گروه: آشپزی
تاریخ: ۱۴:۳۹ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن

مجله قرمز: اگر عاشق پیتزا پپرونی هستید اما جدیدا به صف گیاهخواران پیوستید اصلا دلخور نباشید نیازی نیست با پیتزای مورد علاقه‌تان خداحافظی کنید چون پپرونی گیاهی احتیاج شما را برآورده خواهد کرد. من پیش بینی می‌زنم مزه آن را هم دوست خواهید داشت. به غیر از اینکه بهداشتی و تمیز هست و شما می‌توانید […]

مجله قرمز: اگر عاشق پیتزا پپرونی هستید اما جدیدا به صف گیاهخواران پیوستید اصلا دلخور نباشید نیازی نیست با پیتزای مورد علاقه‌تان خداحافظی کنید چون پپرونی گیاهی احتیاج شما را برآورده خواهد کرد. من پیش بینی می‌زنم مزه آن را هم دوست خواهید داشت. به غیر از اینکه بهداشتی و تمیز هست و شما می‌توانید با خیال راحت آن را بخورید، مزه خوبی هم خواهد داشت به علاوه ظاهری زیبا و پروتئینی سالم.

پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن

من برای بیس کار از تافو، تمپه و نخود استفاده کردم که هر کدام به صورت مجزا برای تهیه یک بافت درست و منسجم موثر می باشند. تمپه علی الظاهر موجب می‌شد که بافت شایسته ای به پپرونی ما بدهد اما وقتی که تماما پخته گردید، خیلی خشک و ترد گردید. همین مبحث درباره نخود نیز اتفاق می‌افتد، با این وجود تافو خودش یک تنه تماما بافت مناسب را ایجاد می‌کند و موقع پخت شکل خود را محافظت می‌کند به علاوه طعمی طبیعی دارد و یک کار خوب دیگری که می‌کند این هست که همه ادویه‌های پپرونی را خیلی خوب جذب می‌کند.

در مجموع این دستورالعمل نیازمند ۱۰ ماده هست و کمتر از یک ساعت پپرونی گیاهی ما به دست می‌آید. بعضی از نسخه‌هایی که من آزمایش کردم، یک روز تماما زمان می‌بردند تا آماده گردند. اما من می‌دانم که این کار عاقلانه نیست. من فکر می‌کنم که خیلی عالی هست که شما می‌توانید این پپرونی را برای شام امشب خودتان آماده کنید.

چه ادویه‌هایی مورد احتیاج هست؟ سؤال عالی پرسیدید

ترکیبی از نمک دریا، فلفل سیاه، فلفل قرمز خشک پودر نشده، فلفل پاپریکا، پودر سیر، بادیان رومی آسیاب شده، رازیانه (این یکی خیلی با اهمیت است)، پودر خردل و شکر نارگیل برای یک اندکی شیرینی هست. من به تمام ادویه‌ها دسترسی نداشتم اما نمی‌توانستم در انتظار بمانم تا با ادویه‌های دیگر آن را آزمایش کنم.

علاوه بر اینکه درست کردن آن تقریبا ساده هست، این پپرونی گیاهی نسبت به همتای حیوانی خود سالم‌تر هست. آنان بسیار کم چربی می باشند، کمتر از ۱ گرم چربی در پپرونی و پروتئین تقریبا بالا یعنی حدود ۱ گرم پروتئین در هر پپرونی! اگر تمام پپرونی را خوردید ۳۰ گرم پروتئین استفاده کردید. این تامین کننده مقدار بسیاری از سوخت بدن بر پایه گیاه هست. ضمن اینکه به جای استفاده چربی فراوان و ناسالم موجب افزایش استفاده پروتئین سالم در بدن خود می‌شوید.

من امید دارم همه شما اهتمام کنید این غذا را درست و عاشق این فرمان غذایی تند، زیبا، دودی، نمکی، تماما ترد و بشدت خوشمزه شوید. این پپرونی گیاهی یک رویه عالی برای پیتزای گیاهی و بدون گلوتن شما هست. اگر این فرمان غذا را آزمون کردید درباره مزه آن هم در بخش کامنتها به ما بگویید، شاید این طعم عالی را پسندیدید و فکر پپرونی ساخته با مواد به اسم به طور مثال گوشت را فراموش کردید.

این مطلبو از دست ندید!  رسم و رسوم‌ شهرهای مختلف ایران برای غذای شب عید

طرز تهیه پپرونی گیاهی

نوع آشپزی: بدون گلوتن، گیاهی برای ۳۰ برش پپرونی

مواد تشکیل دهنده پپرونی گیاهی

تافو (تا حد امکان خانگی): ۱۰ اونس (۲۸۳ گرم) نمک دریا و فلفل سیاه:  ۱ تا ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل قرمز خشک شده: ۲ تا ۳ قاشق چایخوری (بسته به میزان تندی که می‌خواهید) دانه‌های خردل: ۲ قاشق چایخوری پودر دانه رازیانه، اندکی خرد شده:  ۱ قاشق چایخوری پاپریکا دودی: ۲ قاشق چایخوری پودر سیر: ۲ قاشق چایخوری شکر نارگیل: ۲ قاشق چایخوری پودر بادیان رومی یا انیسه: ۱/۴ قاشق چایخوری دود مایع: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری) اسپری آشپزی یا روغن زیتون برای پختن و پز

دستورالعمل تهیه پپرونی گیاهی

۱٫ تافو را در یک حوله تمیز قرار دهید و شیئی سنگین را روی آن قرار دهید مثل یک ماهیتابه آهنی تا آب آن بیرون بیاید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به همین وضعیت نگه دارید.

۲٫ همزمان فر را روشن کرده و روی دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۴ درجه سانتی‌گراد) بگذارید.

پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن

۳٫ هنگامی که تافو فشرده گردید آن را به نحو مکعب درآورده و همراه با نمک دریایی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر خردل، دانه‌های رازیانه، پاپریکا دودی، پودر سیر، شکر نارگیل، بادیان رومی پودر شده و اندکی دود مایع (اختیاری) را به غذاساز اضافه کنید.

۴٫ غذاساز یا مخلوط کن را روشن کرده و ترکیب را با هم مخلوط کنید هر وقت که مخلوط به کناره‌ها آمد آن را به مرکز غذاساز هدایت کنید. یک تکه را به عنوان نمونه بردارید و میزان ادویه را ارزیابی کنید، در صورت احتیاج به آن ادویه اضافه کنید؛ نمک زیادتر برای نمکی شدن، فلفل قرمز برای تندی، پاپریکا برای مزه دودی یا شکر نارگیل برای مزه شیرین زیادتر، هر کدام را که می‌خواهید زیادتر کنید. مخلوط را به یک سینی که کاغذ ویژه در آن گذاشته شده، جابه جایی دهید.

پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن

۵٫ یک ورق پلاستیک یا کاغذ فر را روی خمیر گذاشته و از دستهایتان برای پهن کردن آن به صورت یک لایه نازک و یکنواخت پهن کنید. هر چه لایه ضخیم تر باشد، زمان بیشتری هم برای پخت خواهد گرفت.

پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن

۶٫ روی آن را با اسپری آشپزی اسپری کنید یا روغن زیتون را به آرامی با قلم مو روی آن بکشید تا یک مقدار ترد گردد. در ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۵ دقیقه یا تا وقتی که روی آن طلایی و اندکی خشک گردد، آن را بپزید.

پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن

۷٫ پس از آن برای برش پپرونی از یک قالب گرد و کوچک یا متوسط کوکی برای برش پپرونی گیاهی استفاده کنید. قطعات ما بقی را نیز نگه دارید، تنها مشکل آنان این هست که زیبا نیستند اما خوشمزه که می باشند.

پپرونی گیاهی خانگی؛ بهداشتی، پر پروتئین و بدون گلوتن