هواپیماهایی که در ۲۰۱۷ به بازار می‌آیند

0
اشتراک

هواپیماهایی که در ۲۰۱۷ به بازار می‌آیند

بازار امروز تولید هواپیما آدم را یاد برندهایی چون «نوکیا» می‌اندازد. روزگاری این شرکت بزرگ ارتباطات و تکنولوژی فنلاندی با انحصاری که در بازار تلفن‌های همراه در دست داشت، رقیبی را پیش روی خود نمی‌دید، اما پیشرفت تکنولوژی و تلاش‌های انجام‌شده در این حوزه موجب شد تا انحصار بازار شکسته و سهم آن در میان چند شرکت بزرگ ازجمله اپل، سامسونگ، سونی، اچ‌تی‌سی و … تقسیم شود تا بعدها شرکت‌هایی مانند هوآوی نه‌تنها موفق به‌عرض اندام شوند، بلکه بتوانند با توسعه تکنولوژی و نوآوری به تولید پرچمدارهایی قوی بپردازند که بازار را به‌طور جدی با چالش روبه‌رو می‌کند.

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از روزنامه دنیای خودرو، شاید اگر روزی سخن از هواپیما به میان می‌آمد، تمام اذهان دو غول هواپیماساز آمریکایی و اروپایی «بوئینگ» و «ایرباس» را متصور می‌شدند، اما این روزها موازنه کمی بر‌هم‌ریخته و شرایط بسیار متفاوت است. گرچه این دو شرکت همچنان از بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین شرکت‌های هواپیماساز هستند، اما انحصار بازار دیگر به‌طور ویژه در دست آنها نیست. این روزها شرکت‌هایی چون «کوماک» چین، «بمباردیه» کانادا، «امبرائر» برزیل و «شرکت هواپیماسازی متحد» روسیه به‌طور جدی به طراحی و ساخت هواپیماهای درجه‌یک می‌پردازند و چندان عجیب نیست اگر تا چندسال آینده انحصار بازار را در دست یکی از آنها ببینیم. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی پرنده‌هایی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ بال پرواز بگشایند، بپردازیم.

۳۳۰ نئو

انتظار می‌رود هواپیمای مدل «۳۳۰ نئو» ایرباس در سال ۲۰۱۷ میلادی به پرواز درآید. «Neo – نئو» مخفف «New Engine Option» و به‌معنای «گزینه موتور جدید» است. «۳۳۰» پرنده‌ای با دو دهه قدمت است که ایرباس قصد دارد با تغییرات موتوری و تعویض نوک بال‌های آن، دامنه و بهره‌وری آن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. ایرباس قصد دارد این هواپیما را به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر از نسخه پیشرفته «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» به بازار عرضه کند. دو مدل تولیدشده نخست این هواپیما در سال ۲۰۱۷ پرواز و در سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهند شد.

۳۲۱ نئو

این پرنده که دومین عضو خانواده تک‌راهروی نونمای ایرباس است، در سال ۲۰۱۷ وارد بازار خواهد شد. این پرنده بزرگ‌ترین عضو خانواده «۳۲۰ نئو» ایرباس است. ایرباس امیدوار است این هواپیما را که قادر است ۲۴۰ نفر را در دل خود جای دهد، جایگزین «بوئینگ ۷۵۷» پرنده سالخورده خطوط هوایی آمریکایی شود. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان فروش این مدل هواپیما بسیار چشمگیر خواهد بود، به همین دلیل بوئینگ برای حفظ مشتریان خود اقداماتی را در سر می‌پروراند.

۳۱۹ نئو

کوچک‌ترین عضو خانواده «۳۲۰»ها در حالی خود را برای نخستین پرواز در سال ۲۰۱۷ آماده می‌کند که میزان تقاضای آن چندان رضایت‌بخش نیست. گزینه‌های کوچک‌تر بوئینگ و ایرباس به‌دلیل اقبال شرکت‌های هواپیمایی به هواپیماهای بزرگ‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر، سفارش‌های قابل‌توجهی دریافت نکرده‌اند.

۳۵۰ – ۱۰۰۰

این مدل هواپیما که نخستین پرواز خود را در اواخر نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در تولوز فرانسه انجام داد، به سرعت در حال سپری کردن مراحل تست و آزمایش است. این پرنده ۳۶۶ صندلی دوربرد، بزرگ‌ترین هواپیمای دوموتوره‌ای است که ایرباس تا به امروز طراحی کرده و دومین عضو بزرگ خانواده «۳۵۰» هاست. این پرنده در تلاش است تا جایگزین مدل پرفروش «۷۷۷ – ۳۰۰» ساخت شرکت بوئینگ شود. اولین فروند از این هواپیما اواخر سال جاری میلادی به «قطر ایرویز» تحویل داده خواهد شد.

۷۳۷ مکس‌۸

پس از پنج سال توسعه، اولین سری «۷۳۷ مکس» تا اواسط سال جاری میلادی به شرکت هواپیمایی «ساوث‌وست» تحویل داده خواهد شد. این هواپیمای نسل چهارم و دو تک‌راهرو بوئینگ از موتور، بال و بالچه‌های جدید بهره می‌برد تا بهره‌وری ۱۴درصدی را به همراه داشته باشد. «مکس‌۸» نخستین مدل از ۴ مدل «۷۳۷»هاست. این هواپیما با تعداد سفارش بسیار، به‌ویژه از سوی شرکت‌های هواپیمایی رو به رشد چینی است.

۷۸۷ – ۱۰

بوئینگ قصد دارد در بهار ۲۰۱۷ نخستین مدل تولیدی این هواپیما را به پرواز درآورد. این هواپیمای ۳۲۰ صندلی که عمدتا از جنس کربن است، در کارخانه‌ای واقع در ایالت کارولینای‌جنوبی آمریکا طراحی و مونتاژ شده است. این نخستین‌باری است که این کارخانه فرعی اقدام به تولید یک مدل خاص از بوئینگ می‌کند و خود این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این کارخانه است. انتظار نمی‌رود بقای این هواپیما با دو مدل قبلی خود برابری کند، زیرا مساله مصرف سوخت برای ایرلاین‌ها بسیار مهم‌تر از برد هواپیماست.

۷۳۷ مکس‌۹

بوئینگ قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور از «۷۳۷مکس‌۹»، بزرگ‌ترین عضو خانواده توسعه‌یافته و تک‌راهرو «۷۳۷» رونمایی کند. این شرکت قصد دارد نخستین پرواز این هواپیما را تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی انجام دهد. بدنه این هواپیما اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی به مونتاژ نهایی رسید. این هواپیما که قادر است ۲۲۰ مسافر را در خود جای دهد، قصد دارد رقیبی برای حریف تازه‌وارد خود، «۳۲۱ نئو» باشد.

سی‌۹۱۹

اولین هواپیمای بزرگ چین است و در سال ۲۰۱۷ به پرواز درخواهد آمد. این پرنده به قصد رقابت با «بوئینگ ۷۳۷» و «ایرباس ۳۲۰» به بازار عرضه خواهد شد. این شرکت اوایل هفته جاری به‌طور رسمی اعلام کرد که موتور این هواپیما ساخت آمریکا و فرانسه خواهد بود که این ادعا توسط مقامات این دو کشور نیز موردتایید قرار گرفت. عرضه این هواپیما که در اصل قرار بود در سال ۲۰۱۴ به پرواز درآید، به دلیل بی‌تجربگی نسبی چین در توسعه خطوط هوایی تجاری بارها به تعویق افتاد. گرچه انتظار نمی‌رود «کوماک» در قدم اول بتواند پا‌به‌پای بوئینگ و ایرباس حرکت کند، اما به نظر می‌رسد با استفاده از تجارب تامین‌کنندگان غربی، بتواند در آینده به یکی از قدرت‌های هواپیماسازی دنیا تبدیل شود.

ام‌اس – ۲۱

شرکت هواپیماسازی متحد روسیه آماده است تا اولین فروند از هواپیمای «ایرکوت» خود را در سال جاری میلادی به پرواز درآورد. این پروژه که تحت حمایت مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، با هدف ارتقای توانایی صنایع هوایی روس و در جهت رقابت با پرنده‌های تک‌راهروی بوئینگ و ایرباس راهی آسمان خواهد شد.

ای‌۱۹۵ – ای‌۲

امبرائر برزیلی به‌طور جدی مشغول انجام مراحل تست و آزمایش «ای‌۱۹۵ – ای‌۲»، هواپیمای نونمای خود است که نسخه اول آن، نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام داده بود. «ای‌۲»، دومین عضو خانواده این ناوگان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به پرواز درخواهد آمد. این جت با ظرفیت ۱۳۲ صندلی در یک کابین، بزرگ‌ترین هواپیمایی است که امبرائر تا امروز به بازار عرضه کرده است. این هواپیما رقیب اصلی «سی‌اس‌۱۰۰»، محصول جدید «بمباردیه» است که در ماه جولای سال گذشته میلادی کار خود را آغاز کرد.

0
موفقیت

موفقیت از آن شماست

راه کار های نو برای رسیدن به موفقیت
کلیک کنید
تبلیغات

محل تبلیغ شما

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاهتان را مرتبط با مطلب بالا ارسال نمایید، پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.