تاریخ: ۰:۴۱ :: ۱۳۹۶/۱۲/۰۶

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، هر چیز با ضد آن شناخته می‌شود. هنگامی که حرف از آزادی به میان می‌آید، بی‌درنگ ذهن به یاد خلاصی از حبس هنگامی که حرف از آزادی به میان می‌آید، بی‌درنگ و محبوس شدن در فضای بسته می‌افتد. اختیار به عنوان جوهره‌ی کلیدی انسانیت، بدون آزادی […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز،

هر چیز با ضد آن شناخته می‌شود. هنگامی که حرف از آزادی به میان می‌آید، بی‌درنگ ذهن به یاد خلاصی از حبس هنگامی که حرف از آزادی به میان می‌آید، بی‌درنگ و محبوس شدن در فضای بسته می‌افتد. اختیار به عنوان جوهره‌ی کلیدی انسانیت، بدون آزادی مفهوم ندارد و آزادی در فضای بسته بی معناست. نوزاد هنگامی که از فضای تنگ و تاریک دوران جنینی پا به دنیا می‎گذارد،  پیام روشن خلاصی و آزادی را داد می‌زند. او وارد عالمی می‌شود که حق آزادی و انتخاب به وی هدیه داده شده هست تا هر مکانی را خواست با هر موقعیتی برگزیند. آزادی و خلاصی و دل به دریا و صحرا و بیابان و دشت و کوه زدن. باید به بشریت تسلیت گفت که کودکان آزادی، اولین، عظیم‌ترین و شکوهمندانه‌ترین حق انسانی هست.

««مدرسه‌ی طبیعت»، منادی بازپس گرفتن آزادی سلب شده از کودکان هست. گویی دو مرتبه کودکان در طبیعت گویی دو مرتبه کودکان در زاییده می‌شوند و جانی تازه می‌گیرند. تنگنا، کشتن تنگنا، آزادی هست و برداشتن تنگنا درس خواندن از طفولیت، احیای آزادی کودکان. تمامی اتفاقات زیبای زندگی، با آزادی رقم می‌خورد و بازیابی آزادی، یعنی زندگی دو مرتبه. آن که آزادی از او سلب شده و هر امکاناتی در اختیار اوست، مثل ماهی هست که همه چیزی دارد، اما بیرون از آب. با ترویج فرهنگ « با «مدرسه‌ی طبیعت»، ابنای بشریت از زنجیر اسارت باز رهانده خواهند گردید.

««دکتر عبدالحسین وهاب زاده»، دانش آموخته‌ی رشته‌ی علوم زیستی از دانشگاه آیووا در امریکا، مدرس دانشگاه و مالک نظر معروف محیط زیست، چند سالی است«مدرسه‌ی طبیعت» بنیان گذاری کرده هست و در حال حاضر ده ها نمونه‎ از آن در سراسر کشور مشغول فعالیت هست. وی در شرح بایدها و نبایدهای مدرسه طبیعت، معتقد هست: کانون کلیدی مدرسه وی در شرح بایدها و نبایدهای مدرسه طبیعت، معتقد هست: کانون کلیدی طبیعت فعالیت به صورت آزاد کودکان هست. پس در مدرسه ها طبیعت هیچ گونه بازی پس در مدرسه ها طبیعت هیچ گونه طراحی شده و یا کارگاه سوژه ای به عنوان برنامه مدرسه اعلام و برگزار نمی توان. در مدرسه طبیعت توان نداریم برنامه با نظم از قبل تعیین شده برای تعلیم زبان فارسی ، انگلیسی، تعلیم موسیقی، کلاس های ورزشی و مثل آن دارا باشیم. هر کودک اگر بخواهد و از ما درخواست کند، ما به وی یاد می دهیم و یا حتی برایش معلم هر کودک اگر بخواهد و از ما درخواست کند، ما به وی یاد می دهیم و یا حتی برایش می گیریم.  از آنجا که حضور والدین بشدت بر فعالیت کودکان مؤثر بوده و آزادی فعالیت آنان را به نحو های متفاوت محدود می کند، از حضور والدین  از آنجا که حضور والدین بشدت بر فعالیت کودکان مؤثر بوده و آزادی فعالیت آنان را به نحو های متفاوت محدود می کند، از حضور در فضای فعالیتی کودکان پرهیز می‌شود.از سویی اختلاف سنی یکی از با اهمیت ترین بسترهای یادگیری کودکان در مدرسه طبیعت هست، در نتیجه از تفکیک سنی کودکان اجتناب می‌شود. تنوع و یگانگی هر کودک جزء بنیان های ایده مدرسه طبیعت هست. برپایی مسابقات متفاوت بین بچه ها و تعیین پیروز یا بازنده در قالب کارگاه ها، از سوی مسئولان و تسهیلگران خلاف ایده مدرسه طبیعت هست و باید از آن پرهیز گردد. فعالیت ها را در مدرسه طبیعت نمی‌تواند جنسیتی باشد. یعنی از اطلاق اسم پسرانه ـ دخترانه و یا هر عبارت دیگری که تداعی کننده جنسیتی کردن هر فضا یا فعالیت و یا برنامه در فعالیت‌های مدرسه طبیعت باشد، پرهیز می‌شود. در اید‌ه‌ی مدرسه طبیعت جایی برای تعلیم و مشاوره کودکان وجود ندارد. در نتیجه از قراردادن تبلیغ کلاس های آموزشی، مشاوره ی تحصیلی، کارگاه های افزایش خلاقیت در نتیجه از قراردادن تبلیغ کلاس های آموزشی، مشاوره ی تحصیلی، کارگاه های افزایش برای کودکان پرهیز می‌شود. مدرسه طبیعت از اردوهای تفریحی و گردش‌های طبیعت گردی خانوادگی متمایز هست. در نتیجه کارگاه های مادرـ‌کودک و پدرـ‌کودک جزء برنامه های مدرسه طبیعت نیست.

این مطلبو از دست ندید!  آشغال های جامانده در طبیعت گیلان؛ ارمغان مسافران تابستانی