بررسی جایگاه اقتصاد مقاومتی در فروشگاه های زنجیره ای

0
اشتراک

بررسی جایگاه اقتصاد مقاومتی در فروشگاه های زنجیره ای

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شده و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریورماه سال ۸۹ مطرح شد. در این دیدار، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی کردند و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را برشمردند.

برای اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند.

اقتصاد مقاومتی به تعبیری کاهش وابستگی، تلاش برای خود اتکایی، تاکید بر مزیت های اقتصادی برای تقویت تولید دانش بنیان ملی با نگاه به بازار های جهانی است. نتیجه چنین رویکردی قطعا موجب افزایش قابل توجه تولید متناسب با سلیقه و استانداردهای جهانی، بهبود سطح اشتغال داخلی، کاهش قیمت تمام شده محصول با کیفیت، افزایش قدرت خرید و در نتیجه سطح رفاه مصرف کنندگان و حرکت به سمت تعادل پایدار اقتصادی در مقیاسی بزرگتر از اقتصاد سنتی و تک محصولی خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی معمولا در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد. این اقتصاد منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه جویانه، ایستادگی کرده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن براساس جهان بینی و اهداف موردنظر دارد.

برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدود کردن استفاده از منابع خام و کاهش اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد.

ارکان اقتصاد مقاومتی

۱- مقاوم بودن اقتصاد ۲- استفاده از تمام‌‌ ظرفیت هاى دولتى و مردمى ۳- حمایت از تولید ملى به عنوان بخش درون زاى اقتصاد ۴- حضور جدی و فعال شرکت هاى دانش‌‌بنیان در اقتصاد ۵- استفاده‌ حداکثرى از زمان، منابع و امکانات ۶- توجه ویژه به پژوهش در زمینه اقتصاد مقاومتى ۷- اقتصاد مقاومتی به معنا و مفهوم کارآفرینی ۸- توجه به نخبگان واستفاده ازفناوری های نوین ۹- اشتغال زایی ۱۰- ثبات قیمت ها ۱۱- نهادینه شدن تولید ثروت حلال درجامعه و مذموم بودن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی ۱۲- رفع موانع متعدد پیش روی تولید ملی ۱۳- ایجاد فضای رقابتی در بخش تولید و توزیع ۱۴- افزایش سطح بهره وری و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته ۱۵- حمایت موثر از حقوق مصرف کنندگان

با دانستن اصول و ارکان اقتصاد مقاومتی اگر به نحوه اداره فروشگاه های زنجیره ای داخلی دقت کنید، در می یابیم که تنها یک یا دو فروشگاه زنجیره ای داخلی قابلیت تحقق عملی اقتصاد مقاومتی را دارند و به عنوان نمونه می توان از فروشگاه های افق کوروش که با هدف عرضه کالا با تخفیفات همیشگی، با کیفیت و قیمت مناسب به خانوار ایرانی شکل گرفته و افزون بر ۹۰درصد کالاهای ارائه شده در این فروشگاه ها از محصولات داخلی است به عنوان مصداقی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاه های زنجیره ای یاد کنیم.

هر چند از مزایای این فروشگاه ها، عرضه کالای با کیفیت و با قیمت مناسب اعلام شده است اما مهمتر از آن باید به عرضه تولیدات با کیفیت و دارای قدرت رقابت کشور که توسط کارگران ایرانی تولید شده است، اشاره کرد. این فروشگاه از نوع تخفیف محور بوده و در تمامی طول سال، کالاهای خود که بیش از ۹۰ درصد آن ایرانی است را با تخفیف به مصرف کننده ها ارائه می کند.

در پایان باید گفت خرید از فروشگاه های زنجیره ای که محور محصولات عرضه شده خود را کالا و محصول ایرانی قرار داده اند ضمن حمایت از تولید ملی، حمایت از اشتغال پایدار کارگر ایرانی را به همراه خواهد داشت.

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.