تاریخ: ۱:۲۱ :: ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
فیلم های ناگهانی در سینمای ایران

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از    حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛   به گزارش راهنمای سفر من به نقل از    فیلم های بسیاری در سینمای ایران ساخته شده اند که عنصر غافلگیری در آنان بشدت پر رنگ بوده. طبعا مخاطب های موقع تماشای تعداد بسیاری از فیلم ها احساس کرده […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از    حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛   به گزارش راهنمای سفر من به نقل از    فیلم های بسیاری در سینمای ایران ساخته شده اند که عنصر غافلگیری در آنان بشدت پر رنگ بوده. طبعا مخاطب های موقع تماشای تعداد بسیاری از فیلم ها احساس کرده اند رودست خورده اند و واقعه آنطوری که آنان توقع داشته اند پیش نرفته. حتی در فیلم های سینمایی و کمدی و تجاری هم از این دست تجربه ها زیاد داریم.        در فیلم های جدیتر هم زیاد شاهد این امر بوده‌ایم. .. آ در این مطلب تصمیم گرفتیم دست روی ۹ فیلم سینمایی ناگهانی ارزشمند سینمای ایران بگذاریم و ارزشمند ترین فیلم ها را از نقطه نظر رودستی که به مخاطب های زده اند مرور کنیم.
سگ کشی (۱۳۷۹)
کارگردان: بهرام بیضایی    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
تعداد فیلم ها طبعا خیلی زیادتر از اینهاست. کارگردان: بهرام بیضایی     جنس غافلگیری: شاید بشود فیلم «سگ کشی» را به جهت شدت رودست زدن، ناگهانی ترین فیلم سینمای ایران به حساب آورد.

تا محلی که بیننده لحظه آخر به سرنوشتی دیگر برای انتهاء فیلم می اندیشد، ولی اتفاقی دیگر به واقع شدن می پیوندد.

میزان موفقیت فیلم: سال ۷۹ علاوه بر پنج سیمرغی که نصیب فیلم گردید، سیمرغ خوب ترین فیلم از نگاه از جانب مردم را هم گرفت. « فیلم در وقت اکران هم زیاد مورد دقت جای گرفت.  
چهارشنبه سوریه ای (۱۳۸۴)
کارگردان: اصغر فرهادی    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
«سگ کشی» خوب ترین فیلم بهرام بیضایی نیست ولی هم غالب منتقدان به آن روی خوش نمایش دادند و هم علاقه مندان و پی گیران سینما اکثر از فیلم های دیگر او، آن را نگاه کردند.   کارگردان: اصغر فرهادی     جنس غافلگیری: اصغر فرهادی به سبب جنس فیلم هایش تقریبا در غالب آثارش به بیننده رودست می زند.

در این میان، فیلم «چهارشنبه سوری» مخاطبانش را زیادتر از سایرین غافلگیر می کند. 

 فرهادی آنقدر روی بدبینی و شکاک بودن خانم تاکید می کند که تا نیمه فیلم غالب مخاطب های حق را به شوهر می دهند و حتی برایش دل می سوزانند تا این که یکمرتبه و در اواخر فیلم به مخاطبش رودست می زند و خانم همسایه را در خودرو مرد نشان می دهد.  
دایره زنگی (۱۳۸۶)
کارگردان: پریسا بخت آور    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
میزان موفقیت فیلم: چهارشنبه سوریه ای هم علاوه بر دریافت سیمرغ خوب ترین کارگردانی، خوب ترین بازیگر نقش اول خانم و خوب ترین تدوین، عنوان خوب ترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خودش تعلق داد و وقت اکران هم پرمخاطب ترین فیلم سال لقب گرفت.   کارگردان: پریسا بخت آور     جنس غافلگیری: تنها فیلم سینمایی پریسا بخت آور هم بر عنصر رودست زدن در دقیقه نود بنا شده. البته فراموش نمی کنیم از آنجایی که فیلمنامه دایره زنگی را اصغر فرهادی، همسر بخت آور درج کرد، جنس غافلگیری های این فیلم هم تقریبا همانند سایر آثار این کارگردان هست.

آ خانم بخت آور برای اظهار معنا فیلمش استفاده ای بهینه از عنصر رودست زدن کرده و خیلی مطلوب پازل های داستان را کنار هم قرار داده هست.

میزان موفقیت فیلم: در جشن منزل سینما تندیس خوب ترین فیلمنامه و خوب ترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت.  
سعادت آباد (۱۳۸۹)
کارگردان: مازیار میری    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
  کارگردان: مازیار میری     جنس غافلگیری: مازیار میری در «سعادت آباد» صحیح در سکانس آخر به مخاطبش رودست می زند.

این مطلبو از دست ندید!  آشغال های جامانده در طبیعت گیلان؛ ارمغان مسافران تابستانی

رودست زدن در این فیلم، به مؤثری محتوایش مساعدت کرده هست. میزان موفقیت فیلم: سیمرغ خوب ترین بازیگر نقش مکمل خانم را گرفت و در فروش هم بسیار زود به باشگاه میلیاردی ها ملحق شد.  
گناهکاران (۱۳۹۱)
کارگردان: فرامرز قریبیان    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
از آن سو بعضی با درونمایه فیلم زاویه داشتند و انتقادهای محتوایی، منفی بود.   کارگردان: فرامرز قریبیان     جنس غافلگیری: «گناهکاران» من جمله فیلم های پلیسی موفق سینمای ایران هست که طبعا به سبب ذات پلیسی که دارد، رودست زدن جزو خصایص آن شمرده می شود.

با این وجود ولی مخاطب های در این فیلم طوری غافلگیر می شوند که اصلا انتظارش را ندارند.

میزان موفقیت فیلم: گناهکاران نخستین فیلم کارنامه فرامرز قریبیان بود که طبق فیلمنامه پسرش سام قریبیان ساخته گردید.  
گذشته (۱۳۹۲)
کارگردان: اصغر فرهادی    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
هر بار تصور می کنیم اصل واقعه را فهمیده ایم و پی به طریق داستان برده ایم ولی تاکنون چیزی نگذشته که متوجه می گردیم یک رودست دیگر در کار هست و تا باز شدن گره کلیدی تاکنون راه بسیاری باقی مانده!

  کارگردان: اصغر فرهادی     جنس غافلگیری: در فیلم «گذشته» اصغر فرهادی چند بار پی در پی غافلگیرمان می کند.  

 میزان موفقیت فیلم: گذشته با این که نسبت به «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» نتوانست مخاطب های ایرانی را زیاد سر اشتیاق آورد ولی در جشنواره های متفاوت جهانی خیلی مطلوب ظاهر گردید.  
رخ دیوانه (۱۳۹۲)
کارگردان: ابوالحسن داودی    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
  کارگردان: ابوالحسن داودی     جنس غافلگیری: مخاطب در «رخ دیوانه» هم چند بار رودست می خورد. این بار رودست دوم را به بیننده می زند.

میزان موفقیت فیلم: رخ دیوانه پنج سیمرغ از جشنواره سی و سوم گرفت که ارزشمند ترین آنان سیمرغ خوب ترین فیلم، خوب ترین کارگردانی و خوب ترین فیلم از نگاه مردم بود.  
من (۱۳۹۴)
کارگردان: سهیل بیرقی    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
این فیلم وقت فروش هم حسابی سروصدا کرد و فروش بالایی را برای آن به ثبت رساند.   کارگردان: سهیل بیرقی     جنس غافلگیری: سهیل بیرقی در نخستین فیلم بلند سینمایی اش فیلمی ساخت که از چند منظر قابل تأمل هست. علاوه بر بازی متمایز لیلا حاتمی و بهنوش بختیاری، انتهای فیلم بیننده را بشدت غافلگیر می کند. 

میزان موفقیت فیلم: در جشنواره فجر در دو رشته نامزد دریافت سیمرغ گردید ولی موفقیتی در پی نداشت.  
ائو (خانه) (۱۳۹۵)
کارگردان: اصغر یوسفی نژاد    مروری بر 9 فیلم ارزشمند تاریخ سینمای ایران که مخاطب های شان را در انتها غافلگیر کرده اند
اگر جز این بود قطعا فیلم بیرقی چند سیمرغ می داشت.   کارگردان: اصغر یوسفی نژاد     جنس غافلگیری: مهمترین خصوصیت فیلم «ائو (خانه» این هست که فضا را طوری پیش می برد که بیننده اصلا توقع غافلگیری نداشته باشد.  

اینجاست که عنصر غافلگیری رودست تعجب آوری به آنان می زند.  از آنجایی که محتمل هست خیلیها تاکنون فیلم را ندیده باشند، از اظهار جزییات این غافلگیری اجتناب می کنیم. همین مقدار اشاره کنیم که کارگردان بخوبی محیطی برای روایت فیلمش ایجاد کرده.

همین مشخصه، موجب شده فیلم انتهاءی جالب (از نظر دراماتیک نه محتوا) دارا باشد.    مرجع: هفت صبح