تاریخ: ۱۲:۰۸ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۰

– خبر ها اجتماعی – به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه اجتماع ی خبرگزاری تسنیم ، کودکان امروز نوعی دیگر از تعلیم را تجربه می‌کنند، مدرسه ها طبیعت کودکان را آزاد می‌گذارد و به آنان اذن اشتباه می‌دهد. مدارسی که به ابزار عبدالحسین وهاب‌زاده پایه‌گذاری گردید، او پیروز پاداش ملی محیط‌زیست، پاداش […]

– خبر ها اجتماعی –

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه اجتماع ی خبرگزاری تسنیم ، کودکان امروز نوعی دیگر از تعلیم را تجربه می‌کنند، مدرسه ها طبیعت کودکان را آزاد می‌گذارد و به آنان اذن اشتباه می‌دهد. مدارسی که به ابزار عبدالحسین وهاب‌زاده پایه‌گذاری گردید، او پیروز پاداش ملی محیط‌زیست، پاداش مهرگان علم و یکی از سی خادم محیط زیست ایران است.

خوراک محلی، موسیقی بومی و پوشش اصیل؛ جلوه های طایفه ایرانی در سرزمین ایران کوچکاکسیژن جهان در خاک ایران/موزه زنده دنیا با درختان درمانگر و حیوانات منحصربه‌فرد + عکس هاعروسک‌هایی که هویت ایران گردیدند/جزئیات ثبت عروسک‌های بومی در میراث ملی ناملموس + عکس هاایرانگرد ۴ ساخته می‌شود / طبیعت زیبای ۱۵ استان ایران به خانه مردم می‌آید + جزئیات

کوشش می‌کنیم، در مدرسه ها طبیعت هیچ نوع تعلیم مستقیمی به کودکان داده نشود. به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین لکنت‌ها و خلأهایی که در تکوین شخصیت انسان‌ها رخ داده این است که سهوا یا عمدا به ساعت هایی که برای بازی کودکان اختصاص داده شده است، به شکلی هدر رفته نگاه می‌شود. خانواده‌ها در نسل ما اهتمام داشتند که کودکانشان دو سال را در یکسال بخوانند، از سنین پایین زبان‌های خارجی و نواختن ادوات موسیقی را بیاموزند تا وقت کودکان هدر نرود. مهم‌ترین نکته این است که با طبیعت سرزمین خود خارجی شده است.

مدرسه ها طبیعت به کودکان چه مسائلی را تعلیم می‌دهد؟

درویش: گسترش شهرنشینی فرصت لمس بی‌واسطه طبیعت را از کودکان گرفته است، در همه جای دنیا این اتفاق افتاده است. نخبگان و بزرگان آموزشی دنیا به این نتیجه رسیدند که باید کودکان را از کلاس‌های تنگ و تاریک مدرسه ها و روش‌های کلاسیک و کسل کننده آن رهایی دهیم و اذن دهیم که کودکان تا پیش از ۱۲ سالگی تا می‌توانند بازی کنند و لذت ببرند. ما در مدرسه ها طبیعت فضایی آماده می‌کنیم که کودکان بتوانند بپرسند و مهم‌تر اینکه بتوانند جواب پرسش‌های خود را کشف کنند. در مدرسه ها طبیعت هیچگاه جواب پرسش‌ها را به کودکان نمی‌گوییم. تسهیل‌گران در مدرسه ها طبیعت یاد می‌گیرند تا فضای ایمن و شادی برای کودکان مهیا کنند و به نحوی کودکان را تربیت کنند که کودکان بتوانند جواب پرسش‌های خود را به طور مستقیم یا در رابطه با دیگران یا مطالعه کتاب به‌دست آورند.

گفتید مدرسه ها طبیعت برای کودکان تا ۱۲ سال ایجاد شده است، آیا مشکلی برای مدرسه کودکان ایجاد نمی‌شود؟

درویش: ما مدرسه ها طبیعت را برای کودکان از سه تا ۱۲ سال در نظر گرفتیم که سال کنونی به طور پایلوت از یک تا سه سال را هم البته با حضور مادر یا پدر می‌پذیریم. کودکان تا هفت سال می‌توانند به طور تمام وقت در مدرسه ها طبیعت باشند و پس از آنکه مدرسه ها خود را آغاز کردند، به اندازه نیم‌روز در هفته که عمدتا پنجشنبه‌هاست کودکان در مدرسه ها طبیعت حاضر خواهند بود تا بتوانند کلاس‌های درسی خود در مدرسه ها را هم دنبال کردند.

آیا هزینه مدرسه ها طبیعت به اندازه‌ای است که خانواده‌ها بتوانند از پس آن برآیند؟

درویش: هزینه مدرسه ها طبیعت مثل هزینه مهد کودک‌های غیرانتفاعی شهرهای متفاوت است که بسته به همان شهر مدرسه طبیعت ۱۰ درصد کمتر هزینه دارد.

عبدالحسین وهاب‌زاده پایه‌گذار این مدرسه ها است، شما اطلاع دارید که چه گردید به فکر ایجاد آن افتاد؟

درویش: تعداد بسیاری از دانشجوهای محیط‌‍زیست به وی وامدار می باشند. وهاب‌زاده گفت بنده اگر آن چهار دهه وقتی که برای تعلیم به دانشجوهای صرف کردم تا به محیط زیست و طبیعت عشق بورزند صرف کودکان کرده بودم، الان بحران‌های پیش روی محیط زیست کشور به مراتب کمتر بود. باور وهاب‌زاده بر این اساس است که شخصیت انسان‌ها تا سن ۱۲ سالگی شکل می‌گیرد و ما هر گلی می‌خواهیم به سر نسل جوان ایرانی بزنیم، باید پیش از ۱۲ سال این گل را بزنیم و برای همین او تغییر مسیر داد و الان تمام وقت خود را به کودکان ایران اختصاص داده است.

این مطلبو از دست ندید!  مجوز شکار پرندگان در کرمان تا انتهاء آذرماه تمدید گردید

بازخوردها از جانب کودکان به چه صورت بود، آیا توانستند با طبیعت رابطه برقرا کنند؟

درویش: بازخورد کودکان عالی و راز موفقیت مدرسه ها طبیعت است، اگر الان ۸۱ مدرسه طبیعت در ایران فعالیت می‌کند، به رغم تمام سنگ اندازی‌هایی که دستگاه‌های دولتی داشتند، خانواده‌ها نگاه کردند که کودکان چقدر تغییر کردند، امیدوار و شاد گردیدند و تا تا چه اندازه اعتماد به نفش آنان بالا رفت و ضریب یادگیری آنان افزایش و بیش فعالی آنان کاهش پیدا نموده است. بنده تجربه‌ای که در مدرسه طبیعت کنکاج در بیرجند داشتم. از مادر پرسیدم چگونه حاضر شدید کودک پنج ساله خود را به مدرسه طبیعت بیاورید؟ به من گفت که دخترشان که نیلوفر اسم داشت اصلا اعتماد به نفس نداشت و دایم مانتو مادرش را می‌گرفت و از او جدا نمی‌شد، هر غذایی را نمی‌خورد و خانواده با او مشکلات بسیاری داشت؛ اما از وقتی که به مدرسه طبیعت رفت اعتماد به نفسش فراوان و شاد گردید و اصلا مادر نمی‌دانست که کودک کجا است خود نیلوفر با دیگر کودکان بازی و مشکلات خود را حل می‌کند و مهم‌تر اینکه هر غذایی را می‌خورد. مادر نیلوفر به من گفت اگر لازم بود، مسیر ۳۰۰ کیلومتری را هم طی کنم من کودک خود را به مدرسه ها طبیعت می‌بردم.

چند خبر از تعطیلی بعضی مدرسه ها منتشز شد، آیا می‌توان برای فعالیت دو مرتبه آنان کاری کرد؟

درویش: در اهواز مدرسه طبیعتی نداریم و کوشش گردید که چند مدرسه طبیعت ایجاد گردد، اما بعضی از سازمان‌ها به سبب تغییر مدیریت مشارکت خود را با ایجاد کنندگان این مدرسه ها متوقف نمودند. ما منحصرا مدرسه طبیعتی در آبادان داریم که هنوز هم فعالیت می‌کند. در مشهد مدرسه طبیعت کاوی‌کنج با شکایت آموزش و پرورش تعطیل گردید که وزیر آموزش و پرورش قول داد به این مسئله رسیدگی و مدرسه کاوی‌کنج را دوباره باز کند. بعضی از مدرسه ها طبیعت در بعضی از شهرستان ها به سبب مشکلاتی که برای اکتساب مجوز داشتند و فقدان مشارکت مسئولان محلی تعطیل گردیدند، اما اغلب مدرسه ها طبیعت هنوز فعالیت می‌کنند.

آیا سازمان محیط زیست برای پشتیبانی از مدرسه ها طبیعت مشارکت می‌کند؟

درویش: مدرسه ها طبیعت در زمان ابتکار که بنده مدیر کل تعلیم بودم راه افتاد و گسترش پیدا کرد، اما عیسی کلانتری وقتی ریاست سازمان محیط زیست گردید وضعیت تغییر کرد.

آیا امکان دارد روزی با مشارکت مشترک بین مدرسه ها طبیعت و آموزش و پرورش شکل گیرد؟

درویش: مخصوصا سید محمد بطحایی(وزیر آموزش و پرورش) اعتقاد خوبی به مدرسه ها طبیعت دارد و فرمان داده که تمام کمک آموزشی‌ها باید از مقطع خستین حذف گردد و اذن داده گردد که کودکان بازی و شادی کنند. تماما به روح مدرسه ها طبیعت وفادار است و در جلساتی که در سال ۹۵ داشتیم او(سیدمحمد بطحایی)، معاون وزیر آموزش و پرورش بود، یکی از خوب ترین معاونان بود که من فکر می‌کردم این مکتب تربیتی را فهم کرده است و می‌تواند از این مدرسه ها پشتیبانی نماید.