گروه: آشپزی
تاریخ: ۸:۵۰ :: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
کم خونی را با رژیم غذایی ضربه فنی کنید

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی هست که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد، هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد، اکسیژن را به این گلبول‌ها متصل می‌کند و آن را از طریق مویرگ‌ها به بافت‌های متفاوت […]

کم‌خونی را با رژیم غذایی ضربه‌فنی‌کنید/بهبود کم‌خونی با رژیم غذاییبه گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی هست که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد، هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد، اکسیژن را به این گلبول‌ها متصل می‌کند و آن را از طریق مویرگ‌ها به بافت‌های متفاوت بدن می‌رساند.

از مهم‌ترین نشانه ها کم‌خونی می‌توان به احساس خستگی زودهنگام و ناتوانی اشاره کرد؛ استفاده بعضی مواد غذایی نقش موثری در معالجه این آسیب دارند؛ در این مطلب طرز تهیه غذا‌هایی مفید برای کم‌خونی را بیان می‌کنیم.

استفاده از سوپ قرمز رژیمی و استیک جگر در برطرف کم‌خونی موثر هست.

مواد لازم برای تهیه سوپ قرمز رژیمی

عدس قرمز                        سه قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی خرد شده     ۲ فنجان

اسفناج خرد شده              سه‌چهارم فنجان

سیر                                   یک قاشق چای‌خوری
پیاز خرد شده                  نصف فنجان

گوشت چرخ کرده          ۱۰۰ گرم

روغن زیتون یا کره          ۲ قاشق چای‌خوری

شیر                                  نصف فنجان

فلفل سیاه                       نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه سوپ قرمز رژیمی

ابتدا سیر و پیاز را در روغن تفت دهید؛ وقتی که آنان تغییر رنگ پیدا نمودند فلفل سیاه را بهمراه گوشت اضافه کنید پس از آن عدس قرمز را که از قبل خیس شده هست به آن بیفزایید؛ پس از آنکه مواد کمی تفت داده شدند، گوجه فرنگی، نمک و ۲ فنجان آب را به آن‌ها اضافه کنید و ۲۰ دقیقه حوصله کنید تا عدس به خوبی بپزد؛ وقتی که مواد پخت کمی حوصله کنید تا سرد گردند پس از آن آنان را در مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملاً له گردند؛ حالا شیر و اسفناج را به مواد اضافه کنید و بگذارید تا مخلوط کمی بجوشد؛ در انتها آبلیمو را به مخلوط اضافه و سوپ را میل کنید.

این مطلبو از دست ندید!  فیلم: طرز تهیه لازانیا سبزیجات سریع

کم‌خونی را با رژیم غذایی ضربه‌فنی‌کنید/بهبود کم‌خونی با رژیم غذایی

مواد لازم جهت تهیه استیک جگر (خوراک جگر)

جگر برای هر نفر          ۲ تکه

سیب زمینی کوچک     یک عدد

پیازچه                             یک عدد

سیر                                 یک تا ۲ عدد

روغن زیتون و نمک       به مقدار لازم

طرز تهیه استیک جگر

تکه‌های جگر را به قطر یک سانتی‌متر ببرید و با کمی نمک، روغن و یک لیوان آب روی حرارت ملایم در ماهیتابه بگذارید تا به آرامی بپزد چنانچه جگر خوب پخته نشده بود کمی آب به آن اضافه کنید تا کاملاً بپزد و پس از پخته شدن کمی آب داشته باشد؛ جگر را در ظرف بکشید و با سیب زمینی، سیر سرخ شده و پیازچه تزیین کنید.

کم‌خونی را با رژیم غذایی ضربه‌فنی‌کنید/بهبود کم‌خونی با رژیم غذایی

علل مناسب بودن استیک جگر برای مبتلایان به کم‌خونی

آهن یکی از عناصر کمیاب در بدن هست و طبق معمول به ۲ شکل زودجذب یا دیرجذب وجود دارد؛ آهنی که به طور زودجذب هست در مواد غذایی مثل انواع گوشت‌ها (مرغ، ماهی، دل، قلوه، جگر و زبان) وجود دارد؛ مواد غذایی مثل تخم‌مرغ، حبوبات، دانه غلات هم در بر دارنده آهن هستند، اما آهن موجود در آن‌ها از نوع دیرجذب هست، در نتیجه برای آسان سازی جذب آهن باید با مواد غذایی که آسان شدن جذب آهن را بهمراه دارند مثل سبزیجات و میوه‌ها استفاده گردند علاوه بر این این مواد غذایی نباید با موادی که مانع جذب آهن می‌شوند مثل نوشابه و چای استفاده گردند.