آموزش و پرورش نقش مهمی در برابر آسیب‌های اجتماعی بر عهده دارد

0
اشتراک

آموزش و پرورش نقش مهمی در برابر آسیب‌های اجتماعی بر عهده دارد

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری فارس از منوجان، نوذر نخعی صبح امروز در نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی با اشاره به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شیوه فرزندپروری و نقش آموزش و پرورش در این زمینه اظهار داشت: مدرسه به دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین نوجوانان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای توانمندی نوجوانان و مراقبت از آن‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی بر عهده دارد.

وی با اشاره به مصوباتی که در پیام‌های آموزشی دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش آمده است، افزود: در گروه سنی کودکان و نوجوانان خطرات مختلفی وجود دارد که به‌ دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی، به ویژه در بین نوجوانان، آن‌ها را تهدید می‌کند.

نخعی با بیان دلایل زمینه‌سازی گرایش کودکان و نوجوانان به رفتارهای پرخطر تصریح کرد: تاثیرپذیری از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شکست تحصیلی، وجود زمینه‌های مخاطره‌آمیز در خانواده، گرایش به کنجکاوی، گرایش به تفریح و لذت، یادگیری از رسانه‌ها و صنایع فرهنگی از دلایل زمینه‌ساز گرایش کودکان و نوجوانان به رفتارهای مخاطره‌آمیز است.

این مسؤول با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی عمدتا بهداشت روانی کودکان، نوجوانان و جوانان را خدشه‌دار می‌سازد و مداخله برای عدم وقوع این آسیب‌ها امری ضروری است و باید کودکان و نوجوانانی را که در معرض خطر هستند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

نخعی با اشاره به شیوه فرزندپروری ابراز داشت: برخی از والدین عقیده دارند که سخت‌گیری نسبت به فرزندان بهترین شیوه تربیتی و ضامن موفقیت آن‌ها در آینده است و در این راستا برخی از والدین سخت‌گیری را از اندازه می‌گذرانند و فراموش می‌کنند که هر کودکی به طور طبیعی تمایل به آزادی و استقلال عمل دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: سخت‌گیری بیش از حد روح آزادی را در کودک از بین می‌برد و این ایده غلط را در او به وجود می‌آورد که آزاد و مستقل بودن نامطلوب است. در دنیای پر رقابت امروز، کودک باید دارای اعتماد به نفس باشد و این نیز تنها از طریق پشتیبانی والدین به دست می‌آید.

متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: در شرایطی که پدر و مادر تنها سخت‌گیری، کنترل، عشق و محبت را به کار گیرند، فرزندان شخصیت فردی خود را از دست می‌دهند و در تصمیم‌گیری‌های مناسب در زندگی‌شان ناکام می‌مانند، زیرا همیشه این پدر و مادر بوده‌اند که تصمیمات لازم را برای آن‌ها گرفته‌اند.

وی با اشاره به نظریه روان‌شناسان به پدیده فرزندپروری قدرت‌طلبانه عنوان کرد: کودکانی که دارای والدین قدرت‌طلب باشند، استقلال لازم را به دست نمی‌آورند و در شرایطی که نیازمند تصمیم‌گیری باشند، دچار اضطراب می‌شوند و آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند که در تمام فعالیت‌ها نقش دوم را بازی کنند.

این مسؤول تاکید کرد: کودکانی که دارای والدین قدرت‌طلب باشند در بزرگسالی نمی‌توانند نقش رهبری را بر عهده بگیرند و همیشه این احتمال وجود دارد که آن‌ها در تمام زمینه‌ها احساس زیردستی نسبت به دیگران داشته باشند و در واقع این کودکان هرگز نخواهند توانست به اهداف مورد نظر خود در زندگی دست یابند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: والدین عشق و محبت بیش از اندازه، بدون اعمال کنترل‌های لازم را ابراز می‌دارند در صورتی که کودکان بر حسب رفتار و اعمالشان به تنبیه متناسب نیاز دارند.

وی ابراز داشت: تشویق و تنبیه تنها شیوه‌ای است که موجب می‌شود، کودک بین آن چه درست و آن چه نادرست است، فرق قائل شود و از طریق تشویق و تنبیه والدین است که ارزش‌های فرهنگی فرا گرفته می‌شوند و اگر شرایط ایجاد کند، کودک به تنبیه نیاز دارد.

نخعی اظهار داشت: روش صحیح و متعادل، پذیرش فرزند و محبت به او و در عین حال تنبیه او به خاطر برخی کارها است که  این رفتار به کودک این حس را القا می‌کند که والدین دوستش دارند، امّا برخی رفتارها و اعمال او را تائید نمی‌کنند و کودک احتمالاً لوس بار می‌آید و الگوهای رفتاری ضداجتماعی و مجرمانه از خود نشان می‌دهد.

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.