گروه: شغل
تاریخ: ۱۳:۲۲ :: ۱۳۹۶/۰۹/۱۶

خصوصی سازی تام فرآیند تعلیم خلبان شخصی سازی تام فرآیند تعلیم خلبانتا قبل از آنکه مرکز تعلیم خلبانی منسوب به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به نام شخصی سازی، واگذار و در نهایت تعطیل گردد، فرآیند تعلیم خلبانان به این صورت بود که از علاقه‌مندان به این رشته آزمون‌های مهارتی گرفته شده و در نهایت […]

خصوصی سازی تام فرآیند تعلیم خلبان

شخصی سازی تام فرآیند تعلیم خلبانتا قبل از آنکه مرکز تعلیم خلبانی منسوب به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به نام شخصی سازی، واگذار و در نهایت تعطیل گردد، فرآیند تعلیم خلبانان به این صورت بود که از علاقه‌مندان به این رشته آزمون‌های مهارتی گرفته شده و در نهایت بعد از طی کردن دوره‌های تعلیمی مکرر و طولانی، به استخدام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درمی آمدند سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز از خلبانان بازنشسته هما، نیروی هوایی ارتش و یا خلبانان خارجی استفاده می‌کردند.

بعد از آنکه در دهه‌های هفتاد و هشتاد مرکز تعلیم علوم و فنون هوانوردی به تدریج جای خود را به جایگاه ها و مؤسسات خصوص تعلیم خلبانی داد، هزینه‌های تعلیم نیز به نحو فراینده‌ای بالا رفت و در حال حاضر این مؤسسات که لازم هست تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت کنند، هزینه‌های سنگینی از تقاضا کنندگان آموزش‌های هوانوردی دریافت می‌کنند.

هزینه‌های تعلیم خلبانی

هزینه‌های تعلیم خلبانی کارشناس تعلیم یکی از مؤسسات تعلیم خلبانی اعلام کرد: هنرجو لازم هست بابت مرحله تعلیم PPL، CPL و IR یک بازه زمانی ۱۴ ماهه را طی کرده و می‌بایست دست کم ۱۰۰ میلیون تومان بابت دریافت آموزش‌ها پرداخت کند.

علاوه بر این بعد از دریافت گواهی آی آر در خلبانی، کسی که علاقه‌مند به اشتغال در این رشته هست، لازم هست در دوره‌های تعلیم هواپیمای «تایپ» شرکت کند که این مرحله را خود ایرلاین‌ها تعلیم داده و بعد از برپایی دوره‌های سیمیلاتوری (شبیه سازی پرواز) و آبزروری (دستیاری مساعدت خلبان) که هزینه آن تا ۱۰۰ میلیون تومان هست، می‌تواند بعنوان مساعدت خلبان و در نهایت در طی ۴ تا ۵ سال به خلبان مبدل گردد.

یک خلبان باسابقه نیز در این زمینه عنوان کرد: بعضی ایرلاین‌ها از تقاضا کنندگان شرکت در این دوره‌ها نیز هزینه اخذ می‌کنند که بسته به جایگاه و موقعیت شرکت، نام و برند آن و کیفیت تعلیم خلبان کلیدی، بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر هست.

چرا این تعهدنامه، میان ایرلاین‌ها امضا شد؟

به چه سبب این تعهدنامه، میان ایرلاین‌ها امضا شد؟ با این وجود بعضی ایرلاین‌ها نیز هزینه‌های مرتبط به تعلیم بعد از جذب را اخذ نمی‌کنند لکن خود ایرلاین برای تقاضاکننده استخدام، هزینه کرده و مبالغی بابت شرکت در دوره‌های سیمیلاتوری و آبزروری خلبانان هزینه می‌کنند.

این ایرلاین‌ها معتقدند تقاضا کنندگان خلبانی بعد از اینکه موفق شدند ساعت پرواز خود را پُر کنند، ناگهان به شرکت‌های دیگری که حقوق‌های بالایی به خلبان می‌دهند، مهاجرت می‌کنند که درنتیجه همه این هزینه‌هایی که ایرلاین بابت دوره‌های شبیه سازی و آبزروری پرداخت کرده از بین می‌رود.

یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی عنوان کرد: تقریبا هیچ کدام از ایرلاین‌ها در دوره‌های سیمیلاتوری و آبزروری، حقوق به خلبان نمی‌دهند، اما بعد از آنکه دوره‌های تعلیمی و میزان ساعت پروازی به اتمام برسد و بتواند بعنوان خلبان هواپیمای تایپ شروع به کار کند، به او حقوق می‌دهند. خلبانان نیز به این امید که بتوانند در انتهاء دوره‌های تعلیمی به ایرلاین دیگری که حقوق بالایی می‌دهد، بروند، این وضع را می‌پذیرند.

به همین سبب شرکت‌های هواپیمایی دور هم جمع گردیدند و این تفاهم نامه را به امضا رساندند.

فراموش شدن حقوق کسی خلبانان در تعهدنامه ایرلاین‌ها

این خلبان باسابقه عنوان کرد: عده ای از ایرلاین‌ها به خلبانان می‌گویند نه صرفا شما را استخدام نمی‌کنیم و در طول ۴ تا ۵ سال اولی که قرار هست ساعات پروازی مورد نیازت را پُر کنی، حقوق هم نمی‌دهیم، لکن لازم هست هزینه شرکت در پرواز‌های تعلیمی را هم پرداخت کنی؛ بعد که حرفه‌ای گردیدی می‌توانی به شرکت‌های هواپیمایی دیگر بروی!

فراموش شدن حقوق کسی خلبانان در تعهدنامه ایرلاین‌ها این خلبان باسابقه عنوان کرد: عده ای از ایرلاین‌ها به خلبانان می‌گویند نه صرفا شما را استخدام نمی‌کنیم و در طول ۴ تا ۵ سال اولی که قرار هست ساعات پروازی مورد نیازت را پُر کنی، حقوق هم نمی‌دهیم، لکن لازم هست هزینه شرکت در پرواز‌های تعلیمی را هم پرداخت کنی؛ بعد که حرفه‌ای گردیدی می‌توانی به شرکت‌های هواپیمایی دیگر بروی! وی دنبال کرد: در دستاورد تعهدنامه ذکر شده اصلا جایی از اعراب ندارد، چون خود ایرلاین‌ها از این راه درآمد دارند.

این کارشناس صنعت هوانوردی اهتمام کرد: یک بار یکی از ایرلاین‌ها قرار بود از قزاقستان دو فروند بوئینگ ۷۳۷ خریداری کند؛ به مدیرعامل این شرکت بیان کردم آیا قرار هست برای این دو فروند، خلبان استخدام کنی؟ عنوان کرد: قرار هست به جای این کار ۳۰ تقاضاکننده خلبانی جذب کنیم و از هر کدام از آن‌ها بابت پر کردن ساعات پروازی مورد نیازشان، مبالغی دریافت کنیم که مجموع این مبالغ معادل ۳۰ درصد هزینه خرید این دو فروند هست که بعنوان پیش قسط اول به ایرلاین قزاقستانی می‌دهیم!

این استاد خلبانی دنبال کرد: از سوی دیگرایرلاین‌هایی هم که اقدام به جذب نیروی عملیات پرواز (خلبان) جدید کار می‌کنند، در قرارداد‌های آن‌ها بند‌هایی می‌گنجانند تا از پرداخت حقوق و مزایا و سنوات اجتناب کنند.  

منبع:مهر