گروه: بلیط
تاریخ: ۱۳:۴۲ :: ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
"فرهنگ و هنری" جامانده های قطار جام جهانی فوتبال

خبرگزاری تسنیم- داوود یاراحمدی چند روزی هست که بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آغاز هست. هرکسی به شکلی اهتمام داشته که حضوری در این اتفاق بزرگ داشته باشد. رسانه های خبری هر کدام در اتاق خبر خود اهتمام بر این دارند تا خوب ترین پوشش خبری خود را از سوی نمایندگان خبری خود در روسیه […]

خبرگزاری تسنیم- داوود یاراحمدی

چند روزی هست که بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آغاز هست. هرکسی به شکلی اهتمام داشته که حضوری در این اتفاق بزرگ داشته باشد. رسانه های خبری هر کدام در اتاق خبر خود اهتمام بر این دارند تا خوب ترین پوشش خبری خود را از سوی نمایندگان خبری خود در روسیه برای مخاطبین ارسال ننمایند. واحدهای سیار عکس و عکس خبرگزاری ها نیز در این مسیر به جانمایی های دوربین های خود در خوب ترین نقطه محل مسابقات می اندیشند. تورهای گردشگری و مسافرتی، خوب ترین زمان را برای معرفی ایرلاین های خود، محل ساکن کردن و ترانسفر برای مخاطبانشان با رویکرد جذب گردش مالی بالا مدنظر داشته اند.

در این میان نیز تبلیغات شرکت ها، کنسرت ها، کارنوالها، جلسات و... همه و همه اهتمام بر این دارند تا از این نمد کلاهی برای خود تهیه نمایند.

اما نکته حایز اهمیت اینجاست که سیاست گذاران فرهنگی و اقتصادی کشور در این میان و طی این مجال چه تمهیداتی را برای معرفی فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران عزیز مدنظر داشته اند. آیا طی سالهای های قبل تر کارگروهی برای آنالیز بازیهای جام جهانی در زمینه مورد ها ذکر شده فعال بوده هست که بشود طی چند روز حضور ایران، اثری ماندگار در ذهن علاقمندان حاضر در روسیه به نمایش گذاشته گردد، یا نه فقط به این اکتفا شده تا با از خود گذشتگی برای خود و خانوداه شان و قبول رنج سفر...!! !! در پی یک قرعه جهت حضور در بلاد کفر، به اضطرار! بار امانت معیت با عزیزان فوتبالیست را بپذیرند.

آسمان بار امانت نتوانست کشید            قرعه کار به اسم من دیوانه زدند

با توجه به اینکه کل حجم ۱۲ باشگاه روسیه که تیم های جام جهانی در آن بازی می کنند حجم ۵۸۳۲۶۷  می باشد، علاوه بر این با احتساب ۸۷۹۲۰ بلیط خریداری شده از سوی علاقمندان روسی، کل علاقمندان حاضر در روسیه طی یک ماهه مسابقات ۴۹۵۳۴۷ نفر از سراسر جهان می باشند. این تعداد نفر منهای احتساب اینکه امکان دارد طی این مدت همراه و یا خانواده ای برای گردشگری فضاهای روسیه آمده باشند مدنظر داشته شده هست. در این میان پنج هزار و ۶۱۵ بلیت از سهمیه هشت درصدی بازی های ایران که بر طبق قوانین فیفا در اختیار فدراسیون ها قرار داشت کاملا فروش رفته هست. علاوه بر این ۷۷ بلیت از سوی فیفا در اختیار فدراسیون جای گرفت که با یکی از نرخ بلیت ها ۲۱۰، ۱۶۵ و ۱۰۵دلار باید هزینه آن به فیفا پرداخت گردد. علاوه بر این نیز ۱۵ هزار ایرانی خارج  از کشور موفق به خرید بلیت بازی‌های ایران شده‌اند.

حال با توجه به حضور این تعداد علاقمند به این اتفاق بزرگ، می گردد آنان را به سه دسته تقسیم بندی کرد:

۱- ایرانی های خارج نشین

۲- ایرانی های داخل

۳- ۳- علاقمندان بیگانه چه روسی و چه دیگر کشور های بیگانه که طی یک ماه (۲۴خرداد تا ۲۴ تیر) ۶۴ مسابقه را در ۱۲ ورزشگاه و ۱۱ شهر روسیه دنبال می نمایند.

با توجه به این حجم حضور توریست، در کشوری که تقریبا ثابت شده در خیلی از معادلات سیاسی در منطقه، جزء یکی از کشورهای همراه ایران طی چند ساله گذشته بوده هست، سیاستگذاران فرهنگی و اقتصادی کشور چه تمهیداتی برای این مجال با ارزش یک ماهه حاصله، برنامه ریزی داشته اند؟ به نظر شما با راهی کردن یک تیم ارکستر سمفونی و اجرای سه شب فرهنگی در روسیه چه نتیجه ای را برای فرهنگ و هنر ایران بهمراه خواهیم داشت؟ مضافا اینکه این قطعات برای کدام گروه از مخاطب های جام جهانی (ایرانی های خارج نشین، ایرانی های داخل یا علاقمندان خارجی) مدنظر داشته شده هست؟

طبق معمول در جهت سیاست گذاری های فرهنگی برای یک منطقه و جغرافیای خاص؛ جامعه هدف مشخص شده و از ابعاد متفاوت (سن، تحصیلات، جنس، سطح درآمد، سلیقه و...) ) توسط  کارشناسان زبده و کارآزموده مورد ارزیابی قرار گرفته تا جامعه آماری درستی به دست آید، پس از آن از شاخص ترین اساتید جامعه شناسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و... جهت عملیاتی کردن اغراض، برنامه ریزی مدون؛ کوتاه، متوسط و بلند مدت انجام گرفته تا طی مدت زمان بندی مشخص، بشود اغراض و رویکردهای مد نظر را کارکردی کرد.

گرچه ریاست بنیاد فردوسی با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفارت ایران در روسیه چنین عنوان نموده اند: مخصوص برنامه هایی را تدارک نموده اند که همزمان با برپایی جام جهانی و بازی تیم ملی کشورمان در ۳ شهر روسیه این برنامه ها را به اجرا در خواهند آورد. اما تا به حال هیچ فهرست و طرحی در صحبت با رسانه ها منتشر نشده هست.

حال به بخش هایی از گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ۱۰۰ روز قبل از جام آغاز جهانی توجه کنید: در سن پترزبورگ ساعت شمارش معکوس ۱۰۰ روزه تا جام جهانی آغاز به کار کرد. در همه شهرهایی که میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ می باشند، حوادث، جشن و فستیوال های جشنواره ای برگزار خواهد گردید. شهروندان روسیه و توریست ها توان دارند با ورزشکاران سرشناس دیدار کنند، یا در کنسرت و یا مسابقات مینی فوتبال شرکت کنند. نمایشگاه ها و مسابقات خلاقانه ورزشی جالبی برای محصلین برگزار می گردد....

از دیگر برنامه های طی یک ماهه در روسیه:فستیوال شبهای سفید سن پترزبورگ / Scarlet Sails / فستیوال هنرهای خیابانی و گرافیتی استنوگرافیا ، یکاترینبورگ/ فستیوال بین المللی سینمای مسلمان در کازان، فستیوال ملی فالکور آکشا کلو ، سارانسک/ مسابقه تراکتور رانی ، رستف-آن-دان/ فستیوال سنتی کروتوشکا، کازان/ شرمیچی، رستف آن ...

جای تهی اقتصاد فرهنگ و هنر نیز نظیر خیلی از وقت هایی که تنها بر بستر کلمات در خوب ترین شکل کلمات جاری و ساری می گردد و سر انجام نیز مزین به یک بنر و پوستر در سمینارهای اقتصاد فرهنگ و هنر، میراث دار می گردد، علی الظاهر در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز مورد بی مهری و کم توجهی سیاست گذاران فرهنگی قرار گرفته هست.

این مطلبو از دست ندید!  حقوق قانونی مسافران هنگام دیرکرد هواپیما چیست؟

علی رغم بیشتر از ۳۵۰ هزار نفر در حوزه صنعت های دستی ایران و ۱۳هزار کارگاه صنعت های دستی در ایران در رشته های متفاوت؛ جا داشت تا با برپایی نمایشگاههای متفاوت فرهنگی در ۱۱ شهر روسیه که بازیهای جام جهانی در آن در حال برپایی هست، نقشینه هایی از دستان توانمند بانوان و مردان این مرز و بوم را که همه جهان تشنه جرعه ای از آن می باشند، به نمایش گذاشته گردد. چون که صادرات۲۵۰ میلیون دلاری صنعت های دستی در سال ۹۶ خود گواهی بر این مهم  خواهد بود. گرچه در کنار تمامی مورد ها ذکر شده نیز جای تهی ؛ آیین ها و مراسم،کتاب، فیلم، نمایش های خیابانی و حضور هنرمندان مبرز و تراز اول کشور احساس می گردد.

توجه به حضور حجم ۴۹۵۳۴۷ نفری از سراسر جهان در جام جهانی روسیه، خود امکانی بود که به یک باره در مقابل ایران جای گرفت تا بدون احتیاج به هزینه های چندین تساوی در کشورهای متفاوت که با تنگنا های خاص آن کشور مواجه خواهد بود، آینه تمام نمایی از فرهنگ، هنر، تمدن، سنت، آیین ها، صنعت های دستی و ... را به نمایندگان جامعه جهانی معرفی نمایند؛ که متاسفانه  از سوی سیاستگذاران فرهنگی هنری و اقتصادی کشور

  را به نمایندگان جامعه جهانی معرفی نمایند؛ که متاسفانه  از سوی سیاستگذاران فرهنگی هنری و اقتصادی کشور به این با اهمیت توجه لازم نشد.

دست کم اینکه؛ یک کتاب که شاکله کلی از فرهنگ، هنر، تمدن، سنت، آیین ها، صنعت های دستی و... بود، ایران اسلامی را به زیباترین شکل ممکن با چند زبان به زیور طبع آراسته می گردید تا درصدی از این همه توریست ورزشی را در مسیر گردشگری ایران قرار می داد. حرکتی که شاید در ادامه آن، ورود هر چه زیادتر توریست در کشور را شکل می داد و در پی آن رونق اقتصاد فرهنگ و هنر را در پی داشت و از طرف دیگر نیز در مقابل  این همه بوق و کرنای ناتوی فرهنگی آمریکا و غرب که روزانه در رسانه های دراز دامن خود می دمند و عکس غلطی از ایران به عنوان ترورریست جهانی به نمایش می گذارند، سپری بود که قسمتی از این رخدادهای را با نقشینه فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی برای ۴۹۵۳۴۷ علاقمند ورزشی و نمایندگان جهانی تشریح دو مرتبه ای کنند.

دو مرتبه ای از یک تمدن، به گستره حیات و ممات جهان. جهانی که همه "باره" خود را به گواه کتب، تاریخ، بزرگان و نویسندگانشان رو گرفت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بوده و هست.