تاریخ: ۱۲:۳۹ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
قرآن و مشی پیامبر یک خلق بدیع و پدیده هنری هست

در شروع آیت الله علیدوست با بیان اینکه اسلام با هنر شروع می گردد ، عنوان نمود : اسلام آدم ها را به هنر دعوت می کند.قرآن یک پدید هنری محسوب می گردد و مشی پیامبر یک خلق بدیع و مطبوع هست. اما گمان ما این هست که این مشی با پدیده های هنری مشی […]

در شروع آیت الله علیدوست با بیان اینکه اسلام با هنر شروع می گردد ، عنوان نمود : اسلام آدم ها را به هنر دعوت می کند.قرآن یک پدید هنری محسوب می گردد و مشی پیامبر یک خلق بدیع و مطبوع هست.

اما گمان ما این هست که این مشی با پدیده های هنری مشی خوبی نیست و حق هنر را ادا نمی کند.

مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه دنبال کرد: اگر قبول کنیم پدیده های هنری زیبا می باشند و آنچه که نا زیبا باشد هنر نیست ، به عنوان مثال شعر زیبا ، خط زیبا و حتی مشی زیبا در هنر قرار می گیرد و ما روایت داریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، در نتیجه دوست داشتن خدا که دربردارنده هنر می گردد دست کم آن استحباب هست  یعنی انجام آن ثواب دارد.

آیت الله علیدوست بیان کرد: محتمل هست هنر به مرز وجوب نیز برسد .در جایی که بخواهیم یک مرام و مذهبی را از طریق هنر نهادینه کنیم و اشاعه دهیم و یا وقتی که از طریق هنر قصد دفاع مشروعی دارا باشیم هنر واجب می گردد. در نتیجه هنر از لحاظ شریعت اسلام از استحباب شروع می گردد و تا مرز وجوب نیز پیش می رود و فساد به هنر اسلامی راه ندارد.

این مطلبو از دست ندید!  رهاسازی ۱۰۰ قطعه پرنده در طبیعت بروجرد

وی با ابراز تاسف از آمیخته شدن هنر با فساد ، گفت :  همه آدم ها اعم از دیندار و غیره به هنر گرایش دارند و گاهی هنر با پدیده های منفی آمیخته می گردد در این حالت  نمی توان اسم هنر بر آن نهاد و اسم آن هنرنما ست که با اسم هنر تبلیغ می گردد .

دبیر علمی سمینار ملی فقه هنر تاکید کرد : پرداختن علمی و فنی با هنجارهای معروف فقه و با توجه به اقتضائات مکان و زمان لزوم پرداختن به هنر را معلوم می کند.

آیت الله علیدوست به برپایی سمینار فقه هنر اشاره نمود و گفت :  متدینان دوست دارند بدانند که دین و آیینشان در مورد هنر چه می گوید.