تاریخ: ۱۷:۳۳ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
۱۵ نکته ای که باید در مورد «سانچی» بدانید

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری مهر پایگاه خبری- تحلیلی میز نفت طی یادداشتی که به گفته این رسانه توسط یکی از کاپیتان های با پیشینه کشتی های اقیانوس پیما نوشته شده هست ۱۵ نکته در مورد نفتکش سانچی و سانحه ای که دامنگیر آن گردید را مطرح نموده که در ادامه مطالعه […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری مهر پایگاه خبری- تحلیلی میز نفت طی یادداشتی که به گفته این رسانه توسط یکی از کاپیتان های با پیشینه کشتی های اقیانوس پیما نوشته شده هست ۱۵ نکته در مورد نفتکش سانچی و سانحه ای که دامنگیر آن گردید را مطرح نموده که در ادامه مطالعه می کنید:

۱-  ۱-  مگر کشتی ها  هم تصادف می کنند؟ بله به سادگی! اگر عبارت collision at sea  را سرچ  کنید شگفت زده خواهید گردید و  می بینید کشتی ها هم نظیر سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. کشتی یک ابزار نقلیه هست و راهبرش اگر خطا کند تصادم اتفاق می افتد. در نتیجه خطای انسانی بخش جدا نشدنی از این ماجراست. اگر افسر ناوبری تصمیم خطایی بگیرد و یا دیر تصمیمی را اتخاذ نماید نتیجه ناخوشایندی رقم خواهد زد. ضمن آنکه محدوده ای که سانحه رخ داده هست منطقه  پر ترددی هست.

۲ – ۲ – آیا نفرات در موتورخانه بودند؟ به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعمل های امنیت دریایی خیلی واضح و مسلم هستند. بعد از تصادم باید تعادل کشتی، اطفا حریق و ترک کشتی را موردنظر قرار داد. هیچ وقت هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست.

۳ – – ۳ – -آیا کشتی چیزی به اسم اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟ خیر همچین اتاقی با تمام داستان هایی که پیرامون آن گفته شده هست برای مورد ها امنیت نظیر حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان هجوم سارقان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده می گردد.هیچ ناخدایی در یک کشتی دستخوش حریق که هر آن امکان غرق شدن دارد از نفراتش قصد ندارد که در کمترین نقطه  کشتی که موتورخانه هست پناه دریافت کنند. در نهایت نفرات در بحرانی ترین حالت با پوشیدن لباس شناوری و جلیقه رهایی به دریا می زنند.

۴ – ۴ – امکانات امنیت این مدل کشتی های نفتکش بسیار زیاد هست؛ دو قایق رهایی، ۵ قایق رهایی بادی، ۱۴ حلقه ی رهایی، جلیقه رهایی و لباس شناوری زیادتر از تعداد سرنشینان. هر دو هفته یکبار هم پروسه تخلیه و استفاده ازاین امکانات تمرین می گردد و همه نفرات دانش کافی دارند. 

۵ –   ۵ – امکانات اطفا حریق این کلاس کشتی ها بسیار زیاد هست. دو نوع فوم متفاوت با ظرفیت بالا، سامانه اطفا حریق با آب با تغذیه نامحدود از آب دریا و امکانات کامل دربردارنده nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسول های قابل حمل در سایزها و تایپ های متفاوت

۶ – دو نوع فوم متفاوت با ظرفیت بالا، سامانه اطفا حریق با آب با تغذیه نامحدود از آب دریا و امکانات کامل دربردارنده nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسول های قابل حمل در سایزها و تایپ های متفاوت ۶ – به چه سبب پرسنل خودشان اطفا حریق نکردند؟ تصادم در نقطه ی بسیار بدی اتفاق افتاده محموله کشتی یک میلیون بشکه میعانات گازی (condensate) بوده و به اندازه بنزین استعداد اشتعال دارد و اطفای حریق نزدیک به ۱۳۰ هزار تن سوخت در یک کشتی تصادف نموده و از کار افتاده٬ انتخاب اول یک ناخدا نخواهد بود.

۷ – ۷ – به چه سبب آتش سوزی رخ داده هست؟ به احتمال زیاد کشتی چینی بعد از برخورد٬ بدنه نفکش را پاره کرده و به قسمت مخزن رسوخ کرده همانجایی که ماده قابل اشتعال بعد از جرقه بدنه فولادی به شدت مشتعل شده هست.

۸ – ۸ – به احتمال زیاد تصمیم ناخدا به ترک کشتی بر طبق دستورالعمل امنیت بوده و در در خلال جمع شدن اشخاص یا mustering  در محوطه قایق نجات٬ دستخوش یک منفجر شدن کاری شده اند و همه چیز برایشان به انتهاء دست یافته هست. کشتی طوری طراحی شده که رو به باد قرار می گیرد، باد شدید آن شب٬ سوخت نشت کرده را به سمت عقب که قایق رهایی در آنجا قرار داشته برده و به تبع آن شعله های آتش و ظرفیت عظیمی از گازهای کشنده و دود را به این قسمت برده هست که به همین سبب کارآیی نفرات در امر رهایی کاهش پیدا هست.

این مطلبو از دست ندید!  جابه جایی ورکان به اکو پارک قزوین

۹ – ۹ – به غیر از گرما، شعله و دود که روند عملیات و کارآیی نفرات را کند می کرده تاریکی شب و از همه مهمتر کشندگی گازهای سمی که تمام محوطه را دربرگرفته اند را هم باید به تنگنا های موجود اضافه کنید. در این در خلال اگر انفجاری رخ داده باشد همه بی پناه در فراروی میلیون ها ترکش و صدها متر شعله و چند صد درجه گرما بوده اند.

۱۰ – ۱۰ – آیا کشتی ها جعبه سیاه دارند؟ بله – دستگاهی ضد ضربه، ضد آب و ضد حریق به اسم VDR تمامی مکالمات پل فرمادهی، مکالمات رادیویی، اسکرین شات لجظه ای رادارها و نقشه های الکترونیک و سایر اطلاعات ناوبری نظیر موقعیت جی پی اس، سمت و قطب نما و … را در خودش هر آن ذخیره می کند.
VDR VDRتوسط تیم امداد و رهایی چینی روز پیش از غرق شدن برداشته گردید و تحویل مقام های گردید و از اطلاعاتش به سادگی میتوان تمام جزئیات تصادف و واکنش های بعدی در پل فرماندهی را دید و شنید.

۱۱ – ۱۱ – به چه سبب پرچم پاناما؟ اول اینکه در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ رابطه ای با پرچم آن ندارد به طور مثال شما توان دارید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید هم سایر شهرستان ها ولی مالکیت ماشین مربوط به شماست و پلاک تنها شماره ثبت شما را مشخص می نماید پرچم کشتی به شکلی دقیق همین هست . پرچم هر کشتی نشان دهنده استاندارهایی هست که یک کشتی پیروی می کند. پاناما کشتی های با نرمال بالا را ثبت می کند و این برای کلاس کاری کشتی بسیار با اهمیت هست و نشان می دهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار کرایه کننده ها قرار می دهید.

۱۲ – ۱۲ – تمام نفس وجود یک کشتی کار اقتصادی هست یعنی ساخته می گردد تا کرایه گردد و حمل بار کند هرچه پرچم و کلاس رتبه بندی کشتی از نرمال بالاتری بهره مند باشد در نتیجه شانس بازاریابی آن کشتی هم بالاتر می رود و در نهایت برای صاحب صرفه ی اقتصادی دارد چون مشتری بیشتری دارد.

۱۳ – ۱۳ – مقصر تصادم کیست؟ اول اینکه در تصادف کشتی ها نظیر ماشین یک نفر مقصر و یک نفر متضرر جد ندارد لکن درصدی از تقصیر بین طرفین توسط کارشناسان خبره تقسیم می گردد چون بهر صورت هر دو شناور موظف به انجام رزمایش جهت جلوگیری از تصادم می باشند و وظیفه قانونی هر دو طرف ماجراست.

۱۴ – ۱۴ – اطلاعات میدانی زیادی برای ارزیابی تصادف توسط کارشناسان تألیف می گردد و با تطبیق گزارشات میدانی با اطلاعاتی که از VDR استخراج می گردد قسمت تقصیر طرفین تصادف مشخص می گردد. 

۱۵ –   ۱۵ – بیمه و خسارت؟ بله. کشتی ها بیمه های پوششی زیادی دارند که تمامی ابعاد یک سانحه را برای صاحب جبران می نمایند. اعم از خسارت مالی، خسارت جانی و حتی وظایف اجتماعی نظیر خسارت متاثر از آلودگی زیست محیطی و … برای اینکه بیمه گر خوب تر و معتبرتری نصیب صاحب کشتی گردد باید پرچم و رتبه بندی با استانداردهای بالا داشته باشد. این مجموعه ها حلقه های اقتصادی نزدیکی دارند و اگر می خواهید دسترسی به خوب ترین ها دارا باشید باید رتبه بندی و پرچم و بیمه هم سطح انتخاب کنید.