گروه: بلیط
تاریخ: ۱۴:۲۵ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۵

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دغدغه‌های صاحبان فیلم، واریز به موقع و سریع پول‌های حاصل از فروش بلیت به آن‌ها از سوی سینمادار و پخش کننده است، اما این هزینه واریزی به صاحبان اثر در زمان طولانی و یا کوتاهی اتفاق می‌افتد.در […]

واریز فروش فیلم به صاحبان اثر چقدر زمان می‌برد؟به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دغدغه‌های صاحبان فیلم، واریز به موقع و سریع پول‌های حاصل از فروش بلیت به آن‌ها از سوی سینمادار و پخش کننده است، اما این هزینه واریزی به صاحبان اثر در زمان طولانی و یا کوتاهی اتفاق می‌افتد.در این زمینه با تهیه کنندگان و بازرس انجمن سینماداران گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید.

علیخانی: پرداختی‌ها کمتر از یک ماه انجام می‌شود

عبدالله علیخانی تهیه کننده و بازرس انجمن سینماداران در این زمینه گفت: پرداخت پول‌های حاصل از فروش بلیت فیلم‌ها در سینما‌ها به صاحبان اثر، شش ماه و یا یکسال و … طول نمی‌کشد یک زمانی در ایران،این کار از سوی برخی سینماداران اتفاق می‌افتاد که در حال حاضر آن را نمی‌بینیم و پرداختی‌ها بیشتر از بیست روز یا یکماه زمان نمی‌برد.

اما در مقابل یکی از تهیه کنندگان سینما در خصوص این روند توضیحات دیگری را بیان می‌کند.

کریمی: چرخه پرداخت فروش فیلم‌ها به صاحبان اثر منصفانه نیست

مهدی کریمی تهیه کننده سینما بیان کرد: این پروسه حدود شش ماه تا یکسال و یا بیشتر زمان می‌برد و یکی از علت‌های مهم آن خود فیلم است یعنی اگر محصول مورد نظر در گیشه موفق و فروش خوبی داشته باشد صاحب آن می‌تواند برای طلبش فشار بیاورد و سریع‌تر وصول کند، اما اگر فروش متوسط یا رو به پایینی داشته باشد چشم امیدش به دست سینمادار و پخش کننده خواهد بود، چون زمان وصولش را آنها تعیین می‌کنند.

این مطلبو از دست ندید!  تاج: باید کمک کنند تا سرنوشت ویلموتس مانند برانکو نشود/ نمی‌دانم قاضی‌زاده حلال و حرام را می‌داند یا نه!

وی افزود: یکی دیگر از نکات کلیدی این جریان به بخش دولتی ارتباط دارد که برعکس حوزه خصوصی، بسیار بدقول است، چون بخش خصوصی قابل رویت، در دسترس و پاسخگو هستند، اما بخش دولتی حتی یک زمان‌هایی پاسخگو هم نیستند.

کریمی ادامه داد:این چرخه در مجموع منصفانه نیست و به نوعی ارزش کار را زیر سوال می‌برد، چون چند میلیارد صرف تولید پروژه‌ای می‌شود که سینمادار و پخش کننده در آن نقشی ندارند، اما به مرحله پرداخت که می‌رسد به جای در اولویت قراردادن صاحب اثر، او را ته صف قرار می‌دهند. البته این معضل در اکثر بخش‌های تولیدات صنعتی کشور وجود دارد یعنی تولید کننده در آخر صف دریافتی پول قرار می‌گیرد مگر زمان‌هایی که یک معامله باید نقدا انجام شود.

پرداختی ها به صاحبان آثار آنلاین انجام شود

تهیه کننده «آژانس شیشه‌ای» اظهار داشت: سوالی که پیش می‌آید این است که واقعا با توجه به اتوماسیون شدن شرایط و خرید بلیت‌هایی که بصورت نقدی انجام می‌شود، چه اشکالی دارد پرداختی‌ها به صاحبان آثار هم آنلاین شود؟! متاسفانه ظاهرا دلبستگی پول آنقدر است که اول باید مشکلات بقیه رفع شود و بعد به فکر صاحب فیلم بیفتند.

تهیه کننده «چ» گفت: چرخه معیوب موجود در عمل و اجرا باعث بروز چنین اتفاقاتی می‌شود و شاید در برخی مواقع چاره‌ای جز این نباشد البته اتفاق افتاده فیلم‌هایی هستند که به اکران نرسیدند، اما سهم خوبی از این چرخه نصیبشان شده است.