گروه: اخبار
تاریخ: ۸:۳۷ :: ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
فرصت‌ها در خلاء بی برنامگی کاندیدا، در حال گذر است/ انتخاب چهره‌های معروف در انتخابات در قبال بی اطلاعی مردم

انتخابات در قبال بی اطلاعی مردم” alt=”فرصت‌ها در خلاء بی برنامگی کاندیدا، در حال گذر است/ انتخاب چهره‌های معروف در انتخابات در قبال بی اطلاعی مردم” align=”left” width=”306″ height=”184″ style=”border: none; margin: 10px;”>جعفر بای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری میزان گفت: اختصاص هزینه‌های بالا به تبلیغات ریاست جمهوری و شورای شهر، با هدف معرفی برنامه‌های […]

انتخابات در قبال بی اطلاعی مردم” alt=”فرصت‌ها در خلاء بی برنامگی کاندیدا، در حال گذر است/ انتخاب چهره‌های معروف در انتخابات در قبال بی اطلاعی مردم” align=”left” width=”306″ height=”184″ style=”border: none; margin: 10px;”>جعفر بای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری میزان گفت: اختصاص هزینه‌های بالا به تبلیغات ریاست جمهوری و شورای شهر، با هدف معرفی برنامه‌های کاندیدا انجام می‌شود این در حالی است که نه تنها معرفی برنامه‌های آینده هر یک از کاندیدا موفق نبوده بلکه استفاده از فضای رسانه‌ای رادیو و تلویزیون برای تخریب‌های رقابتی، آثار مخربی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که جبران آن سال‌ها طول می‌کشد. 
وی افزود: مبارزات تبلیغاتی کاندیدای انتخابات باید مسیر رشد و ترقی، آموزش و دموکراسی شهروندان را طی کند. در مناظرات انتخاباتی باید تمرین دموکراسی، تحمل شنیدن سخن طرف مخالف، پاسخ منطقی و ارائه برنامه‌های کارآمد صورت گیرد در حالی که مناظرات انجام شده، علاوه بر ایجاد حساسیت در انتخاب اصلح، جو جامعه را متشنج کرده است. 
جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: احساسات به عنوان یکی از ابزارهای تأثیر گذاری بر مخاطب محسوب می‌شود که در حال حاضر در فضاهای مجازی از آن برای جذب مخاطب و ترغیب مردم به اخذ رأی استفاده می‌شود که ضعف در بی برنامگی کاندیدا را آشکار می‌کند؛ بنابراین دستگاه‌های ناظر بر تبلیغات کاندیدا، باید با حضور فعال در فضاهای مجازی و حقیقی با تبلیغات غیر اخلاقی برخورد کرده و مانع از نشر آن‌ها شود.
وی عنوان کرد: احساس ورزی‌های رایج در تبلیغات انتخابات موجبات گریز از عقلانیت را به مخاطب القا می‌کند و مردم را نسبت به فرد خاطی بدبین می‌کند. انتشار عکس‌های احساسی کاندیدا در کانال‌ها و صفحات مجازی، برداشت‌های منفی را به سمت فرد هدایت می‌کند. 
بای اذعان داشت: برگزاری مناظره‌های تلویزیونی فرصت مناسبی بود که علاوه بر افزایش سطح آگاهی و هوشیاری مردم، عملکرد کاندیدا در پاسخگویی به سوالات را نشان داد. گریز از ارائه جواب مناسب به سوالات احتمالی مردم که نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب فرد اصلح دارد، نشان ار بی برنامگی کاندیدا است که تن‌ها با بیان ضعف‌های رقیب خود، سعی در منفی نشان دادن طرف مقابل را به مخاطبان القا کرده است.
وی یادآور شد: عدم معرفی برنامه‌های مشخص هر کاندیدا به مردم، حس دو دلی و انصراف از شرکت در این امر ملی را به شهروندان انتقال داده و عدم آگاهی و شناخت نسبت به کاندیدا بسیاری از آن‌ها را به رأی دادن به افراد سرشناس و معروف‌تر جامعه ترغیب می‌کند. 
جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت: با توجه به فرصت کم باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات، دستگاه‌های مربوطه باید سریعا اقدام به معرفی برنامه‌های کاندیدا کرده تا مردم آگاهانه‌تر و هوشیارانه‌تر بر اساس اطلاعات معتبر، به انتخاب فرد اصلح، اقدام کنند.