تاریخ: ۲۰:۴۳ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
چه طور بیم در کوهنوردی و طبیعت گردی را مدیریت کنیم

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار تندرستی خبرگزاری تسنیم، بیم علاوه بر این می‌تواند تاثیر منفی بر تصمیم‌گیری شما داشته باشد، در نتیجه این مبحث که چه طور بیم خود یا دیگران را مدیریت کنیم در برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی بسیار حائز ارزش هست. ۱٫ استرس چه تاثیری بر جسم و ذهن […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار تندرستی خبرگزاری تسنیم، بیم علاوه بر این می‌تواند تاثیر منفی بر تصمیم‌گیری شما داشته باشد، در نتیجه این مبحث که چه طور بیم خود یا دیگران را مدیریت کنیم در برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی بسیار حائز ارزش هست.

۱٫ استرس چه تاثیری بر جسم و ذهن شما می‌گذارد؟

۲٫ آیا بیم لزوما تاثیر منفی دارد؟

استرس چه تاثیری بر جسم و ذهن شما می‌گذارد؟ بیم باعث ترشح هورمون استرس (کورتیزول) شده و این به نوبه خود باعث اختلال در قوای ادراک و علاوه بر این بازخوردهای فیزیکی شما می‌شود، تنش و لرزش در عضلات افزایش یافته و توانایی‌های شما مختل می‌شود، تمرکز ذهنی شما بهم ریخته و دایره دید شما محدود می‌شود.

۳٫ تقویت اعتماد به نفس و کاهش اضطراب

آیا بیم لزوما تاثیر منفی دارد؟ هرچند بیم دارای آثار منفی زیادی هست اما باید قبول کرد که مقداراندکی از بیم شما راهوشیار و متمرکزمی‌کند.

۳٫ تقویت اعتماد به نفس و کاهش اضطراب اعتماد به نفس و اضطراب ارتباط معکوس دارند. اگر در پی کاهش آثار منفی بیم و اضطراب در کوهنوردی هستید باید اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید و اضطراب را کاهش دهید، در اینجا به بعضی تکنیک‌ها برای این کار اشاره می‌شود. قبل از صعود به تصویرسازی ذهنی از کوهستان بپردازید.

۳ تجسم کنید چه چیزهایی باید بخود بگویید و به چه چیزهایی باید فکر کنید.

موقعیت‌های استرس‌زا عموما باعث حبس نفس می‌شود که این امر باعث افزایش تولید کورتیزول می‌شود. در نتیجه تنفس خود را با نفس‌های عمیق و مجزا به حالت عادی بازگردانید. ۳ تا ۵ ثانیه برای انتخاب استراتژی مناسب زمان صرف کنید، در حالیکه به مدد هم تیمی خود می‌شتابید به این نکته فکر کنید که خود من چه شرایطی باید دارا باشم تا بتوانم به دیگری کمک کنم؟ روی آرامش ذهنتان تمرکز کنید تا تنش‌های عضلانی شما به دست کم برسد و در هنگام بازدم با خود تکرار کنید "آرام باش"، همین که آدرنالین شما کاهش یافت شما این شانس را دارید تا تصمیم بهتری بگیرید. طبق اعلام انجمن پزشکی کوهستان ایران همیشه اهتمام گردد اشخاص بررسی شایسته ای از قدرت، تخصص و وسیله خود دارا باشند زیرا زیادی از موقعیت‌های پرخطر، با توجه به توانایی‌های موجود در شما قابل عبور می باشند.

این مطلبو از دست ندید!  زیباترین خودنمایی رنگها در پاییز چهارمحال و بختیاری

ضمن آنکه اگر نحوه صحیح استفاده از بعضی وسیله همراه خود (مانند جی. زیادی مواقع وسیله شایسته ای مثل کرامپون، جی.

اس، طناب و امثال آن همراه داریم اما پیش‌تر نحوه استفاده صحیح آن‌ها را تمرین نکرده‌ایم. آیا موقیعت فعلی واقعاً وخیم هست یا این بیم و اضطراب هست که چنین عکسی برای من خلق کرده هست؟

فهم صحیح و درستی از موقعیت فعلی که در آن دستخوش شده‌اید دارا باشید.

آیا موقیعت فعلی واقعاً وخیم هست یا این بیم و اضطراب هست که چنین عکسی برای من خلق کرده هست؟ تفاوت بیم و اضطراب در این هست که بیم عکس العمل طبیعی ما به موقعیت فعلی هست که در آن دستخوش شدیم، اما اضطراب متاثر از نگرانی نسبت به آینده و موقعیت هنوز پیش نیامده هست.