گروه: بلیط
تاریخ: ۱۱:۱۶ :: ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
۳۰ درصد حجم پروازها تهی هست

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از مشرق، ، مرتضی دهقان در مورد ادامه سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و کم بودن ناوگان هوایی گفت: سیاست آزادسازی نرخ بلیت سیاستی هست که در زیادی از کشورها رایج بوده و مزایای بسیاری دارد. ما جزء کشورهای آخری هستیم که به این سمت رفته ایم و […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از مشرق، ، مرتضی دهقان در مورد ادامه سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و کم بودن ناوگان هوایی گفت: سیاست آزادسازی نرخ بلیت سیاستی هست که در زیادی از کشورها رایج بوده و مزایای بسیاری دارد. ما جزء کشورهای آخری هستیم که به این سمت رفته ایم و نرخ بلیت شبکه حمل و نقل داخلی و خارجی را آزادسازی کرده ایم.

ادامه سیاست آزادسازی بلیت هواپیما قابل توجیه هست؟

 

 معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: وقتی که نرخ بلیت هواپیما ثابت باشد، چه وقتی که تقاضای سفر وجود داشته باشد، به طور مثال در ساعات خستین صبح یا اواخر شب که تقاضای مسافرت با هواپیما بالاست و چه وقتی که تقاضای سفر کمتر هست مثل ساعات میانی روز، مسافر باید در هر دو حالت یک رقم را برای نرخ بلیت بپردازد ضمن اینکه پروازها برای مسافراز مطلوبیت کمتری بهره مند می باشد اما وقتی نرخ بلیت هواپیما آزاد باشد در ساعات پرتقاضا نرخ بلیت هواپیما زیادتر می باشد و در ساعات کم تقاضا، نرخ بلیت کاهش می یابد؛ که این به نفع استفاده کنندگان پایانی می باشد.

برقرار کردن عدالت در پرداخت نرخ با آزادسازی نرخ ها

وی یادآور گردید: همین مبحث را میتوان به روزهای پرتقاضای سفر نیز تعمیم داد؛ آیا پرداخت نرخ یکسان از سوی کسی که در ایام پیک عزیمت بلیت هواپیما می خرد و کسی که در سایر ایام سال از هواپیما برای مسافرت استفاده می کند، استفاده عادلانه از خدمات هوایی هست؟ زیادی از مردم در ایام غیر پیک سال توانسته اند با نرخ های پایین با هواپیما مسافرت کنند که این از مزایای آزادسازی بلیت هواپیما هست.

ارائه صندلی هواپیما از تقاضای سفر زیادتر هست

دهقان با اشاره به انتقاداتی که به آزادسازی نرخ بلیت در شرایط تحریمی و کم بودن ناوگان مطرح می شود، دنبال کرد: در همین شرایط هم، ناوگان موجود پوشش تقاضای سفر را به صورت کامل انجام می دهد حتی حجم ارائه از صندلی های پر شده هواپیما در سفرهای داخلی زیادتر هست.

وی تصریح نمود: در حال حاضر لود فاکتور (میانگین تعداد صندلی های پر شده هواپیما در پروازهای داخلی) ۷۰ درصد هست و ما ۳۰ درصد اضافی حجم داریم که نشان می دهد ارائه و تقاضای بلیت هواپیما به جز در ایام خاص، تماما با یکدیگر همخوانی دارد در تمام دنیا هم شرایط تقاضای سفر در ایام پیک سال و احتمال گران شدن بلیت هواپیما وجود دارد.

زیان رفت و آمد تهی هواپیما از ارزان فروشی بلیت زیادتر هست

دهقان تاکید کرد: در هیچ جای دنیا هیچ شرکت هواپیمایی، هواپیمای تهی را برای تنها استفاده در ایام پیک روی زمین نگه نمی دارد. ما باید قبول کنیم که اگر بدنبال توسعه اقتصاد صنعت هوانوردی هستیم و این اقتصاد، به نفع استفاده کننده این صنعت باشد باید از مزایای آزادسازی نرخ بلیت استفاده نماییم. اما مسافر هم باید به تنوع در نرخ ها دسترسی داشته باشد ضمن اینکه نرخ بلیت هواپیما تا جایی بالا می رود که استفاده کننده قدرت خرید داشته باشد. اگر یک شرکت هواپیمایی بلیت را با نرخ خیلی بالا ارائه کند استفاده کننده دیگر امکان خرید ندارد و زیان پرواز هواپیما با صندلی های تهی زیادتر از ارزان فروشی بلیت برای شرکت های هواپیمایی هست. شرکت های هواپیمایی از منظر اقتصاد صنعت هوانوردی و مارکتینگ باید بلیت ها را با حاشیه نرخ نفع مطمئن بفروشند تا امکان فروش حداکثری صندلی ها در هر پرواز وجود داشته باشد.

این مطلبو از دست ندید!  افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در حال حاضر اگر به عنوان مثال تقاضای سفر رفت به کیش بالا باشد اما تقاضای پروازهای بازگشت در همان ایام کاهش می یابد بخصوص که ما در این روزها شاهد افزایش تقاضای عزیمت ساکنان کیش به دیگر شهرها هستیم چون نرخ بلیت از کیش به تهران و دیگر شهرها کاهش یافته هست. این از مزایای آزادسازی هست.

سازمان هواپیمایی بر معامله بلیت هواپیما نظارت دارد

وی در مورد نظارت و کنترل سازمان هواپیمایی کشوری بر نرخ ها نیز گفت: سازمان در حال کنترل بازار معامله بلیت هواپیما هست. اگر شرکت های هواپیمایی در برابر تعهداتی که برای فروش هر بلیت دارد کوتاهی نماید از سوی سازمان با برخورد انضباطی رو به رو می شود.

سیاست سازمان هواپیمایی: ممنوعیت فروش بلیت چارتری

دهقان در مورد ممنوعیت فروش بلیت چارتری از اوائل بهمن ماه یادآور گردید: طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی، فروش بلیت پروازهای سیستمی و طرحی به صورت چارتری ممنوع هست و این جزء برنامه های کلیدی سازمان هواپیمایی محسوب می شود. این ممنوعیت را به همه شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده ایم. هیچ شرکتی حق ندارد بلیت های طرحی را به صورت چارتر ارائه کند.

ارائه بلیت چارتری منحصرا به صورت فروش بسته سفر به مقاصد گردشگری آزاد هست

وی در مورد استثنا شدن اعمال این ممنوعیت در مورد مقاصد گردشگری گفت: به جز مقاصدی مثل قشم و کیش که تنها پروازهای گردشگری به این منطقه های انجام می شود و ذاتا فروش بلیت در این مقاصد ماهیت چارتری دارد در سایر مقاصد فروش چارتری ممنوع هست ولی فروش بلیت چارتری به صورت پکیج سفر دربردارنده اقامت، ترانسفر، تغذیه و مثل این در مقاصد ذکر شده مانعی ندارد. شرکت ها باید به مقاصد گردشگری بلیت در قالب تور بفروشند.

زیادتر ایرلاین ها در حال فروش بلیت سیستمی می باشند

دهقان تاکید کرد: در حال حاضر زیادی از شرکت های هواپیمایی بخش زیادی از بلیت های خود را به صورت سیستمی به فروش می رسانند بخصوص که مجوزی که شرکت های هواپیمایی دریافت می کنند، مجوز فروش بلیت سیستمی هست که در هنگام فروش آن را به صورت چارتری ارائه می کنند. اگر شرکت هواپیمایی یا شرکت دفاتر خدمات مسافرت هوایی بلیت سیستمی را به صورت چارتری ارائه کند علاوه بر اینکه مابه التفاوت نرخ بلیت سیستمی و چارتری به مسافر برگردانده می شود، سازمان هواپیمایی با شرکت اقدام کننده به این تخلف برخورد انضباطی خواهد کرد.