تاریخ: ۱۹:۳۵ :: ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸

تابناک در گزارشی درج کرد: با حذف زودهنگام و قابل حدس نماینده سینمای ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸، این سوال پیش آمد که چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸ هست و آیا گزینه خوب تری برای ارائه بعنوان نماینده سینمای کشورمان جهت رقابت با دیگر آثار وجود نداشت؟ آ تابناک در […]

تابناک در گزارشی درج کرد: با حذف زودهنگام و قابل حدس نماینده سینمای ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸، این سوال پیش آمد که چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸ هست و آیا گزینه خوب تری برای ارائه بعنوان نماینده سینمای کشورمان جهت رقابت با دیگر آثار وجود نداشت؟

آ تابناک در گزارشی درج کرد: با حذف زودهنگام و قابل حدس نماینده سینمای ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸، این سوال پیش آمد که چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸ هست و آیا گزینه خوب تری برای ارائه بعنوان نماینده سینمای کشورمان جهت رقابت با دیگر آثار وجود نداشت؟آکادمی علوم و فنون سینمایی امروز از میان نمایندگان ۹۲ کشور برای رقابت در قسمت اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان، نه فیلم «جسم و جان / On Body and Soul» (مجارستان)، «یک زن شگت آور / A Fantastic Woman» (شیلی)، «توهین / The Insult» (لبنان)، «فاکسترت / Foxtrot» (رژیم اشغالگر قدس)، «بی عشق / Loveless» (روسیه)، «فلیسیته / Félicité» (سنگال)، «زخم / The Wound» (آفریقای جنوبی)، «مربع / The Square» (سوئد) را انتخاب و رسماً اعلام نمود.

از سوی دیگر، همان نوع که قابل حدس بود، فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که سینمای ایران را نمایندگی می کرد، نیز به فهرست ۹ نامزد پایانی اسکار راه نیافت و بدین شکل، بخت زیاد اندک سینمای کشورمان برای حضور در میان پنج نامزد پایانی اسکار غیرانگلیسی زبان به راحتی از دست رفت. «..

در مقابل فیلم «وارونگی» سومین فیلم بلند بهنام بهزادی نیز حریف «نفس» برای نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۱۸ بود و می توانست انتخاب گردد، چون هم به جنبه مضمونی به فضای ذهنی داوران نزدیک تر بود و هم از منظر شناخته و دیدن شدن از طریق اعضای آکادمی، بخت زیادتری داشت و معروف تر بود؛ فیلمی که در شصت و نهمین مرحله جشنواره نیز به نمایش درآمد و پیشینه اکران بین المللی در سوئد را نیز داشت و موضوعش نیز برای جامعه غربی و داوران پاداش اسکار قابل درک و حاکی یک رویکرد جهان شمول بود.

این مطلبو از دست ندید!  ساخت آیفون به نرخ خراب کردن محیط زیست!

همان زمان که این انتخاب صورت قبول کرد، «تابناک» این سوال را پیش کشید: «آیا هیأت انتخاب که از چهره های باتجربه و پرسابقه ای متشکل، توقع دارد اسکار به این آثار که بعضی از وی اعتبار ملی اختصاصیی دارند اما برای تماشاگران سایر کشورها مفاهیم مشترکی ندارند، مورد توجه اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار دریافت کنند و نامزد پاداش اسکار شود؟» و البته نباید فراموش کرد قابل حدس بود که خوب ترین انتخاب ایران نیز با توجه به سوابق حضور ایران، بخت کشورمان را بشدت کاهش داده بود. همان نوع که قبل از این نیز گفته شده بود، حقیقت آن هست که دومین پاداش اسکار اصغر فرهادی، موجب خواهد گردید تا سال های متمادی پاداش اسکار به کارگردان ایرانی اختصاص نگیرد و با توجه به سیاست اسکار در توزیع جوایز اسکار غیرانگلیسی زبان ـ که اصغر فرهادی یک استثنای تاریخی بود ـ میان دو پاداش اسکار خوب ترین فیلم غیرانگلیسی زبان از یک کشور اکثر از یک دهه فاصله می افتد.

به تلقی آسان تر حتی اگر فرهادی فیلمی قویتر از «جدایی نادر از سیمین» می ساخت و بعنوان نماینده ایران برای اسکار ۲۰۱۸ ارائه می گردید، بخت چندانی برای بردن پاداش اسکار جدیدی نداشت.