گروه: بلیط
تاریخ: ۵:۰۸ :: ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
چه طور با تورهای مسافرتی متخلف باید برخورد کرد؟

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛   البته پیشنهاد بدی هم نیست، تورهای مسافرتی هم از جذابیت های خاص خود برخوردارند من جمله این که در سفر با تور دیگر دغدغه اسکان، غذا، رفت و بازگشت و ... نداریم، ضمن این که سفرمان هم برنامه مشخصی دارد و توان […]

چه طور با تورهای مسافرتی متخلف باید برخورد کرد؟به گزارش راهنمای سفر من به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  

البته پیشنهاد بدی هم نیست، تورهای مسافرتی هم از جذابیت های خاص خود برخوردارند من جمله این که در سفر با تور دیگر دغدغه اسکان، غذا، رفت و بازگشت و ... نداریم، ضمن این که سفرمان هم برنامه مشخصی دارد و توان داریم از زمان به خوبی بهره ببریم. اما نکته ای که خیلی با اهمیت هست این هست که زیادتر این چنین تبلیغات تورهای خیلی ارزانی را به ما معرفی می کنند که باید مواظب باشیم گول ارزانی آنان را نخوریم و در انتخاب خود دقت کافی به خرج دهیم .

کار از محکم کاری عیب نمی کند

نخستین نکته ای که باید از آن مطمئن شوید این هست که دفتر خدمات مسافرتی موردنظر شما قطعا مجوز تورگردانی به اسم خودش را داشته باشد، زیرا منحصرا دفاتری که استانداردهای مجاز را دارا باشند موفق به دریافت مجوز تورگردانی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گردند.

این کار امتیاز بزرگی برای شما محسوب می شود چون که اگر مشکلی پیش بیاید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توان دارد آژانس مجوز دار را باز خواست کند و حق تان را به شما برگرداند.

پیش از خرید تور از تعهدها دفتر خدمات مسافرتی مطمئن شوید ضمن این که قطعا باید آژانس قرارداد ذی ربط به تور را که دارای مهر و امضای آژانس باشد در اختیار شما قرار دهد، در این قراردادها باید نکات مهمی از قبیل تهیه بلیت، نوع ابزار حمل و نقل، زمان رفت و بازگشت، ایام اقامت، محل اقامت با ذکر اسم و درجه هتل، مدت اقامت در هتل، تعداد اتاق و تخت، وعده های غذایی، بیمه، سرویس های مازاد، مشخصات شما و همراهان تان، تعداد روادیدها در تورهای بیگانه و مبلغ قرارداد دقیق و مشخص ذکر شود.

در مورد هزینه ورودی مکان های دیدنی هم خوب تر هست توافق کتبی دارا باشید که آیا خودتان باید پرداخت کنید یا جزء قرارداد و در پایبندی آژانس هست. به علت دارا باشید که هر چه جزئیات وظیفه ها آژانس در قرارداد بدیهی تر باشد در صورت بروز مشکل، پیگیری آن برای شما آسان تر می باشد. تاکید می کنم قرارداد قطعا باید امضا و مهر آژانس را داشته باشد تا سندیت پیدا نماید و در مراجع قضایی و هیئت های حل اختلاف معتبر باشد.

خرید اینترنتی یا رزرو تلفنی تور و پرداخت وجه از طریق اینترنت بدون قرارداد توان دارد بزرگ ترین اشتباه شما در این زمینه باشد پس خوب تر هست پیش از امضای قرارداد و اطلاع از کلیه شرایط و جزئیات تور برای واریز وجه یا رزرو اصلا عجله نکنید و حسابی محکم کاری کنید تا از انتخاب خود پشیمان یا متضرر نشوید.

یکی از اقدامات آسان ای که توان دارید پیش از انتخاب تور و اقدام به ثبت اسم، انجام دهید، سر زدن به درگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نگاهی به لیست دفاتر دارای مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نشانی www.ichto.ir/agency منشور حقوق گردشگر نیز چند سالی هست که توسط سازمان میراث فرهنگی تدوین شده و در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی قرار گرفته هست.

دفاتر خدمات مسافرتی هم باید آن را در فراروی دید مسافران انتصاب کنند. منشور حقوق گردشگر دربردارنده تعهدها و وظیفه ها آژانس ها در ازای مسافران هست.

این مطلبو از دست ندید!  لشکرکشی بازیگران کمدی منحصرا برای ۱۰ نفر بیننده

دریافت خدمات مطلوب، اطمینان از وجود و مشاهده مجوز آژانس، اطلاع از جزئیات دقیق سفر، حق انتخاب و تصمیم گیری در دریافت خدمات، اطلاع از هزینه پرداختی و خدماتی که در ازای آن دریافت می کند، دریافت یک نسخه از قرارداد، دریافت یک نسخه از برنامه کامل عزیمت، دریافت رسید بابت هر گونه پرداختی به آژانس، امکان ملاقات و مذاکره با مدیر آژانس برای حل مشکل، دریافت اطلاعات مستند در مورد افزایش نرخ خدمات و . جزء حقوق مسافران در این منشور محسوب می شود... رونق عزیمت با تورهای گردشگری موجب شده تعدادی اشخاص سود جو وارد این کار گردند و با تبلیغات فریبنده و معرفی تورهای ارزان نرخ زیادی از مسافران را وسوسه و بدون رعایت استانداردهای تشریح شده به برپایی تور اقدام کنند، این که تورها نرخ های مختلفی دارند با اهمیت نیست، این که هیچ ضمانتی برای عرضه خدمات و کیفیتی که از آن حرف بیان می کنند وجود ندارد با اهمیت هست.

هیچ ارزانی بی دلیل نیست

علاوه بر این بیمه کردن تمام مسافران از وظیفه ها آژانس هست قطعا از این نکته مطمئن شوید و قطعا بخواهید که این مطلب در قرارداد ذکر شود ، داشتن تور لیدر هم از آپشن های یک تور با کیفیت محسوب می شود، حواس تان باشد تور لیدر( راهنما) شما دارای کارت معتبر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

چکیده این که به تورهای خیلی ارزان دل خوش نکنید چون که از گذشته گفته اند هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

اگر به تور تورهای متخلف خوردید برای شکایت به کمیته حل اختلاف و ارزیابی شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنید، در آن جا با تشکیل جلسه کارشناسی به شکایت شما رسیدگی و رای لازم صادر می شود.

شکایت به کجا ببریم؟

اگر مشکل حل نشد احتمالاً پرونده تان به شورای عالی تجدید نظر ارسال و در آن جا رسیدگی می شود. در روال شکایت اگر آژانس مسافرتی که از آن خدمات گرفته اید بی مجوز باشد پرونده تان سرگردان و بی نتیجه می شود چون نه کمیته و نه شورای عالی تجدید نظر هیچ کدام مسئول نیستند. در چنین مواردی و علاوه بر این برای تسریع در روند پیگیری پرونده توان دارید از همان ابتدا به مراجع حل اختلاف برای شکایت مراجعه کنید، در این صورت پرونده تان جنبه حقوقی می یابد و در مراجع قضایی به آن رسیدگی خواهد گردید. علاوه بر این سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سیستم جامع رابطه مردمی به نشانی crim.

ir و سیستم تلفنی ۰۹۶۶۹را برای اعلام شکایات مردم از اماکن پذیرایی، اماکن اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و .ichto.ir ..

بلیت شما، قرارداد شما

بنا براین تشریح، شما در سفرهای کوتاه مدت و حتی یک روزه خود و بدون تور هم گردشگر محسوب می شوید با این تفاوت که در این چنین سفرها بلیت به منزله قرارداد بین شما و شرکت مسافربری هست، حقوق مسافر پشت بلیتی که تهیه می کنید نوشته شده، پس خوب تر هست برای برخورداری از تمامی حقوق خود قطعا از جایگاه ها معتبر بلیت تهیه کنید، به سود تان هم هست که این قرارداد کم ظرفیت را تاپایان سفر نزد خود نگه دارید تا در صورت بروز مشکل بتوانید برای احقاق حق خود از آن کمک بگیرید.

مرجع:خراسان