تاریخ: ۱:۴۴ :: ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
پرونده قطور واردات بنزین بسته می شود؟

"؛ *گام به گام با واردات بنزین پرده اول: خورده گیری از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها با فرمان مخصوص دولت دهم، واحدهای پتروشیمی به‌کمک صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمده و تولید هر روز ۳ تا ۴ میلیون لیتری بنزین را کلید زده بودند. این تولید در نیمه دوم سال ۹۱ به هر روز ۱۰ […]

*گام به گام با واردات بنزین

پرده اول: خورده گیری از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها

با فرمان مخصوص دولت دهم، واحدهای پتروشیمی به‌کمک صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمده و تولید هر روز ۳ تا ۴ میلیون لیتری بنزین را کلید زده بودند. این تولید در نیمه دوم سال ۹۱ به هر روز ۱۰ میلیون لیتر رسید تا قسمت پتروشیمی‌ها در تأمین سبد استفاده بنزین کشور به اکثر از ۱۵ درصد برسد؛ ولی با فرمان وزیر نفت در دولت یازدهم و بسترسازی‌های رسانه‌ای سازمان‌های مراقبت محدوده زیست و وزارت نفت، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف گردید و در زمستان ۹۲، مجوز واردات هر روز ۱۰ میلیون لیتری بنزین صادر گردید.

با اتکا به این مجوز، وزارت نفت واردات بنزین را در آن سال ۹۲ کلید زد و در انتهاء این سال شاهد واردات هر روز ۳٫۵ ۵ میلیون لیتری بنزین بودیم. از انجایی که صحبت‌ها حول کوشش برای به دستاورد نیل مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۹۳ ادامه داشت، در انتهاء این سال شاهد نیل واردات هر روز بنزین به ۴٫۷ ۷ میلیون لیتر بودیم.

پرده دوم: حذف داعیه های صرفه جویی با تک نرخی شدن سوخت و بی‌اثر شدن کارت سوخت

تک‌نرخی کردن بنزین در خرداد سال ۹۴ از طریق وزارت نفت، زمینه حذف کارت سوخت و افزایش استفاده این فرآورده نفتی را فراهم کرد و بعد از اینکه نرخ بنزین به لیتری ۱۰۰۰ تومان به‌صورت ثابت رسید، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی زیرا مجتمع پتروشیمی بندرامام مجدداً آغاز شد؛ ولی دیگر هیچکس خورده گیریی نسبت به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و مضرات آن مطرح نکرد و این تولید چراغ‌خاموش ادامه یافت.

با وجود آغاز تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی (به صورت محدود) و در سایه دیرکرد در بهره‌برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین به جریان صعودی خود دنبال کرد و در انتهاء سال ۹۴ به ۱۰ میلیون لیتر در روز رسید.

پرده سوم: بی‌توجهی به تذکرات مقام معظم رهبری

پرده چهارم: کُندی جریان تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و صادر کردن مجوز واردات بنزین برای قسمت خصوصی

دولتی‌ها که گویا گوششان به این حرف‌ها بدهکار نبود، در میانه سال ۹۵ مجوز واردات بنزین را برای قسمت خصوصی صادر کردند تا دست تاجران بنزین برای واردات آن بازتر باشد و در سایه دیرکرد در بهره‌برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود با تولید هر روز ۱۲ میلیون لیتر بنزین، باعث توقف واردات این فرآورده نفتی و خودکفایی ایران در تولید بنزین گردد، در سال ۹۵ متوسط واردات بنزین به ۱۳٫۷ ۷ میلیون لیتر رسید.

این مطلبو از دست ندید!  پشتیبانی قاطع از تولید داخلی با مقابله بی امان با قاچاق کالا و ارز

پرده پنجم: حاتم طایی شدن دولت از جیب مردم

۵ ۵ میلیارد دلاری بابت واردات بنزین از جیب بیت‌المال به جیب شرکت‌های پالایشی خارجی و تجار بنزین رفت. این جریان در سال ۹۶ و با آغاز کار دولت دوازدهم همان طور ادامه دارد و از انجایی که هر روز ۲۰ میلیارد تومان بنزین وارد کشور می‌شود، در صورتی که متوسط واردات ۱۳٫۷ ۷ میلیون لیتری را در سال ۹۵ به‌عنوان متوسط واردات این فرآورده نفتی در انتهاء سال ۹۶ در نظر دریافت کنیم، با احتساب نرخ ۱۷۰۰ تومانی هر لیتر بنزین وارداتی، در صورت ادامه این جریان در سال ۹۶ مجموع هزینه‌های واردات بنزین در این سال به ۲٫۱ ۲٫۱

* قول توقف واردات بنزین از اول اسفند ۹۶

"

* معاون جوان وزیر نفت وارد گود شد

*انجام شش اقدام بنیادی در هنگامی ۴۵ روزه

* نیل تولید هر روز بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۱۲ میلیون لیتر بعد از سالها انتظار

۵ متوسط تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه ۳٫"

* کوشش معاون جوان وزیر برای بستن پرونده قطور واردات بنزین

«5 میلیون لیتر بود که با دگرگونی اداره در پالایشگاه در آبان ماه ماه به میزان ۹ میلیون لیتر در روز افزایش یافت که طی برنامه ریزی های انجام شده تا انتهاء آذر ماه تولید بنزین تا ۱۲ میلیون لیتر در روز تثبیت خواهد گردید. ضروری هست دید تلاش های این معاون جوان وزیر منتج به بسته شدن پرونده ای می گردد که به باعث آن در طی سالهای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، میلیاردها دلار از جیب مردم برای خرید بنزین از کشورهای خارجی هزینه شده است؟