تاریخ: ۹:۲۷ :: ۱۳۹۶/۰۹/۲۶

یکی از شرایط قراردادهای تازه ایران برای تولید فرآورده ها خودروسازان فرانسوی، استفاده دست کم ۴۰ درصدی از قطعات داخلی در این خودروها بود تا رویه نادرست دو دهه موخر در مونتاژکار شدن خودروسازان ایرانی و عدم جابه جایی فناوری، متوقف گردد. با این وجود، قطعه‌سازان داخلی می‌گویند در تولید خودروهای پسابرجامی، خبری از قطعات […]

یکی از شرایط قراردادهای تازه ایران برای تولید فرآورده ها خودروسازان فرانسوی، استفاده دست کم ۴۰ درصدی از قطعات داخلی در این خودروها بود تا رویه نادرست دو دهه موخر در مونتاژکار شدن خودروسازان ایرانی و عدم جابه جایی فناوری، متوقف گردد.

با این وجود، قطعه‌سازان داخلی می‌گویند در تولید خودروهای پسابرجامی، خبری از قطعات داخلی نیست و عمده قطعات وارد می‌شود و خودروسازان داخلی بار دیگر مونتاژکننده فرآورده ها پژو و رنو شده‌اند.

پیچ و مهره خودروهای خارجی در داخل

فراهانی معتقد هست، هیچ نشانه‌ای از توجه به آینده اقتصادی قطعه‌سازان داخلی و جابه جایی فناوری‌ های نوین به این قسمت از صنعت که موقع انعقاد قراردادهای خودرویی پسابرجامی مدیران مکررا از آن حرف بیان کردند، نیست و نمی‌توان امید داشت که قسمت قطعه‌سازان از این خودروها دیده شده باشد از انجایی که همه می‌دانیم طریق خودروسازی از ارتقای فناوری و افزایش تولید قطعه‌سازی می‌گذرد.

کیفیت، بهانه‌ای برای بی‌توجهی بوده است

محسن پادشاهی یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرویی می‌گوید: توانمندی تولید قطعات در بسیاری از کارخانه‌های ایرانی آنچنان هست که امروز قسمت قایل ملاحظهی از تولیدات آنان روانه بازارهای اروپایی و منطقه‌ای می‌شود، اما متاسفانه این توانمندی در مبحث قراردادهای پسابرجامی نادیده گرفته شده و بهانه‌گیری‌های متفاوت از سوی خودروسازان یا شریک خارجی آنان موجب شده قطعه‌سازان داخلی از این قراردادها دستاورد شایسته ای نداشته باشند.

اکنون چگونه هست که خودروسازان داخلی اعلام کرده‌اند توانمندی قطعه‌سازی همسو با خودروهای تازه نیست؟

اکنون چگونه هست که خودروسازان داخلی اعلام کرده‌اند توانمندی قطعه‌سازی همسو با خودروهای تازه نیست؟ این تولیدکننده اضافه کرد: بهانه‌های موخر با آن چیزی که موقع عقد قراردادهای خودرویی مطرح می‌شد، در تناقض هست.

محمدعلی رحیمی دیگر تولیدکننده قطعات خودرویی نیز عنوان کرد: قطعه‌سازان بنام ایرانی با توجه به توانمندی‌ها و فناوری‌هایی که در اختیار دارند، امروز در بازارهای عربی، اروپایی و ترکیه که خود صادرکننده قطعه هست وارد گردیده و دستاوردهای اقتصادی شایسته ای هم داشته‌اند اما هیات‌های بازرسی خودروسازان برای تولید خودروهای پسابرجامی بدون این‌که این مورد ها را در دیدگاه دارا باشند تنها روی نرخ تاکید دارند.

رحیمی اهتمام کرد: این مبحث به نحوی دقیق به حاشیه راندن توانمندی داخلی تولیدکنندگان قطعه هست چون نمی‌توانیم قیمت‌های قطعات مورد بحث را برای تیراژهای فعلی داخلی مبنا قرار دهیم لکن قرار بود شرایط به‌گونه‌ای باشد که قطعه‌سازان به زنجیره تأمین قطعات خودروهای خارجی راه پیدا نمایند نه شرایط فعلی که منحصرا محدود به بازار داخلی شده‌اند.

از جانب دیگر مهدی پونکی، قطعه‌ساز نیز با اشاره به این‌که روند فعلی تنها برای قطعه‌سازان خارجی ایجاد اشتغال کرده هست، عنوان کرد: ۱۲۰۰ قطعه‌ساز ایرانی طی چهار دهه موخر آن‌قدر پیشرفت و دستاورد داشته‌اند که اکنون به کشورهای مدرن در صنعت خودروسازی مانند انگلیس، قطعات باکیفیت و مورد قبول آنان را صادر می‌کنند اما داخل کشورمان اعلام می‌کنند این قطعه‌سازان نرمال مد دیدگاه خودروسازان پسابرجامی را ندارند.

این مطلبو از دست ندید!  قرآن تذکاری برای مقدس بودن طبیعت هست/ شناخت خدا، آدم و طبیعت، مقدمه درک الهیات زیست محیطی

سرمایه‌گذاری با کدام تضمین

آ آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنعت ها همگن قطعه‌سازان ماشین در مورد آینده قطعه‌سازان در خودروهای پسابرجامی به جام‌جم عنوان کرد: طبق برآوردهای انجام‌شده برای این‌که قطعه‌سازان بتوانند لوازم موردنیاز خودروسازان پسابرجامی را تأمین کنند و از دیدگاه امکانات و توانمندی تولید تائیدیه‌های موردنیاز را بگیرند لازم هست تا سه سال آینده رقمی معادل ده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند.

وی معتقد هست روند فعلی، جواب شایسته ای برای این پرسش ارزشمند ندارد و زیادتر قطعه‌سازان هیچ امیدی به حمایت‌های دولتی ندارند چون اگر قرار بود پشتیبانیی انجام گیرد در قراردادهای خودرویی روی می‌داد و از همان ابتدا شاهد حضور قطعه‌سازان در کنار خودروسازان بودیم.

سلمانی تاکید کرد: امروز فاینانس و اعتبارات خارجی بهانه‌ای شده برای بدعهدی خودروسازان نسبت به قطعه‌سازان که همیشه همراه آنان بوده‌اند، به این صورت که زیادتر خودروسازان با واردات خودروهای نیم ساخته یا قطعات منفصله نه تنها اعتبارات ارزان نرخ خارجی را استفاده می‌کنند لکن به نحوی مانع قدرت گرفتن قطعه‌سازان داخلی شده‌اند.

زمانی برای فوت قطعه‌سازان

این تولیدکننده اهتمام کرد: از اوائل مطرح شدن قراردادهای خودرویی قرار بود زمینه ورود قطعه‌سازان به چرخه تأمین قطعات خودروسازان بیرون از مرزها ایجاد گردد که متاسفانه هیچ خبری از آن نیست.

از جانب دیگر مصطفی ابری، دیگر تولیدکننده قطعات ماشین با تاکید بر این‌که وعده‌های طرح شده به قطعه‌سازان نادیده گرفته شده هست، عنوان کرد: قرار براین بود که زمینه رابطه قطعه‌سازان بین‌المللی با قطعه‌سازان داخلی فراهم گردد، اما امروز هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده هست.

حال پرسش اینجاست که هنگامی ایران به زنجیره تهیه خودروسازان داخلی متصل نشده باشد آیا این هدف قابل دسترس است؟

عدم جابه جایی دانش فنی

حال پرسش اینجاست که هنگامی ایران به زنجیره تهیه خودروسازان داخلی متصل نشده باشد آیا این هدف قابل دسترس است؟ مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به شرایط قراردادهای پسابرجامی برای استفاده از توانمندی قطعه سازان به جام‌جم عنوان کرد: باوجود این‌که خودروسازان در پی استفاده از توانمندی‌های داخلی قطعه‌سازان برای تولید ماشین می باشند، اما عواملی وجود دارد که این ارزشمند را پژوهشگر نخواهد کرد.

وی معتقد هست مونتاژکاری ماشین هیچ امتیازی برای جابه جایی فناوری‌های موردنیاز صنعت خودروسازی ایران نخواهد داشت و نمی‌تواند زمینه ارتقای دانش فنی قطعه‌سازان کشورمان را در پی دارا باشد، از انجایی که امروز تاکید داریم خودروهای روز اروپا را تولید کنیم.