تاریخ: ۱۲:۰۸ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
زیادتر مسئولان شهری از دانش آموختگان رشته های فنی می باشند

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده پژوهش ها فرهنگی و اجتماعی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و در راستای تقویت فرهنگ‌های محلی نشست فرهنگ در بستر محلی یزد با حضور اعضای هیات علمی، محققان و دانشجوهای برگزار گردید. عباس […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده پژوهش ها فرهنگی و اجتماعی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و در راستای تقویت فرهنگ‌های محلی نشست فرهنگ در بستر محلی یزد با حضور اعضای هیات علمی، محققان و دانشجوهای برگزار گردید.

عباس عسکری ندوشن، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به میهمانان و شرکت کنندگان، توضیح هایی را درباره اغراض و برنامه برپایی این نشست در دانشکده علوم اجتماعی عرضه کرد.
 
مهدی حسین‌زاده یزدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده پژوهش ها فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم حضور در دانشگاه یزد و این نشست را مایه افتخار و خوشحالی دانست و با اشاره به نشست سال گذشته در این دانشکده این نشست را جلسه ای متفاوت و نو دانست.

وی با اشاره به مبحث این نشست، تکثر فرهنگی در ایران را مشابه یک رنگین‌کمان تعبیر کرد که با هم مغایر و تعارض نیستند و مایه انسجام اجتماعی در طول تاریخ بوده‌اند.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده پژوهش ها فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هدف از برپایی این نشست را تمرکز زدایی فرهنگی دانست و گفت: تقویت فرهنگ‌های بومی و بازتاب هنجارها، معیارها، اخلاق و رسوم فرهنگی می‌تواند مرکز را در تصمیم‌گیری خوب تر نسبت به استان‌ها یاری کند.

حسین‌زاده، شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد را سازمانی در راستای تقویت فرهنگ‌های بومی و محلی قرائت کرد.

  سید علیرضا افشانی، عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد شهر را فراتر از مجموع ساختمان‌ها و سازه‌ها دانست و خواستار توجه جدی به ارتباطات انسانی و شهروندی گردید.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته گفت: نتیجه های نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نگرش غالب درباره شهر و شهرسازی مبتنی بر نگاهی هست که به مسائل عمرانی و ساختمان‌ها می‌شود در حالیکه شهر محلی برای ارتباطات انسانی شهروندان هست.

دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه استان یزد اضافه کرد: زیادتر مسئولان شهری از دانش‌آموختگان رشته‌های فنی می باشند و این مساله باعث تقویت نگاه عمرانی به شهر شده هست.

افشانی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری را متولی در نظر گرفتن مسائل انسانی در شهر و شهرسازی دانست.
وی علاوه بر این رسالت جهت‌دهی به افکار عمومی را مسئله‌ای با اهمیت دانست که جامعه‌شناسان باید این مساله را جدی دریافت کنند.
 
سیدمحسن سعیدی مدنی دانشیار دانشکده علوم اجتماعی – بخش مردم‌شناسی در ادامه این نشست شهر یزد را شهر نماد‌ها و سنت‌های از یاد رفته بویژه در راستای عزاداری‌های محرم دانست.

وی گفت: در گذشته مراسم‌هایی از قبیل: بهر شهید و کلک در شهر یزد وجود داشته که امروزه به سبب تحولات فرهنگی که جامعه یزد پذیرای آن بوده هست نشانی از آن‌ها یافت نمی‌شود.

سعیدی سنگ زنی و چاووش خوانی را از دیگر مراسم‌های از یاد رفته یزد دانست و گفت: در همه جوامع ادیان و مذاهب به عنوان پایه‌های فرهنگی ملت‌ها شمرده می‌شوند و این مساله نشان می‌دهد که ساختار‌ها مفهوم دار می باشند.

وی شهر یزد را داری فرهنگی غنی و اصیل دانست و لزوم احیای سنت‌های از یاد رفته را برای استمرار فرهنگ یزدی عاملی با اهمیت برشمرد.
 
منوچهر علی‌نژاد استادیار دانشکده علوم اجتماعی، اخلاق اقتصادی مردم شهر یزد را یک راهبرد و استراتژی خاص دانست.
وی گفت: بعضی اعتقاد دارند که اخلاق در اقتصاد سوژه ای خارجی و بی ربط هست، اما حتی آدام اسمیت که به عنوان پدر علم اقتصاد شناخته می‌شود مفهوم دست نامرئی عرضه و درخواست ها را از آموزه‌های اخلاقی مسیحیت گرفت.

علی‌نژاد توسعه شهر یزد را در بستر تنگنا دانست و گفت: محدودیت‌های اقلیمی، توسعه متاثر از وجود امنیت نسبی و غلبه تاریخی فرهنگ محافظه‌کاری و همزیستی مسالمت‌آمیز از ویژگی‌های ساختاری شهر یزد هست.
 
مسعود حاجی‌زاده میمندی دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در این نشست به ارزیابی امکان احیای فرهنگ دارالعباده پرداخت.
وی گفت: با فرآیند جذب یزد در روند مدرنیزاسیون و توسعه بی‌اندازه، امکان احیای فرهنگ سنتی یزد وجود ندارد و زیادتر از مقوله بالا بردن شمرده می‌شود تا احیاء.

وی علاوه بر این سابقه نامیده شدن یزد به دارالعباده را ذی ربط به زمان سلجوقیان و حاکمیت علاء الدوله بر این شهر دانست.
 
  احمد کلاته ساداتی استادیار دانشکده علوم اجتماعی نیز در این نشست به ارزیابی تاثیر تحولات فرهنگی بر حوزه تندرستی پرداخت.         وی ترویج فرهنگ خود درمانی به جای مراجعه به پزشک را از اثرپذیری‌های تحولات فرهنگی در یزد دانست که در دراز مدت باعث بروز هزینه‌های زیادی برای شهروندان، نظام تندرستی و کشور می‌شود.  

این مطلبو از دست ندید!  خراسان رضوی|پارک ملی تندوره درگز نیازمند ردیف بودجه مخصوص هست

    علی‌اکبر جعفری ندوشن عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در این نشست محافظت میراث سنتی و رویکرد سنتی مواجهه با طبیعت را گامی حیاتی در راستای توسعه پایدار شهر یزد دانست.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر یزد بعد از موافقت کمیته میراث جهانی یونسکو، در لیست میراث جهانی به ثبت رسید گفت: در نظر کارشناسان این سازمان بین المللی، یزد تجلی بهره وری از مراجع محدود برای بقا در دل کویر معروف هست.

وی اضافه کرد: سازواره آبی قنات، مساجد، حمام‌ها، بازارها، خانه‌های سنتی، معابد ادیان دیگر، باغ‌های قدیمی و بطور کلی معماری و شهرسازی این شهر نمایانگر زیستگاهی سازگار با طبیعت خشک و گرم هست.

وی تصریح نمود: ایجاد تمدن کاریزی و قنات در این سرزمین که حفر و راه اندازی آن ده‌ها سال بطول می‌انجامد و نظام حقوقی بهره برداری آن مبتنی بر نوعی همکاری عمومی منسجم و پایدار بوده هست.

به گفته وی گذشتگان ما، قنات را با قناعت سرشته اند، چون بر این باور بودند که آب را باید به اندازه کرم زمین و قدر مقدور سفره‌های زیر زمین برداشت. آنها با آگاهی از واقعیت‌های این سرزمین خشک و محدودیت‌های اقلیمی اش و در هماهنگی و رواداری با طبیعت کم آب به کاریزکاوی حسابگرانه دست یافته اند.

جعفری گفت: ولع توسعه یافتگی صنعتی مبتنی بر صنعت های آلاینده و آبخواه در دهه‌های موخر مثل چاه‌های عمیق در عمل مراجع طبیعی اش را به محاق برده هست و این شهر پرتاریخ و سازگار کویری را در فراروی شکنندگی شدید مراجع آبی قرار داده که مدنیت دیرپای آنرا تهدید می‌کند.

وی افزود: به همین علت با توجه به ثبت بافت تاریخی شهر و بازبینی رویکرد‌های توسعه ایی آن شاید بتوان گفت: یزد در آستانه تجربه تازه ای متکی به صنعت گردشگری هست، چون در حقیقت این صنعت هست که می‌تواند بدون اعمال فشار به مراجع آب و خاک در این کویر سترون به خلق ثروت و زندگی مدد رساند. امید داریم با ثبت این میراث پرب‌های جهانی و تغییر رویکرد توسعه صنعتی به توسعه گردشگری، مثل قنات‌های یزد گردشگری نیز زمینه توسعه پایدار یزد را مهیا کند.

  صدیقه رمضانخانی محقق و محقق حوزه فرهنگ در ادامه این نشست به واکاوی نماد‌ها و نشانه‌های فرهنگی بویژه در مراسم‌های مذهبی و عزاداری پرداخت.

نویسنده کتاب فرهنگ عامه یزد دنبال کرد: شهر یزد دارای سابقه تاریخی چندهزار ساله هست. زیادی از کنش‌های فرهنگی مردم در این شهر نیز قدمتی به ارتفاعات تاریخ این شهر دارند.

این محقق و محقق حوزه فرهنگ دنبال کرد: نخل برداری و آیین پرسه زنی از کنش‌های فرهنگی و مذهبی هست که ریشه در آیین میترا دارد که در مراسم عزاداری‌های ما در ماه محرم من جمله زنجیرزنی‌ها و قمه‌زنی‌ها متجلی شده هست.
رمضانخانی دنبال کرد: تزئین نخل و علم‌ها با آیینه و فانوس، برگ درختان سرو، نارنج، کاج  نمونه‌های بسیار روشنی از تجلی عناصر فرهنگی میترا و ایران باستان در مراسم مذهبی هست.

وی بیان داشت: در فرهنگ میترا شیر حمایت کننده و یاور خورشید بوده هست و این باور از فرهنگ میترا به تفکر شیعی جابه جایی یافته و امام علی (ع) را اسدالله نامیدند.

وی علاوه بر این تقدس رنگ سبز و جلوه مذهبی دادن به آن را متاثر از رسوخ آموزه‌های زرتشتیان در تفکر اسلامی دانست و گفت: زرتشتیان به وسیله احترامی که برای طبیعت قائل بودند و به آبادی و عمران زمین اعتقاد داشتند برای رنگ سبز نیز حرمت خاصی قائل بودند. این رنگ بعد‌ها با ورود اسلام به ایران از حالت گذشته خود خارج و به نمادی مذهبی تبدیل گردد.