تاریخ: ۱۵:۵۲ :: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شفاف، از امروز نماد کرمان خودرو در بازار دوم فرابورس ایران بازگشایی شد با این روش که سهامداران اصلی این گروه با سلب حق تقدم از خود و گرفتن مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه پذیره نویسی بخشی از سهام این شرکت ۵۰۰ […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شفاف، از امروز نماد کرمان خودرو در بازار دوم فرابورس ایران بازگشایی شد با این روش که سهامداران اصلی این گروه با سلب حق تقدم از خود و گرفتن مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه پذیره نویسی بخشی از سهام این شرکت ۵۰۰ میلیارد تومانی را در بازار سرمایه به فعالان اقتصادی و سهامداران دادند. بدین ترتیب پای خودروهای پرطرفداری مثل سانتافه ، اکسنت ، النترا ، توسان و آی ۲۰ به جاده بازار سهام البته به شکل چراغ خاموش باز شد. این روش عرضه اولیه با پیگیری ها و مشاوره تامین سرمایه نوین و موافقت فرابورس ایران انجام شد و در حالی کرمان خودرو اولین شرکتی است که با این روش جدید در بازار سهام حاضر می شود که در دنیا ۳۰ درصد عرضه ها با این روش صورت می گیرد  و به دلیل عدم دخالت سهامدار عمده در عرضه هایی که در پذیره نویسی انجام می شود سهم ها اغلب شانس بیشتری برای رشد دارند. جریان فرابورسی شدن «کرمان خودرو» با روش جدید مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو که در این باره با خبرنگاران رسانه های گروهی سخن می گفت از افزایش سرمایه این شرکت در بازار سرمایه به عنوان روش جدیدی در عرضه اولیه در بازار سهام نام برد که به موجب این روش جدید، با بازگشایی نماد شرکت در بازار عادی فرابورس در قالب نماد «کرمان خودرو»  97 میلیارد تومان سهم در قالب پذیره نویسی ناشی از سلب حق تقدم عرضه عمومی شد. مهران امیرزاده دلایل عرضه اولیه سهم به روش افزایش سرمایه این گروه اقتصادی را فعال نمودن ظرفیت های خالی مجموعه های تولیدی در منطقه ویژه ارگ بم عنوان کرد. این فعال صنعتی به وجود چهار کارخانه خودروسازی و تعداد زیادی قطعه ساز در منطقه اقتصادی ویژه ارگ بم اشاره کرد که به رغم وجود این کارخانجات، ظرفیت سنجی مناسبی در آن ها صورت نگرفته است و ظرفیت های بالقوه استفاده نشده زیادی در آن ها وجود دارد. وی که افزایش ظرفیت در این مجموعه ها را نیازمند منابع مالی مناسبی عنوان می کرد، از خط رنگ خودرو به عنوان یکی از این ظرفیت ها نام برد. در این راستا، این گروهاقتصادی مذاکره ای را با شرکت آلمانی DURR  به عنوان بهترین کمپانی تجهیزات خط رنگ در جهان  برای سرمایه گذاری در این امر انجام داده است. به گفته مدیرعامل گروه  اقتصادی کرمان خودرو؛ منابع مالی مورد نیاز برای تهیه تجهیزات این خط بالغ بر ۵۰ میلیون یورو است که گروه اقتصادی کرمان خودرو بخشی از آن را ازمنابع خود و الباقی را از طریق این افزایش سرمایه تامین کرده است. وی ادامه داد: طبق تفاهم صورت گرفته با شرکت کرمان موتور ، حدود ۲۰ درصد تولید در سال به تدریج به این گروه اقتصادی با قیمت معادل با هزینه عملیاتی تحویل داده خواهد شد. بی رنگی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم ! این مقام مسئول در گروه اقتصادی کرمان خودرو با تاکید بر کمبود خط رنگ در این منطقه ویژه اقتصادی، به نیاز دیگر گروه های خودروسازی به این خط در این منطقه اشاره کرد. وی با بیان این که محصولات این خط از قابلیت صادرات برخوردار است، ادامه داد: این خط در۳۰۰ هزار مترمربع و دو طبقه سرپوشیده احداث خواهد شد . ظرفیت این خط ۲۰ واحد در ساعت است.در واقع به ازای هر سه دقیقه یک ماشین رنگ زده می شود، همچنین می توان از بالا بودن سطح اتوماسیون، در سیستم های تولیدی وکنترل کیفی و سازگاری با محیط زیست به عنوان مزایای این پروژه نام برد.با توجه به مزایای این پروژه، تلاش شد تا با انجام این عرضه اولیه در قالب افزایش سرمایه، مردم هم در منافع حاصل از آن مشارکت یابند. بر این اساس در این عرضه اولیه، سهم با ارزش اسمی عرضه شد و از سهامداران فعلی نیز حق تقدم سلب شد. در واقع دلیل عرضه سهم با قیمت اسمی جذابیت و سودکردن شرکای جدید شرکت است. وی خطاب به سهامداران جدید این شرکت گفت: پس از ورود به این پذیره نویسی، حق تقدم بلافاصله به سهم تبدیل خواهد شد و منابع جمع آوری شده، بلافاصله صرف پروژه های شرکت خواهد شد. بحث شیرین سود امیرزاده با بیان این که نقدینگی حاصله، باعث جهش بزرگی در فعالیت این شرکت خواهد، ادامه داد: به موجب اجرای این پروژه، سود هر سهم گروه مالی اقتصادی کرمان خودرو برای سال مالی ۹۶، ۱۴۰ ریال، سال ۹۷ به ۲۸۷ ریال، سال ۹۸به ۴۰۳ ریال و در نهایت در سال ۹۹ به ۴۷۸ ریال افزایش خواهد یافت. وی از تامین سرمایه نوین به عنوان مشاور عرضه و متعهد پذیره نویس کرمان خودرو نام برد.