گروه: بلیط
تاریخ: ۱۸:۴۲ :: ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
همه چیز در مورد نرخ سرسام آور بلیت تئاتر

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، این روزها بحث نرخ گذاری غیرمعمول بلیت اجرای یک اثر نمایشی به مسئله مورد توجه زیادی از رسانه ها و حتی مخاطب های مبدل شده است؛ مسئله ای که برای نخستین بار نیست که به وقوع می پیوندد و در سال های قبل نیز شاهد افزایش […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز،

این روزها بحث نرخ گذاری غیرمعمول بلیت اجرای یک اثر نمایشی به مسئله مورد توجه زیادی از رسانه ها و حتی مخاطب های مبدل شده است؛ مسئله ای که برای نخستین بار نیست که به وقوع می پیوندد و در سال های قبل نیز شاهد افزایش غیرطبیعی بلیت نمایش هایی بودیم که البته اکثرشان به جای اجرا در یک تماشاخانه خصوصی در تالار اتحاد که سالنی نیمه دولتی است به صحنه می رفتند.

هفته گذشته با بازشدن سایت پیش فروش نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» به کارگردانی همایون غنی زاده در همان دقیقه های خستین موجی از اعتراض ها را در برداشت و رسانه ها را مجبور کرد سراغ مسئولین بروند و سبب این مسئله را جویا گردند.

بر طبق اعلام اولیه سایت ایران کنسرت، بهای بلیت های این اثر نمایشی که قرار است در تالار اتحاد روی صحنه برود به ترتیب از بالکن سوم تالار تا طبقه همکف و ردیف های جلو ۷۰، ۹۰، ۱۲۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که این مسئله با توجه به اینکه هنوز مدت زیادی از حاشیه هایی که برای احتمال بهای بلیت ۲۵۰ هزار تومانی نمایش «بینوایان» شکل گرفته بود و منتج به تکذیب حسین پارسایی کارگردان نمایش گردید، نمی گذشت موجب بروز اعتراض های جدیدی گردید.

بعضی از کارشناسان باور دارند وقتی قرار است بهای بلیت بالکن سوم تالار اتحاد که دید نامناسبی نسبت به صحنه دارد ۷۰ هزار تومان باشد بلیت ۲۵۰ هزار تومانی نمایش «بینوایان» با توجه به اجرا در سالن تازه ایجاد رویال هال که وضع مناسب تری نسبت به تالار اتحاد برای مخاطب های تئاتر دارد، رقم معقول تری محسوب می شود البته این مسئله به معنای تایید بهای بلیت غیرمعمول برای این نمایش نیست اما در شرایطی که هیچ سازوکار قانونی برای تعیین نرخ بلیت نمایش ها وجود ندارد این گمانه زنی ها و اظهارنظرها پررنگ می شود.

پس از اعتراض به نرخ بالای بلیت نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد»، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در مورد افزایش بی رویه بهای بلیت آثار نمایشی در تالار اتحاد بویژه نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» گفته بود: چند عامل در افزایش بهای بلیت آثار نمایشی تاثیرگذار است که یکی از آنان افزایش هزینه های تولید است و برای تولید آثار بزرگی که در تالار اتحاد به صحنه می روند این هزینه ها بیشتر است.

وی گفته بود: اگر افزایش بهای بلیت منطقی باشد جامعه نیز پذیرای این روند می باشد ولی این شکل افزایش بهای بلیت که برای نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» پیش آمده است قابل پذیرش نیست و من پیگیر این ماجرا هستم.

سر انجام با پیگیری رسانه ها و علنی تر شدن اعتراض ها، بهای بلیت این نمایش در اقدامی با عجله دچار تغییراتی گردید بدین ترتیب که نرخ بلیت طبقه همکف که پیشتر به ترتیب ۲۰۰، ۱۹۰ و ۱۸۰ هزار تومان بود به ۱۴۰ هزار تومان کاهش یافت اما نرخ بلیت بالکن ها تغییر نکرد و بالکن شماره سه همچنان با نرخ ۷۰ هزار تومان و بالکن های اول و دوم با نرخ ۱۲۰ و ۹۰ هزار تومان پیش فروش می گردند.

این تغییر نرخ ها تنها برای خوابیدن قائله و اعتراض ها بود و بدون هیچ نگاه کارشناسی از سوی دیگر علی اکبر صفی پور در مصاحبه ای که با رادیو تهران داشت گفته بود که از نرخ بلیت ۲۰۰ هزار تومانی این نمایش اطلاعی نداشته است.

وی در جواب به این سوال که به چه سبب از ابتدا نرخ بلیت را درست نکرده و پس از انعقاد قرارداد عنوان نموده است که جلوی چنین قیمتی را می‌گیرند، گفته بود: ما مستمسک قانونی برای تعیین قیمت‌گذاری بلیت نداریم و به صورت غیررسمی در قرارداد حداکثر نرخ بلیت را اعلام می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی بیان کرده بود که حداکثر نرخ در قرارداد ۱۴۰ هزارتومان بوده است و او از نرخ ۲۰۰ هزار تومانی خبر نداشته است بدین ترتیب گروه برای خودش منظقی داشته است مبنی بر اینکه بازیگر نمایش پنج برابر دستمزد خود در اجرای قبلی نمایش را طلب نموده است و اینکه گروه مکانی را برای دپوی دکور کرایه کرده اند اما در بارندگی‌های سال گذشته دکور از بین رفته و نرخ متریال ساخت دکور نیز در چندان ماه پیش زیاد شده است.

صفی‌پور در این صحبت بر این نکته تاکید داشته که همان گونه که جامعه پذیرفته هر چیز گران‌ شده‌ای را با نرخ گرانش خریداری کند باید قبول کند که نرخ بلیت تئاتر را نیز گران‌تر بخرد!به نظر می آید فرآورده ها فرهنگی مثل تئاتر در حد کالاهای تجاری یا فرآورده ها خوراکی تنزل پیدا نموده اند و علی رغم شرایط سخت اقتصادی، تئاتر نیز قرار است مثل زیادی از کالاهای ضروری خانواده ها که به سبب گران شدن از سبد خریدشان حذف شده اند، دچار فراموشی شود

با چنین توجیهی به نظر می آید فرآورده ها فرهنگی مثل تئاتر در حد کالاهای تجاری یا فرآورده ها خوراکی تنزل پیدا نموده اند و با این وضع و علی رغم شرایط سخت اقتصادی که در کشور به وجود آمده است تئاتر نیز قرار است مثل زیادی از کالاهای ضروری خانواده ها که به سبب گران شدن از سبد خریدشان حذف شده اند، دچار فراموشی شود.

البته این مسئله در حالی مطرح می شود که قشری از مخاطب های که از تمکن مالی بالاتری بهره مند می باشند و یا کسانی که اعتقاد دارند برای در اختیار گرفتن یک محصول باکیفیت باید هزینه پرداخت، مشکلی با بالارفتن نرخ بلیت نمایش ها ندارند و حاضر می باشند برای دیدن نمایشی با پروداکشن سنگین مثل «بینوایان» که در سالن یک هتل اشرافی با حضور بازیگران محبوبشان اجرا می شود و یا دیدن نمایشی جذاب در تالار اتحاد که پیشتر امتحانش را پس داده است، هزینه نمایند.

نشانه تایید این مبحث هم استقبال مخاطب های از پیش فروش بلیت های ۲۰۰ هزار تومانی نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» در ساعت های خستین بازشدن سیستم فروش بلیت و پیگیری زیادی از مخاطب های غیرتئاتری برای چگونگی پیش خرید بلیت نمایش «بینوایان» از نگارنده است.

این مطلبو از دست ندید!  ورود پلیس فتا به بلیت فروشی پرسپولیس-السد

رخدادی که جدیدا در تئاتر ایران افتاده است، موجب طبقه بندی مخاطب های می شود و تئاتر را که در چند سال موخر و با افزایش تماشاخانه های خصوصی به هنری مردمی تر مبدل شده بود به هنری اشرافی که تنها طبقه خاصی از مردم قادر به دیدن آن می باشند، بدل می کند.

در همین راستا شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه ای در مورد نرخ گذاری بالای بلیت نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» و احتیاج به نحو گیری ساز و کاری قانونی برای تعیین کف و سقف بهای بلیت آثار نمایشی گفته بود: تا کنون تئاتر درگیر چنین وضعیتی نشده بود و در سالن های دولتی تئاتر نرخ‌گذاری بلیت ها به صورت معقول بوده و نگرانی ایجاد نمی کرد ولی در این چند ساله با شکل گیری سالن های خصوصی نرخ گذاری بلیت ها موجب نگرانی شده است.

وی در جواب به اینکه به چه سبب مثل سینما که نرخ بلیت سینماها به صورت قانونی در شورایی زیر نظر سازمان سینمایی تعیین و به سینماداران و دفاتر پخش ابلاغ می گردد در تئاتر نیز چنین قانونی مدون نمی توان، گفته بود: لزوم تشکیل شورای صنفی برای تعیین سقف و کف بهای بلیت آثار نمایشی احساس می شود. با مطرح شدن بهای بلیت نمایش «می‌سی‌سی‌پی …» » با شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر صحبت کردم که هر چه تندتر این شورای صنفی را تشکیل دهیم. یکی دیگر از مسایلی که در این اتفاق باید به آن پرداخت مسئله تخلفی است که در این زمینه انجام شده است و اینکه پس از محرز شدن تخلف قرار است چگونه با گروه برخورد شود

یکی دیگر از مسایلی که در این اتفاق باید به آن پرداخت مسئله تخلفی است که در این زمینه انجام شده است و اینکه پس از محرز شدن تخلف قرار است چگونه با گروه برخورد شودکرمی در مورد این مبحث که تشکیل چنین شورایی تنها توسط خانه تئاتر توان ندارد تاثیرگذار باشد و باید به مثل شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی تشکیل شده از بدنه دولتی و علاوه بر این نهاد صنفی باشد، بیان کرده بود: تنها صنف توان ندارد این شورا را تشکیل دهد و اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر باید در کنار هم دارای چنین شورایی گردند.

یکی دیگر از مسایلی که در این اتفاق باید به آن پرداخت مسئله تخلفی است که در این زمینه انجام شده است و اینکه پس از محرز شدن تخلف قرار است چگونه با گروه برخورد شود. وقتی مدیرعامل بنیاد رودکی اعلام می نماید که از نرخ ۲۰۰ هزارتومانی نمایش اطلاعی نداشته و گروه به صلاح دید خودش و با توجه به هزینه هایی که داشته، نرخ بلیت را افزایش داده است این سؤال پیش می آید که کارگردان خیالش راحت بوده که کسی پیگیر این مسئله نمی توان و اگر هم گردید مجازاتی انتظارش را نمی کشد.

پس از پیگیری در مورد این تخلف و البته شروع تبلیغات شهری نمایش «بینوایان» بدون دریافت مجوز بود که مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل بنیاد رودکی و سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت در گفتگوهایی نسبت به این قضایا عکس العمل نشان دادند در حالی که اگر این مبحث رسانه ای نمی گردید، انگار تخلفی هم رخ نداده بود و اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد رودکی خود را موظف به پیگیری این تخلف ها نمی دانستند.

در همین راستا شهرام کرمی در مصاحبه ای دیگر با اشاره به اینکه با هنرمندان متخلف برخورد قهری صورت نمی گیرد لکن بر طبق قانون با آنان برخورد خواهد گردید در مورد تخلفی که گروه نمایش «می سی سی پی …» » مرتکب شده و چگونگی برخورد با آن گفته بود: برخوردی که نسبت به این تخلف انجام شد این بود که به گروه اعلام نمودیم اگر هزینه بلیت را پایین نیاورد مانع اجرایش خواهیم گردید و گروه هم تبعیت کرد. ما توان نداریم طبق تخلف یک عامل گروه با کل گروه برخورد نماییم و برای کل گروه تصمیم دریافت کنیم.

این اظهارنظر که سستی برخورد قانونی با تخلفی که به صورت مشخص از جیب مردم پولی را به صورت غیرقانونی برمی دارد، نشان می دهد و جا دارد مقام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوابی با عقلانیت بیشتر و قابل قبول تر برای این مسئله دارا باشند.

اگر سازوکاری قانونی و مدون برای تعیین نرخ بلیت های تئاتر طراحی نشود قبول کنندگان افزایش نرخ بلیت تئاترها با این توجیه که مخاطب های این نمایش های گران نرخ افرادی از طبقه بالای جامعه می باشند و هرکس قادر به خرید بلیت نمایش نیست به دیدن آن ننشیند و سراغ نمایش های کم هزینه تر برود، به گونه ای سلیقه ای نرخ بلیت نمایش ها را تعیین و برای تماشاگران تعیین تکلیف می کنند که به دیدن چه آثاری بروند از طرفی دیگر هم مسبوق به پیشینه «می سی سی پی…» می دانند که اداره کل هنرهای نمایشی هم برخوردی با آنان نمی کند و تنها به گفتن اینکه لطفا تخلف نکرده و نرخ بلیت ها را بالاتر از قرارداد نگذارید، بسنده می کند!

» می دانند که اداره کل هنرهای نمایشی هم برخوردی با آنان نمی کند و تنها به گفتن اینکه لطفا تخلف نکرده و نرخ بلیت ها را بالاتر از قرارداد نگذارید، بسنده می کند!نکته مورد توجه دیگر در تعیین نرخ های بالای نمایش ها، حضور بازیگران چهره و سلبریتی هایی است که از چند سال موخر پایشان به تئاتر بازشده و در مقطع کنونی یکی از علل افزایش بلیت نمایش ها از جانب گروه های نمایشی دستمزد بالای این بازیگران عنوان شده است؛ نکته قابل تاملی که جای عارضه شناسی دارد.

شاید اگر سوبسیدهای دولتی و پرداخت کمک هزینه های حمایتی به گروه های نمایشی بیشتر شود و البته این کمک ها عادلانه و همراه با انصاف به همه گروه های تئاتری تقاضاکننده اختصاص یابد، شاهد بهای بلیت نرمال و معقول تری برای آثار نمایشی باشیم و این هم از موضوعاتی است که متولیان دولتی و صنفی تئاتر باید در دستور کار خود قرار دهند.