تاریخ: ۱۳:۵۲ :: ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
سیستم تعلیمی موسیقی اعتراض دارد/ آهنگران نگران بود در «عطش و آتش» شش وهشت بخواند

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی کارشناس مجری قسمت موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان محمد میرزمانی آهنگساز و موسیقیدان و مرتضی امیری اسفندقه شاعر و منتقد بود. میرزمانی که در مرحله ای مدیر کل تولید مرکز موسیقی صداو سیما بوده، در مورد ساخت آهنگ «کوچک جنگلی» […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی کارشناس مجری قسمت موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان محمد میرزمانی آهنگساز و موسیقیدان و مرتضی امیری اسفندقه شاعر و منتقد بود.

میرزمانی که در مرحله ای مدیر کل تولید مرکز موسیقی صداو سیما بوده، در مورد ساخت آهنگ «کوچک جنگلی» اظهار کرد: من قبل از اینکه وارد موسیقی شوم در عرصه تئاتر فعال بودم و آقای فخرالدین صدیق شریف آن وقت مدرس بود. من موسیقی و سینما و ارائه را هم عرض با هم ادامه می دادم.

بعد از انقلاب نیز آشنایی با بهروز افخمی و برادرش مرا به سینما کشید و موسیقی متن فیلم «دست نوشته ها» را کار کردم. پس از ان آقای افخمی به من اعتماد کرد و موسیقی سریال «کوچک جنگلی» را به من سپرد.

میرزمانی تبیین کرد: من نشست ها بسیاری با افخمی داشتم و در مورد شخصیت خود میرزا و شکل مجموعه صحبت می کردم.

شعر خود موسیقی است

در این قسمت اسفندقه نیز در مورد شعر اظهار کرد: شعر خود به تنهایی آهنگ دارد و قبل از اینکه آهنگساز و خواننده به سراغ آن برود، چیزی از آهنگ کم ندارد. به قول سعدی "عروس خلوت ما خود همواره دل می برد/ علی الخصوص که پیرایه ای بر او بستند"

به قول سعدی "عروس خلوت ما خود همواره دل می برد/ علی الخصوص که پیرایه ای بر او بستند" وی دنبال کرد: لذا گاهی آهنگسازان ضروری هست آهنگ بسازند و در مورد شعر زیادتر اینگونه هست که ضروری هست آهنگ آن را کشف کنند. به چه علت که شعر خود موسیقی هست.

خواننده ویترین کار است

در ادامه آهنگساز فیلم «دیده بان» نیز اظهار کرد: در هنر ضروری هست یک آن وجود برخوردار باشد. از سوی دیگر ارائه کننده هم خیلی موثر است؛ خواننده ویترین کار هست، هرچقدر برای سرودن خوب ترین شعر و ساختن خوب ترین آهنگ جهان وقت گذاشته گردد، اگر خواننده بدصدا باشد یا تکیه ها و تاکیدها را تعیین ندهد، کار مطلوبی شکل نخواهد گرفت.

میرزمانی با اشاره به اینکه آثار پایدار بنان را خیلی ها دوباره خوانده اند ولی موفق نبوده اند، اضافه کرد: سازگاری تیم تولید موسیقی در کار خیلی موثر هست.

برگ برنده نزد عشق است

اسفندقه در این قسمت در مورد تاثیر خواننده یا شعر توضیح داد: بی شبهه برگ برنده نزد عشق هست، تعیین اینکه عشق در کلمه متجلی هست، یا آهنگ یا حنجره خواننده.

شاعری شعری اظهار کرد و نمی دانست کلمه ای در آن نادرست هست ولی پس از اعمال آن از طریق خواننده به خطا خود پی برده بود. صدای مطلوب موجب اصلاح شعر می گردد. شعر مطلوب هم حنجره را صیقل می دهد.

میرزمانی در قسمت بعدی برنامه در مورد سامانه تعلیمی اظهار کرد: سامانه تعلیمی ما اعتراض دارد و شخصیت دانشجو شکل نمی گیرد.

آ آهنگساز آلبوم «عطش و آتش» در مورد تولید این اثر اظهار کرد: وقتی من ملودی را کار می کردم، آقای آهنگران نگران بود نکند کار صحیح از آب درنیاید و به عنوان فردی که سالها و در نبرد مداحی کرده اکنون نتواند ۶ و ۸ بخواند. این کار جزو افتخارها من هست.

وی تاکید کرد: خواننده در کار خیلی ارزشمند هست و کار را به بیننده ارائه می کند.

«