گروه: آشپزی
تاریخ: ۱۴:۵۷ :: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
چند خوراکی ویژه کودک شیرخوار در عزیمت

سرویس سبک زندگی فردا:    همراه داشتن خوراکی و میان وعده‌های مسافرتی مناسب برای کودکانی که جدیدا غذا‌های جامد استفاده می‌کنند، خوب ترین روش برای آرام نگهداشتن آن‌ها در مسافرت هست.به نقل از تندرستی نیوز ، همراه داشتن خوراکی و میان وعده‌های مسافرتی مناسب برای کودکانی که جدیدا غذا‌های جامد استفاده می‌کنند، خوب ترین روش برای آرام نگهداشتن […]

سرویس سبک زندگی فردا:    همراه داشتن خوراکی و میان وعده‌های مسافرتی مناسب برای کودکانی که جدیدا غذا‌های جامد استفاده می‌کنند، خوب ترین روش برای آرام نگهداشتن آن‌ها در مسافرت هست.به نقل از تندرستی نیوز ، همراه داشتن خوراکی و میان وعده‌های مسافرتی مناسب برای کودکانی که جدیدا غذا‌های جامد استفاده می‌کنند، خوب ترین روش برای آرام نگهداشتن آن‌ها در مسافرت هست.

 

چند خوراکی ویژه کودک شیرخوار در سفر

 

در ضمن هله هوله‌ها و تنقلات خوشمزه، لحظه های خوبی برای کودکانتان فراهم می‌کنند.

این تنقلات را می‌توانید بخرید و یا خودتان درست کنید. البته خوب تر هست زیادتر خوراکی‌های کودک، بویژه شیرخوارتان، از مراجع بیرونی نباشند و خودتان آن‌ها را آماده کرده باشید.

در این مقاله خوب ترین خوراکی‌های مناسب این گروه سنی در مسافرت پیشنهاد شده هست.

سرلاک خانگی

این نوع خوراکی را می‌توانید از فروشگاه تهیه کنید و یا خودتان در خانه آماده نمایید.

سرلاک در بر دارنده غلات کامل و دربرگیرنده مواد مغذی شایسته ای برای کودکان ۶ ماه به بعد هست.

وقتی شیر مادر دیگر برای رشد کودک کافی نیست می‌توان از این غذا به عنوان مکمل به وی داد.

روش درست کردن سرلاک برنج

می‌توانید برای درست کردن سرلاک برنج در عزیمت، پیش از آن پودر برنج را در خانه آماده کنید و در عزیمت همراه خود دارا باشید.

مخلوط دو قاشق غذاخوری از پودر برنج در یک کاسه آب، پس از ۱۰ دقیقه سرلاک خوشمزه‌ای برای کودک‌تان فراهم می‌کند.

روش آماده کردن پودر برنج

نصف فنجان برنج سفید را به خوبی بشویید و پس از آن به مدت ۱ ساعت، بگذارید خشک گردد.

پس از آن برنج خشک شده را درون ماهیتابه ریخته و روی حرارت کمی تفت دهید. وقتی برنج داغ گردید و کمی پف کرد، آن را از روی حرارت بردارید.

برنج را پس از سرد شدن، درون آسیاب ریخته و پودر کنید. پودر برنج ویژه سرلاک مهیاست. آن را درون ظرف دردار ریخته و با خود به عزیمت ببرید.

پوره میوه

میوه‌ها خوب ترین خوراکی‌های مغذی برای کودکان هست که علاوه بر اینکه به راحتی آماده می‌شوند، هضم‌شان نیز راحت هست.

رایج‌ترین پوره‌های میوه، پوره سیب، انبه و موز هست. برای درست کردن هر نوع پوره میوه، آن را در کاسه‌ای بریزید و پس از آن با چنگال آن را کاملاً له کنید.

در ضمن می‌توانید کمی هم شیر گرم به مواد اضافه کنید تا نرم‌تر گردد. با استفاده پوره مطمئن می‌شوید که تمام مواد مغذی لازم به کودک‌تان می‌رسد.

طرز تهیه پوره سس سیب

این پوره سرشار از ویتامین C. و فیبر هست. برای درست کردن این پوره به یک عدد سیب متوسط و کمی پودر هل و کمی شیر خشک یا شیر مادر احتیاج هست.

ابتدا پوست سیب را گرفته و به چند تکه کوچک خرد کنید. پس از آن روی آن کمی آب ریخته و به مدت ۴ تا ۵ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی نرم گردد.

بعد سیب را از روی حرارت برداشته و آن را با استفاده از قاشق یا چنگال، له کنید و پس از آن شیر و پودر هل را به آن بیفزایید.

پوره سیب مهیاست. آن را درون ظرف دردار ریخته و همراه خود به عزیمت ببرید.

شیر خشک/ شیر مادر

خوب ترین نوشیدنی سالم برای کودکان و البته بزرگسالان، شیر هست. شیر مرجع کامل غذایی و در بر دارنده مواد مغذی متفاوتی هست؛ در نتیجه خوب تر هست در مسافرت برای کودک‌تان، شیر کافی همراه دارا باشید. البته امکان دارد فکر کنید به راحتی می‌توان به کودک شیر داد.

اما طبق معمول مادران در یک مکان عمومی به راحتی نمی‌توانند کودک‌شان را شیر بدهند؛ در نتیجه خوب تر هست که پیش از عزیمت شیر خود را دوشیده و برای مسافرت در ظرف شایسته ای ذخیره کنید.

اگر این کار برایتان مقدور نیست، می‌توانید همراه خود شیر خشک دارا باشید.

البته به یاد دارا باشید که شیر خشک در بر دارنده نوعی پروتئین به اسم «کازئین» هست که هضم آن کمی طول می‌کشد.

فرنی

یک گزینه سالم و بی دردسر دیگر فرنی هست که به راحتی آماده می‌شود. از آنجایی که اغلب فرنی‌ها در بر دارنده مواد مغذی بسیاری می باشند، در مسافرت خوب ترین انتخاب‌اند.

فرنی‌ها علاوه بر فیبر فراوان، در بر دارنده پروتئین، منیزیم، آهن، روی، آنتی اکسیدان و ویتامین‌های B. این مواد سامانه امنیت بدن کودک را بالا برده و از او در مقابل انواع عفونت‌ها مراقبت می‌کنند.

از فرنی‌ها می‌توان به فرنی برنج، جو و گندم اشاره نمود. کمی برنج در آب جوش ریخته و اذن دهید برنج کاملاً نرم گردد.

طرز تهیه فرنی برنج و میوه

پس از آن چند نوع میوه مثل سیب یا موز، به قطعات کوچکی خرد کرده و به برنج اضافه کنید و بگذارید، ۱۵ دقیقه بپزد.

حالا ظرف را از روی حرارت برداشته و مخلوط برنج و میوه را کاملاً با هم ترکیب کنید تا یکدست گردد.

به این ترتیب پوره کودک‌تان مهیاست.

آن را پس از خنک شدن، درون ظرف دردار ریخته و با خود به عزیمت ببرید. جوی دوسر خوب ترین ماده غذایی برای کودکان ۶ ماه به بالا هست.

جوی دوسر

جوی دوسر در بر دارنده فیبر، پروتئین و کلسیم بوده و غذای مقوی شایسته ای برای کودک‌تان هست. زیادتر مواقع کودکان از جوی دوسر حتی بیشتر از برنج، استقبال می‌کنند.

اگر می‌خواهید کودک‌تان در عزیمت موقع غذاخوردن بدقلقی نکند، برای او از این ماده مغذی آماده کنید. درون قابلمه‌ای کوچک، کمی شیر دوشیده شده خودتان یا آب ریخته و روی حرارت بگذارید، تا به جوش آید.

طرز تهیه خوراک جوی دوسر

پس از آن درون آب یا شیر در حال جوشیدن، کمی پودر جوی دوسر بریزید و آن را دایما هم بزنید.

می‌توانید برای طعم زیادتر، نوعی میوه له کرده را نیز به آن اضافه کنید. مواد را کاملاً هم بزنید تا یکدست گردد و البته می‌توانید آن را با سرلاک و یا فرنی نیز مخلوط کنید.

این غذای مقوی، کودکتان را زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد و درست کردن آن نیز بسیار راحت هست.

این غذا خوب ترین انتخاب برای کودکان هست چراکه دربرگیرنده مواد مغذی زیادی هست و کودک‌تان را به اندازه کافی سیر نگه می‌دارد.

خوراک برنج و عدس قرمز

پیش از عزیمت این غذای خوش طعم را آماده کرده و با خود ببرید.

کمی کره در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید و پس از آن کمی پودر زیره به آن اضافه کنید و تفت دهید.

روش تهیه خوراک عدس قرمز و برنج

پس از آن به انتخاب خود چند نوع سبزی معطر مثل ریحان، به ظرف اضافه کنید.

حالا برنج و عدس قرمز را به مواد اضافه کنید و کمی نمک به آن بزنید.

بگذارید تا مواد کاملاً پخته و نرم گردند. پس از آن ظرف را از روی حرارت برداشته و ترکیب را کاملاً له کنید.

خوراک عدس قرمز و برنج کودک‌تان مهیاست. زیادتر مادر‌ها هنگام عزیمت دلواپس کوچولوهایشان می باشند.

باید و نباید‌های هنگام عزیمت با کودک

با به کارگیری توصیه‌های زیر می‌توانید عزیمت امنیت دارا باشید:همیشه ظروف غذای ویژه کودک‌تان را همراه دارا باشید و هرگز تندرستی کودک‌تان را با استفاده از ظروف غذای دیگری به خطر نیندازید. با به کارگیری توصیه‌های زیر می‌توانید عزیمت امنیت دارا باشید:

وقتی به کودک‌تان غذا می‌دهید، دست‌هایتان کاملاً شسته باشد.

به این ترتیب احتمال جابه جایی میکروب از دست‌هایتان به کودک به دست کم می‌رسد. همراه خود دستگاه خنک ساز و یا گرم کن بطری دارا باشید.

به این ترتیب می‌توانید غذای کودک‌تان را خنک و پس از آن موقع استفاده گرم کنید. حتماً با خود زیرانداز مناسب ببرید تا روی سطح تمیزی نشسته و به کودک‌تان غذا بدهید.

همیشه هنگام عزیمت برای کودک‌تان، خودتان غذا درست کنید.

آن‌ها نمی‌توانند غذا‌های سنگین حاضری را به راحتی هضم کنند. با رعایت نکات فوق، مسلماً عزیمت خوشی بهمراه کودک‌تان خواهید داشت.