C)

 

  • زمخت و ناهموار شدن پوست

مبود ویتامین ث می‌تواند منجر به تشکیل برآمدگی‌های کوچک شبیه به آکنه روی بازو، ران یا باسن شود. بااین‌وجود، این برآمدگی‌ها به‌تنهایی برای تشخیص کمبود کافی نیست.

 

  • پیچ خوردن موی بدن

خمیدگی و پیچش غیرعادی مو یکی از علائم کمبود ویتامین ث است اما ممکن است تشخیص آن دشوار باشد زیرا موهای آسیب‌دیده می‌ریزد.

 

  • فولیکول مو به رنگ قرمز روشن درمی‌آید

فولیکول‌های مو عروق ریز بسیاری دارند که ممکن است در اثر کمبود ویتامین ث پاره و دور فولیکول‌ها لکه‌های قرمز دیده شود.

 

  • قاشقی شدن ناخن‌ها با لکه یا خطوط قرمز

کمبود ویتامین ث با قاشقی شدن ناخن‌ها و خطوط یا لکه‌های قرمز زیر ناخن در ارتباط است

  • کبودی

کمبود ویتامین ث باعث ضعیف شدن رگ می‌شود. درنتیجه، بدن با کوچک‌ترین آسیب کبود می‌شود. در اغلب مواد، این علامت یکی از اولین نشانه‌های آشکار کمبود ویتامین ث است.

کمبود ویتامین ث

  • جای زخم به‌کندی التیام پیدا می‌کند

کمبود ویتامین ث در تشکیل بافت اختلال ایجاد می‌کند. درنتیجه، جای زخم به‌کندی درمان می‌شود. این علامت جزو نشانه‌های پیشرفته‌ی کمبود است بنابراین سایر علائم زودتر مشاهده می‌شود.

 

  • ضعیف شدن استخوان‌ها

ویتامین ث برای تشکیل استخوان اهمیت دارد و کمبود آن خطر تضعیف و شکنندگی استخوان را بالا می‌برد.

 

  • خونریزی لثه و پوسیدگی دندان

سرخی و خونریزی لثه ازجمله علائم شایع کمبود ویتامین ث است و کمبود شدید باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

 

 

  • ایمنی ضعیف

ویتامین ث یکی از مواد مغذی مهم برای سیستم ایمنی است. کمبود ویتامین ث خطر عفونت را بالا می‌برد درحالی‌که کمبود شدید آن باعث مرگ در اثر بیماری‌های عفونی می‌شود.

 

  • خستگی مفرط و روحیه‌ی پایین

خستگی مفرط و بدخلقی حتی با میزان پایین تا عادی ویتامین ث ظاهر می‌شود اما با مصرف کافی ویتامین ث فوراً برطرف می‌گردد. برای یافتن دلیل خستگی حتماً باید با دکتر داخلی ملاقات داشته باشید.

 

  • افزایش بی‌رویه‌ی وزن

مصرف پایین ویتامین ث با افزایش چربی بدن در انسان در ارتباط است اما ممکن است سایر عوامل، مانند کیفیت رژیم غذایی، در این امر دخیل باشد.

 

ویتامین ث چه میزان لازم است؟

برای نوزادان:

۰-۶ ماه: ۴۰ میلی‌گرم در روز

۷-۱۲ ماه: ۵۰ میلی‌گرم در روز

 

برای کودکان:

۱-۳ سال: ۱۵ میلی‌گرم در روز

۴-۸ سال: ۲۵ میلی‌گرم در روز

۹-۱۳ سال: ۴۵ میلی‌گرم در روز

 

برای جوانان:

دختران ۱۴ تا ۱۸ سال: ۶۵ میلی‌گرم در روز

جوانان باردار: ۸۰ میلی‌گرم در روز

زنان شیرده: ۱۱۵ میلی‌گرم در روز

پسران ۱۴-۱۸ سال: ۷۵ میلی‌گرم در روز

 

برای بزرگسالان:

مردان ۱۹ سال و بالاتر: ۹۰ میلی‌گرم در روز

زنان ۱۹ سال و بالاتر:‌۷۵ میلی‌گرم در روز

زنان باردار: ۸۵ میلی‌گرم در روز

زنان شیرده: ۱۲۰ میلی‌گرم در روز

 

افرادی که سیگار می‌کشند و کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، باید میزان ویتامین C دریافتی در هر روزشان را ۳۵ میلی‌گرم افزایش دهند.

 

ویتامین ث و عوارض آن

ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شود (مقادیر اضافه‌ دفع می‌شود)، درنتیجه لازم نیست نگران افزایش میزان این ویتامین در بدنتان باشید. مقدار اضافه‌ی ویتامین C در بدن از طریق ادرار دفع می‌شود، درواقع بدن شما نسبت به اینکه به چه چیزی نیاز دارد و به چه چیزی نیاز ندارد، بسیار هوشمند عمل می‌کند. البته برای جلوگیری از دل‌پیچه و اسهال باید مراقب باشید که میزان ویتامین C دریافتی‌ روزانه‌تان از ۲۰۰۰ میلی‌گرم تجاوز نکند. در مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام‌شده است، میان سنگ کلیه و مکمل‌های ویتامین C ارتباطی وجود دارد. این مطالعه کشف کرده است، در مردانی که از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند، احتمال سنگ‌سازی کلیه دو برابر افرادی است که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند. این نتایج در مورد مردانی که ویتامین C موردنیازشان را از میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنند، صادق نیست.

ویتامینC

منابع سرشار از ویتامین ث

  • پودر فلفل قرمز
  • فلفل دلمه‌ی زرد؛ از منابع خوب ویتامین سی
  • گل‌کلم
  • آویشن تازه؛ یکی از منابع خوب ویتامین سی
  • کلم فندقی (کلم بروکسل)
  • فلفل سبز
  • جعفری تازه
  •  برگ خردل؛ یکی از منابع ویتامین سی
  • کیوی
  • آناناس؛ یکی از میوه‌های دارای ویتامین سی
  • توت‌فرنگی
  • پرتقال؛ از منابع شناخته‌شده ویتامین سی
  • گرمک

 

انواع ویتامین ث در بازار

ویتامین ث در شکل‌های مختلفی ازجمله قرص‌های جویدنی، قرص جوشان و تزریقی در دوز های مختلف موجود هست

 

درمان دندان درد

+1
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.