تاریخ: ۱۳:۴۸ :: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، اگر شما هم عاشق تکنولوژی هستید، شما دقیقا عاشق حرکت پیوسته آن به سوی دستگاه‌های بهتر، سریع تر و زیباتر هستید. اما یک مسئله که در مورد اسمارتفون های سال ۲۰۱۷ صادق است، قیمت بوده که در حال بالاتر رفتن است: […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، اگر شما هم عاشق تکنولوژی هستید، شما دقیقا عاشق حرکت پیوسته آن به سوی دستگاه‌های بهتر، سریع تر و زیباتر هستید. اما یک مسئله که در مورد اسمارتفون های سال ۲۰۱۷ صادق است، قیمت بوده که در حال بالاتر رفتن است:

هوآوی P9 قیمتی معادل ۴۴۹ پوند انگلیس در سال ۲۰۱۶ داشت اما P10 امسال ۵۶۹ پوند قیمت گذاری شده. امکانات بیشتر گرفتید، باید مبلغ بیشتری نیز بپردازید. (افزایش ۲۷ درصدی)
وان پلاس ۳ در سال ۲۰۱۶ با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شد اما وان پلاس ۵ حالا ۴۷۹ دلار ارزش گذاری شده. (افزایش ۲۰ درصدی)

گلکسی نوت ۷ با قیمت ۸۴۹ دلار عرضه شد اما گلکسی نوت ۸ حالا در کمترین حالت ممکن ۹۳۰ دلار قیمت دارد. (افزایش ۱۰ درصدی)
آیفون ۷ پلاس که قوی ترین مدل آیفون در سال ۲۰۱۶ بود قیمتی بین ۷۶۹ تا ۹۶۹ دلار داشت اما اپل قیمت آغازین آیفون X که قوی ترین مدل آیفون ۲۰۱۷ هست را از ۹۹۹ دلار شروع می کند. (افزایش ۳۰ درصدی)
گوگل پیکسل XL در سال گذشته بین ۷۶۹ تا ۸۶۹ دلار بسته به میزان حافظه داخلی اش قیمت داشت اما شایعات اخیر نشان می دهد که مدل ۲۰۱۷ قرار است قیمتی بین ۸۴۹ تا ۹۴۹ دلار داشته باشد. (افزایش ۱۰ درصدی)

حالا اگر مالیات این محصولات را فاکتور بگیریم، با قطعیت می توانیم بگوییم که اسمارتفون های ۱۰۰۰ دلاری به نزد ما آمده اند و قرار نیست به این زودی ها هم جایی بروند. این واقعیت فناوری پیشرفته موبایل های امروزی است.

حتی تغییرات تدریجی نیز آهسته و گران قیمت شده اند، بنابراین اگر همه ما اصرار داشته باشیم که طی روال سالانه ای شاهد پیشرفت ها باشیم، باید افزایش قیمتی که برخی از این فناوری ها سبب می شوند را نیز بپذیریم.

هیچ دسیسه ای در ابعاد گسترده میان شرکت ها وجود ندارد که قیمت محصولات را بدون توجیه بالا ببرند، هر چند که همگی با هم و با حرکتی همزمان در حال انجام این کار هستند. ما در حال تماشای بازاری بسیار بالغ هستیم، جایی که برخی رقبای اصلی در حال ارائه نسل هشتم دیوایس های اصلی خودشان هستند.

اپل، سامسونگ و گوگل هر کدام در حال ارائه راه های متنوعی هستند تا شما یک قیمت دلاری ۴ رقمی بابت موبایل بعدیتان بپردازید. در این مطلب می توانید در مورد تفکر سامسونگ پیرامون گلکسی نوت تقریبا هزار دلاری بخوانید. سه عامل اصلی این اتفاق این ها هستند: نسبت به سال پیش، رقم افزایشی چندان زیاد نیست. نوت ۸ همراه با امکانات متنوع و امتیازهای خاصی ارائه می شود مثل داک دسکتاپ DeX و دست آخر، اپل هم دارد همین کار را انجام می دهد که یعنی مسئله کاملا عادی جلوه می کند.

برای اپل، نمایشگر OLED آیفون X که سامسونگ تولیدکننده آن بوده مسلما یک قطعه ارزشمند است، به خصوص با در نظر گیری بی میلی سامسونگ در به اشتراک گذاری چنین قطعه سخت افزاری با ارزشی با اصلی ترین رقیب خود (هیچ شرکتی توانایی تولید پنل OLED بدون حاشیه با چنین کیفیتی را ندارد، حتی ال جی هم نمی تواند). در مورد گوگل هم نمی توان پیش از معرفی قضاوت کرد اما نمایشگر OLED بدون حاشیه پیکسل XL امسال نیز نباید قطعه کم ارزشی باشد.

نقطه اشتراک میان سه شرکت که مرز ۱۰۰۰ دلار را برای قیمت گذاری موبایل هایشان رد کرده اند، داشتن نمایشگری بی رقیب (هر چند برای مدتی کوتاه) و نشان دادن حسن نیت برندها به مشتریان برای کسب رضایت و خرید بعدیشان است. وفاداری کاربران آیفون افسانه ای است، عمده کاربران به اپ ها و سرویس های گوگل وابسته اند و با فروش صد ها میلیون تلفن هوشمند، سامسونگ هم علاقه مندان بسیاری در میان مردم دارد. برای مجبور کردن مردم به پرداخت هزینه بیشتر نسبت به مقداری که قبلا خرج می کردند، داشتن یک برند قدرتمند کاملا حیاتی است.

در مورد هوآوی و وان پلاس اما افزایش قیمت چندان زیاد نبود. حقیقت این است که مردم تلفن های همراهی می خواهند که شبیه به آیفون به نظر برسد و تصاویری برای اینستاگرامشان بگیرد که انگار توسط آیفون گرفته شده. هوآوی و وان پلاس می دانند که نقششان ساختن تجربه ای مشابه به آیفون با قیمتی بسیار کمتر است و همین کار را هم انجام می دهند. هم هوآوی P10 و هم وان پلاس ۵ شباهت های غیر قابل انکاری در طراحی هایشان به آیفون دارند و قیمت هایشان نیز با افزایش قیمت آیفون، کمی بالاتر رفته.

در گذشته، ارتقای نمایشگر و طراحی ها تقریبا رایگان بود. یک سال شما نمایشگر ال سی دی آی پی اس ۴٫۳ اینچی داشتید، سال بعد ۴٫۷ اینچی شد، یک سال بعد به ۵ رسید و سال بعد از آن هم ۵٫۵ اینچی و رسیدیم به اینجا. پایان خط مسیر ارتقاهای رایگان و شروع مسیری جدید برای نمایشگرها و متودهای جدید توسعه محصول.

ابتدا قطر موبایل ها ۱۴ میلی متر بود، سپس به ۱۲ و بعد از آن به ۱۰ میلی متر رسید و حالا هم روی مرز ۷ میلی متر هستیم. همه موبایل ها نمایشگر بزرگ دارند و همه می توانند موبایلی بسازند که در بدنه فلزی بسیار نازکی جای بگیرد، بنابراین نوآوری باید مفهوم جدیدتری پیدا کند.

به عنوان مصرف کننده، ما هنوز هم گزینه های وسیعی داریم که می تواند ما را راضی نگه دارد، بدون آنکه لازم باشد در اوج فناوری های نو باشیم. Moto Z2 Play، آیفون SE، آنر ۹ و تلفن های خوش ساخت ZTE می توانند نیاز عمده مردم به موبایل ها را برطرف کنند در حالی که همه شان یک سوم آیفون X قیمت دارند.

اما بازار تلفن های خاص به طور قطع در حال بالا بردن قیمت هایش است و قرار است دسته بندی های بیشتری در آینده ببینیم حتی حالا که امکاناتی نظیر دوربین دوگانه تبدیل به قابلیتی عادی شده. قرار است مسیری نامتعارف را طی کنیم گرچه ما به احتمال بسیار زیاد قرار است مشتاقانه در این دوره نیز تولیدکنندگان تلفن های همراه را پشتیبانی کنیم.

گلکسی نوت ۸، گران قیمت ترین تلفن همراه سامسونگ تا به امروز است و پس از فاجعه نوت ۷ ارائه می شود اما با این حال توانسته رکورد پیش فروش رو بشکند. آیفون X نیز قطعا گران قیمت ترین آیفون ساخته شده توسط اپل است اما آیا کسی شک دارد که تک تک واحدهای تولید شده امسال به محض در دسترس قرار گرفتن فروخته می شوند؟ در مورد گوگل هم همه معتقد بودیم که پیکسل XL گران است و امسال نیز شاهد افزایش قیمت هستیم.

احتمالا گوگل در افزایش قیمت نسل جدید پیکسل های خودش دچار مشکل شود، قیمت بالاتر چندان اتفاق مثبتی نیست. اسمارتفون ها به سادگی در این حد برای ما مهم هستند، در این حد ضروری. اکثرا از آن هم برای کسب و کار خود و هم برای اوقات فراغتشان استفاده می کنند و یک کامپیوتر که درون جیب جا می شود، منطقی ترین راه برای ۱۰۰۰ دلار خرج کردن نیست.

عمده محصولات مصرفی تکنولوژی در چشم به هم زدنی از بازار ویژه بودن تبدیل به محصولی عادی می شوند اما اتفاقی که برای اسمارتفون ها در سال ۲۰۱۷ افتاده قرار است بیش از یک چشم به هم زدن طول بکشد. قرار است به زودی نمایشگرهای OLED و پاسخ اندرویدی ها به Face ID را ببینیم اما این مسئله نیازمند زمان بیشتری است.