تاریخ: ۸:۳۵ :: ۱۳۹۶/۰۸/۲۴

بطحایی می‌گفت که این وضع خوب ترین سبب برای سیاستگذاران کشور از دولت تا مجلس هست که به وضع مدرسه ها کهنه جدی‌تر رسیدگی کنند. جامانده‌ها از تحصیل دانش‌آموزان زلزله‌زده که مدرسه از دست داده‌اند فعلا به مدرسه نمی‌روند ولی اوضاع که آرام‌تر گردد آنان دوباره رخت دانش‌آموزی می‌پوشند و به مدرسه می‌روند ولی این […]

بطحایی می‌گفت که این وضع خوب ترین سبب برای سیاستگذاران کشور از دولت تا مجلس هست که به وضع مدرسه ها کهنه جدی‌تر رسیدگی کنند.

جامانده‌ها از تحصیل

دانش‌آموزان زلزله‌زده که مدرسه از دست داده‌اند فعلا به مدرسه نمی‌روند ولی اوضاع که آرام‌تر گردد آنان دوباره رخت دانش‌آموزی می‌پوشند و به مدرسه می‌روند ولی این بار در مدرسه های که شکل مدرسه خودشان نیست. محمد بطحایی اظهار کرد برنامه برای اینها این هست که یا شیفت دوم مدرسه ها سالم بشوند یا در کلاس‌های کانکسی درس بخوانند، البته فعلا و موقتا.

ولی کیلومترها دورتر از دانش‌آموزان فاجعه زده کرمانشاه، هزاران دانش‌آموز به دلایلی دیگر از درس و مدرسه بازمانده‌اند، به سبب بی‌پولی، فقر فرهنگی، دوری مدرسه از منزل و حتی نبود مدرسه. چالش ترک تحصیل در مناطق محروم و کمتر پیشرفت یافته ایران جدی هست، حتی وزیر در جواب به سوال جام‌جم تائید کرد که با شمار فراوانی از ترک تحصیلکرده‌ها مواجه‌ایم که در مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان، دنبال شغل‌های کاذب می‌روند و مدرسه را ترک می‌کنند.

او علاوه بر این افزود که قیمت پوشش تحصیلی در مرحله ابتدایی۹۷درصد هست ولی ارزشمند باقی ماندن دانش‌آموزان در سامانه تعلیمی هست که به دلایل متفاوت روی نمی‌دهد.

بطحایی در ابتدای پاسخش به جام‌جم اظهار کرد شمار دقیق ترک تحصیلکرده‌ها در دسترس نیست، ولی درادامه توضیحاتش، معاونان او آمارهایی در اختیارش گذاشتند که او این‌طور اعلامش کرد: ترک تحصیل‌ کرده‌ها در مرحله ابتدایی۲۰۰هزارنفر، در مرحله متوسطه اول ۲۰۰ هزار نفر و در متوسطه دوم ۳۴۰ هزار نفر؛ جمعا۷۴۰ هزار ترک تحصیل کرده‌اند که سال کنونی به مدرسه ها نرفته‌اند و بعید نیست تعدادشان زیادتر از این نیز باشد.

رتق و فتق نیروی انسانی

دولت دهم تاکنون سکاندار کشور بود که درز کرد هزاران نیرو نه با ضابطه که با ارتباط وارد تعلیم وپرورش شده‌اند، با حکم نیروی خدماتی استخدام شده اند و بعد سر از کلاس‌های درس درآورده‌اند؛ مبحثی که موجب گردید از همان سال تا امروز وضع نیروی آدمی تعلیم و پروراندن و صلاحیت حرفه‌ای معلمان زیر ذره بین رسانه‌ها باشد.

او علاوه بر این به چند ده هزار معلمی اشاره کرد که گفته می‌شود کار نمی‌کنند ولی حقوق می‌گیرند و توضیح داد نه که اینها مفت بخورند و کار نکنند لکن اینها معلمانی می باشند که مهیا کارند ولی هیچ کلاس درسی برای عرضه به آنان وجود ندارد.

مریم خباز – جامعه