تاریخ: ۲۱:۴۸ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
همه آن چه بر “سانچی” در طول یک هفته گذشت

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایسنا، یکی از نادرترین رخدادهای دریایی شنبه، ۱۶ دی ماه، ساعت ۲۰ به وقت بومی در آب های ساحل شرق چین با برخورد یک نفتکش ایرانی به اسم سانچی و کشتی فله بر چینی که حریق نفتکش و مفقود گردیدن ۳۲ پرسنل آن را به دنبال داشت […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از ایسنا، یکی از نادرترین رخدادهای دریایی شنبه، ۱۶ دی ماه، ساعت ۲۰ به وقت بومی در آب های ساحل شرق چین با برخورد یک نفتکش ایرانی به اسم سانچی و کشتی فله بر چینی که حریق نفتکش و مفقود گردیدن ۳۲ پرسنل آن را به دنبال داشت رقم خورد، حریقی که همچنان شعله می کشد و ۳۲ پرسنلی که ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بودند و بجز سه پیکر بی جان، همچنان سرنوشت نامعلومی دارند.

سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن معیانات گازی مربوط به شرکت ملی نفت ایران(معادل حدود یک میلیون بشکه به اعتبار حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای نرخ های کنونی نفت خام در بازار جهانی) هست و درحال حرکت به سمت کره جنوبی بوده هست اما هرگز با پای خود به مقصد نرسید و آخرین خبر ها بیانگر از آن هست که وزش باد موجب حرکت این نفتکش به سمت مرزهای آبی ژاپن شده هست.

شروع واقعه ی رهایی دریانوردان

بعد از واقع شدن این سانحه، کمیته مخصوص اضطراری با حضور مسئولان ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع رسانی های لازم به سازمان های مربوطه دریانوردی و امداد و رهایی بین المللی انجام گردید. مقام های دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و رهایی شانگهای و شرکت های Salvage، ، سازگاری های لازم را به منظور اعزام فوری کشتی های تجسس و رهایی و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند. از طرف دیگر نماینده شرکت ملی نفتکش در چین همراه با سرکنسول ایران به ماجرا ورود کرده و سازگاری های لازم را برای رهایی ۳۲ پرسنل نفتکش انجام دادند.

در همان ساعات نخست تصور هایی مبنی بر اینکه پرسنل کشتی فرار کرده اند سر زبان ها افتاد که با نبود یکی از قایق های رهایی پررنگ تر می گردید. دو روز بعد از سانحه پیکر بی جان یکی از پرسنل پیدا دو روز بعد از سانحه و به بندر شانگهایی جابه جا گردید. لباس نجاتی که تن پیکر بود بیانگر از وقت کافی برای فرار پرسنل بوده و کورسوی امید برای زنده بودن سایر خدمه را زنده نگه داشت.به به صورتی که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام نمود به به صورتی که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام نمود ممکن است پرسنل کشتی در موتورخانه زندانی شده باشند.

این چشم بادامی های کارشکن

درحالی که در روزهای اول مسئولین بر همکاری چین در اطفای حریق تاکید می کردند، عدم همکاری چینی ها مخفی نماند و اختلاف نظر ایران و چین در اطفای حریق نمایان گردید. ایران که احتمال زندانی شدن پرسنل در موتورخانه نفتکش را می داد بر تسریع عملیات اطفای حریق تاکید داشت اما چینی ها که به دستاویز های متفاوت اعم از تاریکی هوا، نامساعد بودن آب و هوا و حریق های کوچکی که روی عرشه نفتکش رخ میداد از انجام عملیات به صورت مداوم اجتناب می کردند.

البته کارشکنی چینی ها به همینجا ختم نشد و با وجود اینکه قرار بود تحقیق و گفت و گو با پرسنل کشتی فله بر چینی بعد از رسیدن به ساحل شروع شود، مسئولین ایرانی اعلام نمودند از آنجایی که بحث بیمه و مقصر تصادف مطرح هست ممکن هست چینی ها اطلاعات خود و علاوه بر این جعبه سیاه کشتی خود را در اختیار ایران قرار ندهند.

کارهای ایران برای تسریع عملیات اطفای حریق

مقام های ایرانی که با کم توجهی چینی ها رو به رو گردیدند، از آنجایی که اعزام نیروی دریایی به محل سانحه به ۲۲ روز زمان احتیاج داشت، مذاکره با ژاپنی ها را برای همکاری در اطفای حریق شروع کردند. البته چینی ها عملیات را شروع و بعد از چند ساعت متوقف کردند، روندی که در چند دیروز مکررا و مکررا تکرار شده هست.

این مطلبو از دست ندید!  آذربایجان غربی، یکی از قطب های رویش و تألیف گیاهان دارویی از دل طبیعت + فیلم

از طرف دیگر به دنبال فرمان ریاست جمهوری به سه وزارتخانه خارجه، نفت و راه به منظور رسیدگی به وضع کارکنان نفتکش ایرانی و خانواده آنها، کمیته مخصوصی تشکیل شده از نمایندگان این سه وزارتخانه و شرکت ملی نفتکش تشکیل گردید.مجلس نشینان نیز تقاضای خود را از مقام های دولت برای تاکید بر تسریع عملیات و درخواست مساعدت از کشورهای نزدیک به آتش سوزی البته چینی ها عملیات را شروع و بعد از چند ساعت متوقف کردند، .

علاوه بر این علی ربیعی از سوی حسن روحانی به عنوان مسئول کمیته مخصوص رسیدگی سانحه نفتکش سانچی برگزیده گردید.

هنوز وقت طلایی تمام نشده هست

درحالی که همچنان امیدواری برای یافتن پرسنل نفتکش وجود دارد، جریان باد نفتکش را به سمت مرزهای آبی ژاپن در این راستا تیم عملیاتی ژاپن نیز به محل سانحه رفته و همکاری در این راستا تیم عملیاتی ژاپن نیز به محل سانحه رفته و خود را در عملیات شروع کرد.از طرف دیگر ۱۲ تکاور ایرانی به چین اعزام گردیدند تا در عملیات اطفای حریق و یافتن پرسنل نفتکش همکاری دارا باشند.علی ربیعی که دیشب برای ارزیابی مستقیم عملیات اطفای حریق به چین عزیمت کرد، بعد از گفت وگویی که در ایران با سفیر ژاپن اعلام نمود وقت طلایی علی ربیعی که دیشب برای ارزیابی مستقیم عملیات اطفای حریق ب هنوز تمام نشده و با کاهش دمای نفتکش عملیات تجسس شروع می شود.

در این میان سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران از درخواست همکاری از ارتش کشورهای چین و ژاپن برای رهایی جان ملوانان نفتکش ایرانی سانحه دیده در دریای چین اطلاع داد.

هویت پیکرهای پیدا شده همچنان مجهول هست

تیم چینی که صبح امروز موفق شدند به مدت نیم ساعت به سانچی وارد شوند، دو پیکر دیگر و جعبه سیاه کشتی    را پیدا نمودند. از طرف دیگر فرآیند اخذ DNA از طرف دیگر فرآیند از خانواده های مفقودین با هدف تشخیص هویت پیکر پیدا شده شروع شده هست. جعبه سیاه سانچی با توجه به مقررات ثبت شده در کنوانسیون های بین المللی مبنی بر اینکه جعبه سیاه موجود در کشتی ها و شناورهای موجود در فضای بین المللی به کشوری که کشتی در آن رسما ثبت شده تحویل داده شود،با  توجه به اینکه شناور ذکر شده در یکی از بندرهای پاناما به ثبت دست یافته هست باید به این کشور تحویل داده شود. جعبه سیاه سانچی با توجه به مقررات ثبت شده در کنوانسیون های بین المللی مبنی بر اینکه جعبه سیاه موجود در کشتی ها و شناورهای موجود در فضای بین المللی به کشوری که کشتی در آن رسما ثبت شده تحویل داده شود،با  توجه به اینکه شناور ذکر شده در یکی از بندرهای پاناما به ثبت دست یافته هست باید .

ربیعی ساعتی پیش در آخرین گزارش خود از وضع سانچی البته مسئولین پاناما بر طبق مقررات موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به صورت کامل به ایران عرضه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد. اعلام نمود نیروهای ایرانی ساعت ۲:۳۰ بامداد به محل حریق نفتکش خواهند رسید و به احتمال زیاد ۸۰ درصد مسائل فردا روشن می شود. کارشناسان اعتقاد دارند نمی شود هیچ حدس دقیقی از وضع پرسنل عرضه کرد.

علاوه بر این حسن روحانی در مکالمه تلفنی

انتهای پیام