گروه: شغل
تاریخ: ۱۴:۱۲ :: ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
پول بی‌زبان در حلقوم بیگانگان!

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، تعطیلات که می‌‌شود بسیاری از خانواده‌‌ها برای یک سفر دلچسب آماده می‌‌شوند تا چند  روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری خوش بگذرانند. به تبع افزایش موج مسافرت‌های مردمی در این ایام، آژانس‌های مسافرتی هم تبلیغات خود را برای جذب مسافر و برگزاری تورهای مسافرتی دوچندان می‌‌کنند اما این تبلیغات رنگارنگ که […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، تعطیلات که می‌‌شود بسیاری از خانواده‌‌ها برای یک سفر دلچسب آماده می‌‌شوند تا چند  روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری خوش بگذرانند. به تبع افزایش موج مسافرت‌های مردمی در این ایام، آژانس‌های مسافرتی هم تبلیغات خود را برای جذب مسافر و برگزاری تورهای مسافرتی دوچندان می‌‌کنند اما این تبلیغات رنگارنگ که نیمی صفحات روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده نه برای سفرهای داخلی که بیشتر برای مسافرت خارجی است.

آنتالیای ترکیه، سواحل خلیج فارس، مالزی و…جاهایی هستند که مسافران ایرانی بیشتری را پذیرا می‌‌شوند. به طوریکه هر ایرانی رویای مسافرت به این کشورها را در سر می‌‌پرورانند. جای تامل دارد بپرسیم چرا این همه میل و اشتیاق به سفر خارجی داریم و حاضریم پول بی‌‌زبانمان را در حلقوم سایرین بریزیم تا چند روزی را به خیال خودمان خوش باشیم و از سفر و تفریح‌مان لذت ببریم.

واقعا در جاهایی مثل آنتالیا چه هست که در ارسباران ما نیست و ترک‌‌ها برای جذب این همه توریست چه کردند که درآمد سالیانه ۲۰ میلیارد دلاری دارند و ما نکردیم و نداریم. این طمع و ولع مسافرت خارجی به خصوص برای آنتالیا مختص مردم عادی نیست حتی بسیاری از مدیران دولتی و تیم‌های ورزشی کشورمان نیز برای یک‌بار هم که شده به آنجا سفر می‌‌کنند.

آیا جز این است که ترک‌‌ها برای جذب توریست تبلیغات وسیع رسانه‌‌ای انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی شده عمل می‌کنند و در کنار آن امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری لازم را فراهم می‌‌آورند. آن‌ها با نگاه علمی به قضیه جذب توریست و سرمایه‌گذاری وسیع در این زمینه هم درآمد ملی کشورشان را افزایش داده‌‌اند و هم اشتغال‌زایی کرده‌‌اند.

اما کشور ما با داشتن این همه آثار باستانی، فرهنگ غنی، صنایع دستی و پتانسیل‌های فراوان نتوانسته است از این نعمات و منابع خدادادی حداکثر استفاده را برای جذب مسافر خارجی نماید. چه اگر در گذشته و حال حاضر تبلیغات مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه صورت می‌‌گرفت چه بسا شاهد حضور میلیونی مسافران خارجی بودیم هم برای جوانان بیکار اشتغالزایی می‌‌شد و درآمد ملی افزایش می‌یافت.

ضعف در اطلاع رسانی و پشتیبانی اطلاعاتی در مورد جاذبه‌‌ها و قابلیت‌‌های توریستی  کشور یکی از مشکلات صنعت توریسم است. ایران از نظر جاذبه‌‌های گردشگری، میراث تاریخی و فرهنگی و اسلامی و اکو توریسم استعداد فراوانی دارد که می‌‌توان با تدبیر و تلاش موثر و رونق آن اقدام و درآمد غیر نفتی را از طریق صنعت توریسم افزایش داد اما چرا چنین اتفاقی نمی‌‌افتد؟

چرا برخی کشورهای منطقه و همسایه مانند ترکیه موفق شدند با توسعه گردشگری میلیاردها دلار به اقتصاد کشور شان تزریق کنند اما کشور ما با این همه ظرفیت بالقوه و بالفعل به این امر مهم دست نیافته است.

 سازمان جهانی گردشگری در آخرین آمار خود ایران را جز پنج کشور اول از لحاظ اکوتوریسم و گردشگری قرار داده است. همچنین کشور ما جزو ۱۰ کشور اول دارای میراث تاریخی محسوب می‌‌شود. به واقع چرا در زمینه جذب توریسم جایگاه قابل قبولی کسب نکرده‌‌ایم، بسیاری از مردم کشور ما همان قدر که نام فوتبالیست‌‌های خارجی را می‌‌دانند از وجود نقاط دیدنی و توریستی خودمان باخبر نیستند.

حتی از جاذبه‌‌های محل سکونت خودشان هم خبر ندارند. اینجاست که معلوم می‌شود رسانه‌‌ها نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند. مطابق اطلاعات و آمارهای سازمان میراث فرهنگی، ایران بیش از سه هزار جاذبه و منابع توریستی دارد. ما می‌‌توانیم با تبلیغات وسیع رسانه‌‌ای داخلی و خارجی زمینه جذب توریست را فراهم کنیم تا هم فرهنگ و آداب و سنن ملی را بشناسانیم و هم توطئه دشمنان ایران عزیز را که مدام از نبود امنیت می‌‌گویند بی‌اثر کنیم.