گروه: اخبار
تاریخ: ۶:۳۳ :: ۱۳۹۶/۱۱/۰۴

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از حوزه فناوری گروه فضای سایبری باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی قبل گزارش‌هایی منتشز شد مبنی بر این‌که هکر‌ها با نفوذ و دسترسی به اسباب بازی‌های کودکان از طریق اینترنت، توانسته‌اند میکروفون آن را فعال کرده و با کودک مکالمه کنند و علاوه بر این صدا‌های محیط اطراف را […]

شنود اطلاعات و جاسوسی با میکروفون موبایل!به گزارش راهنمای سفر من به نقل از حوزه فناوری گروه فضای سایبری باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی قبل گزارش‌هایی منتشز شد مبنی بر این‌که هکر‌ها با نفوذ و دسترسی به اسباب بازی‌های کودکان از طریق اینترنت، توانسته‌اند میکروفون آن را فعال کرده و با کودک مکالمه کنند و علاوه بر این صدا‌های محیط اطراف را ضبط و ثبت نموده اند.

بر این اساس کارشناسان بر این باور بودند که اسباب بازی‌های مجهز به اینترنت قادر می باشند اطلاعات متعددی از کودکان مثل موقعیت مکانی و صدا‌های اطراف آن‌ها را شنود و جاسوسی کنند و به عبارتی دیگر، شرکت‌های سازنده این اسباب بازی‌ها با مجهز کردن آن‌ها به اینترنت، اسباب بازی کودکان را هک می‌کنند تا بتوانند اطلاعات ارزشمندی از آن‌ها را به دزدی ببرند.

علاوه بر این علی رغم اینکه این روز‌ها بازار گجت‌های هوشمند مثل ساعت‌های هوشمند داغ شده است، اما بعضی گزارش‌های منتشر گردیده بیانگر از آن است که آژانس ارتباطات و فناوری آلمان استفاده از ساعت‌های هوشمند برای کودکان و نوجوانان را ممنوع اعلام نموده و از والدین آن‌ها نیز درخواست کرد که ساعت‌های هوشمند کودکانشان را از آن‌ها باز پس دریافت کنند.

آژانس ارتباطات و فناوری آلمان علت این تصمیم را احتمال هک کردن سامانه ردیابی و GPS و علاوه بر این احتمال شنود در این ساعت‌های هوشمند اعلام نموده است. این آژانس در تعریف این مبحث علاوه بر این افزوده است که کودکان و نوجوانان زیادی در فراروی خطر هک شدن سامانه ساعت‌های هوشمندشان قرار دارند که در این باره، والدین و مدرسه ها نقش مهمی را ایفا خواهند کرد و موظف می باشند که بازرسی و پیگیری‌های بیشتری دارا باشند.

حالا در تازه ترین خبر‌ها اعلام گردیده که بعضی از بازی‌های گوشی‌های هوشمند هم در حال گوش‌دادن به چیزی‌هایی‌اند که از طریق میکروفون تلفن همراه دریافت می‌شوند. درعوض، آن‌ها کوشش می‌کنند تا آنچه را که شما در حال تماشا هستید را بشنوند.

این چیزی است که برنامه‌های گوشی‌های هوشمند تا حدی انجام می‌دهند: میکروفون با دسترسی به آنچه شما تماشا می‌کنید، تبلیغاتی که شما می‌شنوید و هرآنچه که می‌بینید را مورد استفاده قرار می‌دهد. اما، با این عمل امکان دارد به اطلاعات سری و محرمانه مصرف‌کنندگان دست یافت.

بیشتر از ۲۵۰ بازی در فروشگاه Google Play شناسایی شده که منحصرا از یک نوع خاصی از نرم‌افزار برای نظارت بر عادات تلویزیونی اعضاء استفاده می‌شود. البته بیشتر برنامه‌ها، اطلاعات خود را افشا نمی‌کنند و آن‌ها را پشت یک دکمه “زیادتر بخوانید” البته بیشتر برنامه‌ها، اطلاعات خود را افشا نمی‌کنند و آن‌ها را پشت یک دکمه “زیادتر بخوانید” مخفی می‌کنند.

به عنوان مثال بازی پازل Endless ۹*۹، سریعا پس از انتصاب، دسترسی به موقعیت مکانی و دسترسی به میکروفون شما را درخواست می‌کند. در ادامه با ورود به تنظیمات بازی می‌توان، جزئیات تماشای تلویزیون را ردیابی کرد تا از این طریق به محتوا و تبلیغات ذی ربط به تلویزیون دست یافت.

به گفته زیادی از کارشناسان نرم‌افزار‌های اندرویدی، با استفاده از یک سری نرم‌افزار به مثابه، مثل SilverPush، احتیاج است که اعضاء نوع اطلاعات خود را به نرم‌افزار اعلام کنند. به همین علت مجموعه‌ای از اطلاعات اعضاء در اختیار نرم‌افزار قرار می‌گیرد.

طبق اطلاعت سایت پلیس فتا، درباره جمع‌آوری داده‌ها توسط این برنامه‌ها به اعضاء اخطار داده نشده، درحالی که برنامه‌های شناسایی‌شده، حتی اطلاعات مخفی را هم می‌توانند عرضه دهند. از سویی، توصیفِ افشای اطلاعات یک فایل ویدیویی در YouTube، هیچ‌گاه پذیرفتنی نیست، زیرا هر بیننده‌ای ممکن‌است آن را ببیند. از آنجا که مردم می‌توانند این بازی‌ها را بدون رویت افشاگری دانلود کنند، مسائل مانندی امکان دارد به وجود آید.
به گفته کارشناسان، بعضی از این برنامه‌ها حتی پس از بسته شدن نیز، نظارت بر میکروفون تلفن همراه را ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که بیشتر این برنامه‌ها بر روی اندروید و بعضی App Store‌ها قرار دارند. هر دو شرکت اپل و گوگل احتیاج به برنامه‌هایی برای درخواست دسترسی به میکروفون دارند، پس اعضاء باید مجوز گوش دادن از طریق میکروفون را، پیش از اینکه برنامه آغاز به کار کند به آن بدهد، اما هیچ‌گاه معلوم نیست که آیا برنامه‌ها حتی بدون آن مجوز هم کار خواهد کرد.

برای سال‌ها، فرضیات توطئه‌انگیز زیادی درباره برنامه‌های بزرگ بویژه فیس بوک وجود داشته که از میکروفون گوشی‌های هوشمند به منظور گوش دادن به آنچه که مردم می‌گویند، استفاده می‌کرد و پس از آن تبلیغات خود را طبق مکالمات حاصله به نمایش می‌گذاشت. گرچه این برنامه‌ها می‌توانند همه چیز را بشنوند، اما آن‌ها منحصرا باید یک صوت قابل تشخیص، مثل نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و تبلیغاتی را که بعداً برای هدف قراردادن تبلیغ استفاده می‌کنند، گوش دهند.

در انتهاء می‌توان گفت که فیس بوک و برنامه‌هایی مثل آن، نیازی به گوش دادن ندارند. زیرا در حال حاضر اطلاعات زیادی از داده‌ها را در وب‌سایت و برنامه‌های خود و حتی در سایت‌ها و برنامه‌های دیگر که در تبلیغات‌شان قرار می‌گیرند، ردیابی می‌کنند.