تاریخ: ۱۲:۵۱ :: ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
گوینده رادیو: فضای سایبری شعار زده مان کرده هست!

.. اما حقیقت این هست مبدل این شعار از سخن به عمل کار چندان ساده‌ای نیست. فاطمه آل عباس، گوینده قدیمی رادیو بر این باور هست که حرف‌ها طبق معمول جذاب و زیبا می باشند اما وقتی پای عمل کردن به میان می‌آید تعداد افرادی که وارد گود می‌شوند بسیار کم هست. اما حقیقت این […]

.. اما حقیقت این هست مبدل این شعار از سخن به عمل کار چندان ساده‌ای نیست.

فاطمه آل عباس، گوینده قدیمی رادیو بر این باور هست که حرف‌ها طبق معمول جذاب و زیبا می باشند اما وقتی پای عمل کردن به میان می‌آید تعداد افرادی که وارد گود می‌شوند بسیار کم هست.

اما حقیقت این هست مبدل این شعار از سخن به عمل کار چندان ساده‌ای نیست. با آل‌عباس هم‌صحبت گردیدیم تا از تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ‌سازی و نحوه کارکرد مردم برایمان بگوید.

این روزها خیلی‌ها شعار مراقبت از محیط زیست را می‌‌دهند و حتی این حرف‌ها به پزی روشنفکرانه مبدل شده هست اما اگر واقعا همه افرادی که شعار محافظت می‌دهند آن را عملی می‌کردند الان نباید محیط زیست با بحران روبه رو می‌شد.سال‌هاست رسانه‌ها روی مبحث محافظت محیط زیست کار می‌کنند اما از ظواهر چنین برمی‌آید که تاثیری بر مردم نداشته چون اگر می‌داشت حالا باید شرایط خوب تر می‌شد؟

با آل‌عباس هم‌صحبت گردیدیم تا از تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ‌سازی و نحوه کارکرد مردم برایمان بگوید.طبق معمول اجرای، برنامه‌های خانواده‌ را به عهده دارید و برنامه‌‌هایی که می‌تواند تاثیر بسیاری بر بیننده داشته باشد.سال‌هاست رسانه‌ها روی مبحث محافظت محیط زیست کار می‌کنند اما از ظواهر چنین برمی‌آید که تاثیری بر مردم نداشته چون اگر می‌داشت حالا باید شرایط خوب تر می‌شد؟بنظرم ما – هم مردم هم مسئولین – زیادتر سخن می‌زنیم تا عمل.تا وقتی که مردم منتظر هستند مسئولین دست به کار گردند و مسئولین توپ را به زمین مردم می‌اندازند، هیچ اتفاق خوبی در کشور نخواهد افتاد… فضای سایبری ما را به شدت به سمت شعارزدگی برده هست… نشان می‌‌دهد که از شعار تا عمل فاصله بسیاری هست و محافظت محیط‌زیست دغدغه خیلی از مردم نیست.

همه ما به طور غریزی و فطری از اتفاق هایی که به ما عارضه می‌زند، دوری می‌کنیم اما به چه سبب وقتی می‌دانیم استفاده فراوان از پلاستیک و رها نمودن آن در طبیعت در دراز مدت عارضه جدی به زندگی ما خواهد زد دو مرتبه هم آن را انجام می‌دهیم؟

حرف‌های قشنگی منتشر می‌کنیم اما اگر دوربین پنهان وجود داشته باشد و اعمال همین آدم‌هایی را که در فضای سایبری فعالیت گسترده‌ای دارند ثبت نماید ، شاهد هستیم، گروهی از آنان خودشان زیادتر از دیگران خلاف حرف‌هایشان عمل می‌کنند.ما در رادیو مدام می‌گوییم اگر استفاده از آب بهینه نشود، نسل‌های آینده به بحران کم‌آبی روبه رو می‌شوند اما حقیقت این هست برای زیادتر مردم با اهمیت نیست که چه بر سر نوه‌هایشان می‌آید ! به مشی خیلی‌ها در اسفندماه و زمان خانه‌تکانی عید دقت کردم؛ آنان آشغال‌های خانه‌هایشان را به بیرون جابه جا می‌کردند و گروهی حتی آن‌ها را در سطل زباله هم نمی‌ریختند چون زاویه نگاه این هست که خانه‌مان تمیز باشد، کوچه و خیابان به ما ربطی ندارد ! تا وقتی که کره زمین به عنوان «خانه» برایمان اهمیت پیدا نکند، رها نمودن بطری پلاستیکی در طبیعت برایمان اهمیت پیدا نخواهد کرد !‌ شاید قسمتی از این سهل‌انگاری‌ها ذی ربط به رسانه‌‌ها باشد که کارمان را درست انجام نداده‌ایم و به درستی و با جزئیات برای مردم توضیح نمی‌دهیم که حتی رها نمودن یک کیسه پلاستیکی در طبیعت چه اثرها مخربی بر چرخه زندگی همه ما خواهد داشت.

به نظرتان برنامه‌سازی باید چه طور باشد که اثرگذاری بیشتری داشته باشد؟

نشان می‌‌دهد که از شعار تا عمل فاصله بسیاری هست و محافظت محیط‌زیست دغدغه خیلی از مردم نیست.زیادتر مردم واقعا از این مبحث آگاهی ندارند ! مردم به اثرها مخرب بطری پلاستیکی که در طبیعت رها می‌کنند،نمی‌اندیشند چون به نظر آنان زنگ خطر منحصرا زمانی به صدا درمی‌آید که رخدادی در خانه و زیرسقف‌شان رخ دهد ! فکرمان محدود هست و اصطلاحا منحصرا جلوی پایمان را می‌بینیم.ما در رادیو مدام می‌گوییم اگر استفاده از آب بهینه نشود، نسل‌های آینده به بحران کم‌آبی روبه رو می‌شوند اما حقیقت این هست برای زیادتر مردم با اهمیت نیست که چه بر سر نوه‌هایشان می‌آید ! به مشی خیلی‌ها در اسفندماه و زمان خانه‌تکانی عید دقت کردم؛ آنان آشغال‌های خانه‌هایشان را به بیرون جابه جا می‌کردند و گروهی حتی آن‌ها را در سطل زباله هم نمی‌ریختند چون زاویه نگاه این هست که خانه‌مان تمیز باشد، کوچه و خیابان به ما ربطی ندارد ! تا وقتی که کره زمین به عنوان «خانه» برایمان اهمیت پیدا نکند، رها نمودن بطری پلاستیکی در طبیعت برایمان اهمیت پیدا نخواهد کرد !‌ شاید قسمتی از این سهل‌انگاری‌ها ذی ربط به رسانه‌‌ها باشد که کارمان را درست انجام نداده‌ایم و به درستی و با جزئیات برای مردم توضیح نمی‌دهیم که حتی رها نمودن یک کیسه پلاستیکی در طبیعت چه اثرها مخربی بر چرخه زندگی همه ما خواهد داشت… خودشان می‌دانند که باید مواظب طبیعت باشند و این عموم مردم می باشند که به تعلیم بخشی از به بخشی از نیازمندند.

همین‌ روش را در مورد پشتیبانی از تولید ملی و تشویق مردم به خرید کالای ایرانی نیز اجرا کرد؟

سال‌هاست برنامه‌های متفاوت را اجرا کرده‌ام اما بنظرم زیادتر این برنامه‌ها بی‌تاثیر بوده‌اند.این گروه از مردم باید به بیننده هدف مبدل گردند چون به تعلیم بیشتری احتیاج دارند و اتفاقا تعدادشان بسیار هم فراوان هست. خودشان می‌دانند که باید مواظب طبیعت باشند و این عموم مردم می باشند که به تعلیم بخشی از به بخشی از نیازمندند.به شکلی دقیق !‌ اگر می‌خواهیم با برنامه‌‌‌های رادیویی و تلویزیونی بیننده را تشویق به اقدامات درست بکنیم در گام اول باید برنامه‌های جذاب تولید و پخش کنیم.برنامه‌های کارشناس کانون اصلا نمی‌تواند موثر باشد.برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی باید اندیشه آنان را عوض کرد چون اگر رویکردها در سطح شعار بماند، قطعا پشتیبانی از کالای ایرانی نیز ابتر و بی‌فایده خواهند ماند.

به نظر می‌رسد اندیشه تولیدکنندگان نیز باید عوض شود و نباید منحصرا توقع داشت مردم زاویه دیدشان را تغییر دهند؟

مردم سریال و میان‌برنامه‌‌های جذاب را زیادتر از برنامه‌های گفت‌وگومحور کسل کننده دوست دارند.قطعا برنامه‌ای مثل دورهمی زیادتر می‌تواند شعار سال و پیام‌‌های با اهمیت را در ذهن بیننده تصریح کند.اندیشه خوب تر و عمیق‌تر همه ابعاد زندگی ما را خوب تر خواهد کرد، حال محیط زیست‌مان خوب تر خواهد گردید و چرخ اقتصادمان خوب تر خواهد چرخید.

مرجع:جام جم

این مطلبو از دست ندید!  برگزاری نمایشگاه هنرجویان عکاسی در بجنورد