گروه: بلیط
تاریخ: ۹:۱۷ :: ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
نرخ بلیت هواپیما باید کاهش یابد

مهر: به دنبال توقف عرضه ارز به شرکت‌های هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و اختصاص این ارز تنها به کالا‌های بنیادی و ضروری، طی چند روز گذشته نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیر قابل باوری از سوی ایرلاین‌ها چه در بخش پرواز‌های داخلی و چه پرواز‌های بیگانه روبه رو شد. به عنوان […]

مهر: به دنبال توقف عرضه ارز به شرکت‌های هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و اختصاص این ارز تنها به کالا‌های بنیادی و ضروری، طی چند روز گذشته نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیر قابل باوری از سوی ایرلاین‌ها چه در بخش پرواز‌های داخلی و چه پرواز‌های بیگانه روبه رو شد.

به عنوان نمونه در دو روز گذشته بلیت پرواز رفت و بازگشت اهواز ـ. مشهد تا ۲ میلیون تومان و بلیت پرواز تهران ـ.

به دنبال افزایش نرخ بلیت همه پروازها، زیادی از شرکت‌های هواپیمایی اعلام نمودند ادامه این وضع برای آن‌ها قابل تحمل نیست که در نهایت با پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی، عصر روز گذشته قرار شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سیستم نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود.

با این وجود دو مرتبه هم نرخ بلیت‌ها افزایش می‌یابد، اما این بالا رفتن نرخ بلیت چشمگیر نخواهد بود. هرچند که کارشناسان اعتقاد دارند ایرلاین‌ها برای جلوگیری از افزایش شدید نرخ بلیت انواع پرواز‌ها می‌توانند از روش‌های دیگری، چون بالا بردن بهره وری و کاهش هزینه‌های جاری خود نفع ببرند.

دبیر انجمن ایرلاین ها: نرخ بلیت هواپیما به زودی کاهش می‌یابد

مقصود اسعدی سامانی در گفت: وگو با خبرنگار راهنمای سفر من در مورد تغییر شیوه تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از سیستم سنا به سیستم نیما گفت: بعدازظهر روز گذشته طی جلساتی که با مسئولین بانک مرکزی درخصوص نحوه ارزدهی به ایرلاین‌ها داشتیم، موافقت شد تا ارز مورد احتیاج فعالین صنعت هوانوردی با توجه به احتیاج مردم به مسافرت‌های هوایی از محل سیستم نیما (بازار ثانویه) تهیه شود.

وی دنبال کرد: نرخ ارز‌های قابل دسترسی در سیستم نیما ارزانتر از سیستم سنا است و با قیمتی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکت‌های هواپیمایی عرضه می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هنوز مجوز دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به سیستم نیما ابلاغ نشده است، دنبال کرد: به محض اجرایی شدن این دستورالعمل، شاهد اثرگذاری قابل ملاحظه ای بر کاهش نرخ بلیت هواپیما و پرواز ایرلاین‌های ایرانی می باشیم.

اسعدی سامانی تذکر داد: البته به سبب آنکه ارز ایرلاین‌های ایرانی دیگر با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین نمی‌شود، بلیت هواپیما از قبل گرانتر می‌شود، اما این افزایش، فراوان نبوده و به سبب فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز ثانویه، چشمگیر نیست.

وی با بیان اینکه نرخ بلیت پرواز‌های بیگانه نیز طبق ارز سیستم نیما کمتر از ۵۰ درصد افزایش دارد، گفت: اگر قرار بود ارز ایرلاین‌ها طبق سمانه سنا تأمین شود، افزایش نرخ بلیت پرواز‌های بیگانه بیشتر از ۷۰ درصد بود، اما با تدبیری که شد، این افزایش، چندان فراوان نخواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح نمود: بانک مرکزی به ما اعلام نموده است تا به شرکت‌های هواپیمایی بگوییم نرخ بلیت‌های خود را طبق ارز ثانویه (سامانه نیما) تنظیم کنند تا به محض اینکه ابلاغ شد، نرخ‌های جدید در سایت شرکت‌ها گذاشته شود.

وی تذکر داد: عصر روز گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان عامل شرکت‌های هواپیمایی در مورد وضع اقتصادی ایرلاین‌های ایرانی برگزار کردیم و مسئولین این شرکت‌ها اعلام نمودند به سبب تغییر نحوه محاسبه ارز، اکثرا دچار مشکل می باشند؛ خیلی از شرکت‌ها تعهداتی به طرف‌های بیگانه خود دارند که طبق نرخ ۴۲۰۰ قرارداد امضا کرده اند و پرونده‌های آن‌ها در بانک مرکزی در انتظار تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است که با این تصمیم جدید روبه رو شده اند.

به گفته اسعدی سامانی، شرکت‌های هواپیمایی از بانک مرکزی درخواست ها کردند تا پرونده‌های پیشین درخواست ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها هنوز با همان نرخ پیشین جواب داده شود و اگر درخواست تازه ای داشتند، طبق نرخ سیستم نیما محاسبه شود تا بتوانند دیون خود را به طرف‌های بیگانه پرداخت کنند.

وی در جواب به سخنان مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که روز گذشته در نشست خبری اعلام نمود عده ای از ایرلاین‌های ایرانی در آستانه تعطیلی قرار دارند، تصریح کرد: در کمال تأسف این اظهارنظر‌های غیرمسئولانه در این شرایط کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند؛ توقع داریم وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع حاکمیتی صنعت حمل و نقل به ما کمک کند نه اینکه با سخنان اینچنینی، باعث دلسردی فعالین صنعت هوانوردی شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در مورد بهبود بهره وری ایرلاین‌ها به جای افزایش نرخ بلیت گفت: نوسانات ارزی شرکت‌های هواپیمایی را با مشکلات عدیده روبه رو کرده است و آن‌ها تمام کوشش خود را انجام می‌دهند که شرکت‌ها را سر پا نگه دارند. در عین حال که ایرلاین‌ها موظف به راضی نگه داشتن مسافران و مشتریانشان می باشند، اما نباید از آن‌ها انتظار عرضه خدمات مخصوص دارا باشیم. خیلی از شرکت‌ها قادر نبوده اند تعهدها خود را انجام دهند.

این مطلبو از دست ندید!  احمد اسماعیل پور: تا چند سال دیگر قهرمانی قاره آسیا هم یک رویا می گردد چه برسد به مقام جهانی/ کنسل دیدار با برزیل به علت پول بلیت مضحک هست!

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: ایرلاین‌ها به بالا بردن بهره‌وری بی‌توجهند

علیرضا منظری در گفت: وگو با خبرنگار راهنمای سفر من در مورد نحوه مقابله ایرلاین‌ها با مشکلات اقتصادی و ارزی موخر و جلوگیری از افزایش نرخ بلیت هواپیما با استفاده از افزایش بهره وری گفت: آزادسازی بلیت هواپیما در دنیا به این معنی نیست که ایرلاین‌ها بتوانند برای خود نرخ معین نمایند لکن در باید در کنار آن اصلاح ساختار شرکت‌های هواپیمایی و علاوه بر این کل صنعت هوانوردی صورت پذیرد تا رقابت در عرضه و درخواست ها رخ دهد تا نرخ در بازار به طور کنترل شده عوض شود. در چنین شرایطی مردم می‌توانند از خدمات مناسب با نرخ ارزان بهره‌مند گردند.

وی اضافه کرد:، اما از آنجایی که در ایران تناسب حقیقی میان عرضه و درخواست ها در سفر‌های هوایی وجود نداشت، آزادسازی نرخ اثرگذاری آنچنانی روی بازار نگذاشت؛ شاید برای شرکت‌های هواپیمایی این اتفاق (آزادسازی نرخ ها) اقدام خوبی بود و توانستند در زمان‌هایی با نرخ بالاتری بلیت‌ها را بفروشند، اما برای مردم نتوانست وضع شایسته ای ایجاد کند.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری دنبال کرد: در ایران شرکت‌های هواپیمایی، نرخ بلیت پرواز را طبق ارز تعیین می‌کنند و از سوی دیگر، نرخ ارز با نرخ پایینی محاسبه می‌شد، شرکت‌ها هم به سادگی می‌توانستند ارز را تهیه کنند ضمن اینکه دو کفه ترازوی بازار عرضه و درخواست ها به طور مستمر به سمت تقاضای فراوان سنگینی می‌کرد که مجموع این رخدادهای باعث گردید تا ایرلاین‌ها به مبحث بهره وری دربردارنده کاستن از هزینه‌ها و بالا بردن خدمات توجهی نکنند.

وی تذکر داد: با نوسانات ارزی مجال خوبی فراهم شده تا اصلاحات ساختاری در شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای بالا بردن بهره وری صورت گیرد هرچند که خوب تر بود تغییر نرخ ارز ایرلاین‌ها به طور تدریجی انجام می‌شد، اما به هر حال با توجه به شرایطی که در کشور داریم، تغییر ارز یکباره بود، اما اگر ایرلاین‌ها بدرستی مدیریت کنند امکان بالا بردن بهره وری و تغییر ساختار بخش‌های بازرگانی، مدیریت درآمد ـ. هزینه‌های شرکت‌ها و ...

این مقام مسئول اسبق صنعت هوانوردی تصریح کرد: در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرت‌های هوایی کم می‌شود و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل می‌رسد درنتیجه مسافر به سمت شرکت‌هایی می‌رود که خدمات خوب تر با نرخ کمتر عرضه می‌دهد در نتیجه شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهم شده است.

۷۰ درصد هزینه ایرلاین‌ها ارزی است

وی با بیان اینکه قسمتی از تقاضا کنندگان مسافرت‌های هوایی، ساکنان و شهروندان منطقه های کمتر بهره مند می باشند که راهی جز انجام سفر‌های خود به طور هوایی ندارند، دنبال کرد:، اما در شرایط فعلی نرخ بلیت ها، نخستین گروهی که عارضه می‌بینند این دسته از مسافران می باشند که دولت وظیفه دارد در زمینه تحقق عدالت اجتماعی در بخش حمل و نقل هوایی از این دسته از مسافران به طور تخصیص یارانه به خانوار‌های نیازمند و نه پرداخت یارانه به ایرلاین ها، پشتیبانی نماید.

منظری در جواب به این سوال که به چه سبب نوسانات ارزی بر نرخ پرواز‌های داخلی اثر گذاشته است؟ گفت: خرید هواپیمای جدید، کرایه هواپیماها، ۵۰ درصد هزینه‌های جاری هواپیما دربردارنده اورهال کردن و خرید قطعات نیز بصورت ارزی است که حتی در مورد ها زیادی در خارج از کشور انجام می‌شود و با شروع تحریم ها، هزینه‌های اینچنینی هم به سبب آنکه شرکت‌ها وادار می باشند تحریم‌ها را دور بزنند، هزینه‌های ارزی آن‌ها را مضاعف می‌کند، هزینه بعضی از گروه‌های پروازی بیگانه، هزینه تعلیم و برپایی دوره‌های آموزشی تعمیرات و حفظ یا خلبانی و ... را اگر موردنظر دارا باشیم، می‌بینیم که مجموعا بیشتر از ۷۰ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها به طور ارزی است که علت می‌شود نوسانات نرخ ارز بر فعالیت‌های آن‌ها اثرگذار باشد. شرکت‌ها هم مجبورند هزینه‌های خود را به نرخ بلیت پرواز‌های داخلی جابه جا کنند. اما در عین حال باید از طریق بالابردن بهره وری، همه این افزایش هزینه را به مسافران جابه جا نکنند.