تاریخ: ۱:۱۲ :: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
رفع کردن مشکلات مالی شرکت های امکانات پزشکی با توزیع اوراق قرضه/ مداخله شرکت های امکانات پزشکی در امور زیبایی/ واقعه ی مجوزهایی که برای تولید کیسه خون صادر گردید

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار بهداشت و معالجه خبرگزاری فارس، رضا مسائلی مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل اداره امکانات پزشکی، ضمن بازدید از این خبرگزاری با خبرنگاران گروه بهداشت و معالجه این رسانه به بحث و گفت‌وگو نشست که در ادامه تفضیل این گفت‌وگو را می‌خوانید: *در ارتباط با مصوبه مجمع تشخیص […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار بهداشت و معالجه خبرگزاری فارس، رضا مسائلی مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل اداره امکانات پزشکی، ضمن بازدید از این خبرگزاری با خبرنگاران گروه بهداشت و معالجه این رسانه به بحث و گفت‌وگو نشست که در ادامه تفضیل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*در ارتباط با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث تأیید و نظارت بر امکانات و ملزومات پزشکی چه اقداماتی قرار است انجام گیرد؟

مسائلی‌: مصوبه موخر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ما حکم قانون را دارد و اگر اشخاص بعد از تصویب در مورد آن نظرات متفاوتی دارا باشند موضوعیت ندارد. ما در حال حاضر با تصویب این قانون رو به رو هستیم.

باید به مفاد قوانین تصویب شده پایبند باشیم و به دقت در مقام اجرا طبق تبصره یک بند یک ماده «7» این قانون نحوه ورود نرمال را به حوزه امکانات پزشکی طبق ایده ای است که سازمان ملی نرمال و وزارت بهداشت تهیه خواهند کرد و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ما تمام کوشش خود را خواهیم کرد که در چارچوب قانون مصوب نحوه تعامل‌مان واضح و دقیق باشد تا در مقام اجرا دوگانگی و سردرگمی ذینفعان جامعه پزشکی، واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و عموم مردم ایجاد نشود.

قوانین ذی ربط به حوزه امکانات پزشکی و حوزه فرآورده ها سلامت‌محور و تشکیلات وزارت بهداشت، معالجه و تعلیم پزشکی به قوت خود باقی است و ارزیابی و نظارت کیفی وجود دارد.

به استناد اصل ۱۱۰ قانون بنیادی سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه تندرستی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در چارچوب آن تولیت نظام تندرستی با وزارت بهداشت است.

ما بجز قوانین ذی ربط به خود قانون تازه ای داریم که در بند آخر آن قوانین قبلی حوزه نرمال اصلاح و قوانین جدید حاکم است.یعنی قوانین بهداشت و معالجه بر قوت خود باقی و قانون تقویت و بهبود نرمال به تصویب فرا رسیده است که ما به آن از لحاظ شرعی و قانونی دارای تعهد هستیم.

*برچسب‌گذاری امکانات پزشکی چه زمانی اجرایی می‌شود به چه سبب همه شرکت‌ها به فرآورده ها خود برچسب نمی‌زنند؟

مسائلی: ما به منظور شفافیت در ارائه و توسعه امکانات و ملزومات پزشکی به برچسب اصالت کالا به عنوان یک اصل با اهمیت حاکمیتی در نظر داریم از اوائل سال ۹۷ تولیدکنندگان و واردکنندگان را الزام کردیم تا نسبت به انتصاب برچسب بر روی چند دسته از کالاها اقدام کنند.

نخستین دسته از این فرآورده ها، مواد و امکانات دندانپزشکی می باشند و به ترتیب فرآورده ها منتخب حوزه آزمایشگاهی، ملزومات مصارف خانگی و ملزومات مصرفی حوزه بانوان و زایمان در فهرست برچسب‌گذاری اولویت دارند.

با انجمن و شرکت‌ها برای این دسته از کالاها برنامه‌ریزی لازم اندیشیده گردید زیرساخت‌ها را تشریح و مسئولین فنی را فراخوان کردیم و تعلیم دادیم تا برچسب اصالت در این ۵ دسته از کالاها استفاده گردد.

کوشش کردیم هزینه اجرای کار ناچیز باشد به‌گونه‌ای که پروتکلی مشخص برای کد تشریح کردیم که در سامانه‌ها وجود دارد و واردکننده و تولیدکننده در پروتکل وارد گردیده و برای هر قطعه از محصول کد یونیک تحت عنوان برچسب اصالت کالا مدنظر داشته می‌شود.

تا انتهاء سال جاری به تولیدکنندگان و واردکنندگان مجال دادیم تا محصولاتی را که در شبکه توزیع و ارائه و علاوه بر این انبارها وجود دارد در صورت به فروش رسیده نشدن معرفی و تعیین تکلیف گردند.

رصد، رهگیری و احراز فرآورده ها اصیل از غیراصیل تا انتهاء سال تکمیل و واضح می‌شود، به سبب وجود قاچاق زیادتر در فرآورده ها دارای اولویت این فرآورده ها نسبت به بقیه زودتر برچسب‌گذاری گردیدند.

*با توجه به اینکه بیشتر از یکسال می‌گذرد که وزارت بهداشت به سبب مشارکت با دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها معوقات خود به شرکت‌های امکانات پزشکی را پرداخت ننموده است پرداخت معوقات چه زمانی و به چه صورت انجام خواهد گردید؟

مسائلی: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند هیچ مریضی از لحظه ورود به مرکز درمانی نباید دغدغه‌ای جزء بیماری‌اش را داشته باشد، بر همین اصل وزارت بهداشت طرح دگرگونی تندرستی را برنامه‌ریزی کرد.

اینکه مریض برای تهیه ملزومات خود از بیمارستان خارج نشود کار بسیار شایسته ای است. بنابراین مشکل موجود عقب‌ماندن بیمه‌ها نسبت به پرداخت بدهی‌های بهداشت و معالجه است.

مشکل دیگر ما در مقام مجری قانون نظارت بر جایگاه ها بهداشتی و درمانی است که انضباط و اتحاد رویه را رعایت نمی‌کنند. علاوه بر این اولویت‌های دیگری که در نظام تندرستی وجود داشت باعث شد که بدهی‌های بیمه‌ها به شرکت‌های امکانات پزشکی پرداخت نشود.

شرکت‌های امکانات پزشکی برای کاهش هزینه‌ها حدود  1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته است تا کمی به محافظت منفعت های ملی کمک کند. بنده به سبب انباشت بدهی‌ها از شرکت‌های امکانات پزشکی به سبب فشاری را که تحمل کردند پوزش می‌خواهم.

در هنگام تحریم‌ها علی رغم مشکلات زیاد فعالیت شرکت‌های امکانات پزشکی متوقف نشد و زنجیره تأمین کالا در بخش خصوصی ادامه پیدا کرد؛‌ دولت در مقام اجرا دو راهبرد را داشته است اول اینکه از بانک مرکزی استقراض کند و به عبارت دیگر پول بی‌پشتوانه در بازار ایجاد می‌کرد که این کار انجام نشد و دولت با ایجاد انضباط پشتوانه‌ای برای پول ملی ایجاد نمود.طبق قانون به تصویب رسیده مجلس شورای اسلامی اوراق را مطرح نمود و در راستای این طرح دولت تعهدی انجام داده که بدهی‌هایش را در این قالب و از طریق فرابورس طبق قانون به تصویب رسیده مجلس شورای اسلامی اوراق را مطرح نمود و در راستای این طرح دولت تعهدی انجام داده که بدهی‌هایش را در این قالب و از طریق بپردازد.

تخصیص این اوراق شرکت‌های امکانات پزشکی باعث وارد شدن فشارهایی به تأمین‌کنندگان کالا گردید و این مبحث تنها به بهداشت و معالجه ارتباط ندارد و بیشتر تولیدکنندگان کالا و خدمات در کشور با آن در ارتباط می باشند.بنابراین حوزه بهداشت و معالجه به سبب در ارتباط بودن با جان انسان‌ها از حساسیت بیشتری بهره مند است.

در کوشش هستیم انضباط‌بخشی را در مقام اجرا بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و جایگاه ها بهداشت و معالجه ایجاد کنیم. امید داریم تجربه جدید اوراق قرضه و تسویه حساب بدهی دولت از طریق اوراق که در زیادی از کشورها معمول است در کشور ما به خوبی ادامه پیدا نماید.

از نظر مالی فشار زیادی به شرکت‌ها وارد گردیده است و ما در کوشش هستیم فشار وارده را کم و مبحث را به گونه ای مدیریت کنیم تا در تأمین ملزومات پزشکی با مشکل رو به رو نشویم. همان گونه که شرکت‌ها اوراق را پذیرفته‌اند و تسویه حساب انجام می‌دهند راهی باشد تا این اوراق توسط اداره‌های بیمه‌، مالیات و … پذیرفته و وصول

در صورت امکان اوراق قرضه از جانب دولت به عنوان ضمانتی باشد که بانک‌ها طبق آن تسهیلات دهند، اینکه چه مقدار از بدهی‌ها به طور نقد و چه مقدار از طریق اوراق قرضه پرداخت می‌شود یکی از مباحث است که شرکت‌ها مطالبه می‌کنند و نظرشان این است مقدار تسویه حساب نقدی زیادتر باشد.

بین ارائه‌کنندگان خدمات و بیمه‌ها باید شفافیت مالی بیشتری وجود داشته باشد و ارتبا‌‌ط‌ها تاثیرگذار باشد تا بازخورد و راندمان کار به گونه‌ای گردد که تأمین‌کنندگان خدمات را اذیت نکند.

*قیمت‌گذاری‌ها با چه فرمولی پیش می‌رود و محاسبه می‌شود؟

مسائلی‌: در طرح دگرگونی تندرستی به وسیله اقداماتی که در راستای قیمت‌گذاری امکانات پزشکی انجام گردید بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام دادیم یعنی تولیدکنندگان امکانات در خارج از کشور متوجه گردیدند که اگر بخواهند در بازار ایران فعالیت نمایند باید نفع تمام‌شده محصول را در مبدأ کاهش دهند.

ما در کوشش هستیم مدل قیمت‌گذاری را با شفافیت کارکرد و فرآیندهای مالی دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و جایگاه ها بهداشت و درمانی بتوانیم مدیریت کنیم اما در کنار این‌ها کوشش می‌کنیم ارائه و درخواست ها را شفاف‌تر کنیم و نرم‌افزار عملیات خرید ملزومات جایگاه ها بهداشتی و درمانی را برای شفافیت قیمت‌ها طراحی نمودیم.

*با این وجود که اوراق برای تولیدکنندگان صرف هزینه حقوق، دستمزد و خرید مواد اولیه نخواهد گردید، کم بودن نقدینگی در شرکت‌ها چگونه رفع می‌شود؟

مسائلی: برای رسیدن به نقدینگی شرکت‌های امکانات پزشکی باید به فرابورس مراجعه کنند و در این محل اوراق معامله می‌شوند به سبب اینکه ارائه و درخواست ها در فرابورس

وزیر بهداشت در جریان مباحث تأمین مالی با جزئیات آن می باشند وزارت بهداشت در کوشش است تا مبحث صرفه‌جویی و تأمین مالی از مراجع پایدار را جزء اصلی‌ترین

با توجه به تورم موجود در کشور یکی از اقدامات در حال ارزیابی بدهی‌های انباشت و معوق شرکت‌های امکانات پزشکی است، این مساله در حال کارشناسی است که برای سال کنونی و اوائل سال آینده افزایش نرخ را در برنامه خود دارا باشیم تا مقدار کمی دیرکرد در پرداخت‌ها جبران گردد.

*تولیدکنندگان و واردکنندگان امکانات پزشکی از انجمن شرکت‌ها ناراضی می باشند و می‌گویند شرکت‌ها و واردکنندگان را به کرایه غرفه وادار می‌کنند و اگر با خط رفتار این انجمن پیش نروند تحریم می‌شوند نظر شما چیست؟

مسائلی: نرخ تمام شده برپایی نمایشگاه‌ها در کشور بسیار بالا است و زیرساختی که خدمات نمایشگاهی و کنگره‌های علمی را ساماندهی کند وجود ندارد به همین سبب مبالغ قابل ملاحظه ای برای تأمین فضا و برپایی مراسم پرداخت می‌شود.

امید داریم با کمک شهرداری تهران و کلانشهرها زیرساخت‌هایی را معین نمایند تا هزینه‌های برپایی کنگره‌ها کم گردد، با توجه به اینکه کنگره‌های علمی دستاورد ارزشمندی در کشور می باشند باید با مشارکت انجمن‌های علمی مدلی‌ طراحی گردد تا احتیاج کشور در حوزه نمایشگاه‌هایی که در حاشیه کنگره‌های علمی است رفع گردد.

*به شرکت‌های بیگانه که مجوز تولید کیسه خون داده شده است ولی تا کنون کاربردی نداشتند چه برخوردی کردید؟

مسائلی: سه شرکت تولید خون در ایران فعالیت دارند علاوه بر این شرکت بعثت شهر قم از سال‌های گذشته فعالیت‌هایی را انجام داده است و شرکت‌های دیگری در این زمینه در حال فعالیت می باشند. شرکت فرانسوی که در سال‌های موخر تصمیم به تولید کیسه خون داشت مورد ارزیابی قرار گرفت، نمی‌توان گمان کردن که اتلاف بیت المال صورت گرفته و بعنوان پوشش فعالیت‌های دیگری داشته است. این شرکت زیرساخت‌های قابل ملاحظه ای را انجام داده و برنامه این شرکت تامین صادرات و حضور در بازار بین المللی است.

ما به عنوان وزارت بهداشت بشدت بر کارکرد این شرکت نظارت داریم تا بنابر برنامه زمان‌بندی شده به وظیفه ها خود عمل کنند، کارکرد آنان در سال آینده مبین انجام تعهدها آنان می باشد. 

*با توجه به اینکه متخصص ها پوست و مو از مؤسسات و امکانات پزشکی شکایت دارند که به چه سبب در رشته تخصصی‌شان وارد می‌شوند و اقدام به آموزش‌های زیبایی می‌کنند؛ این مبحث قانونی است؟

مسائلی:   شرکت‌های امکانات پزشکی موظف هستند تجهیزاتی را که وارد کشور می‌کنند، به خریداران تعلیم دهند؛ به عبارت دیگر تعلیم کاربردی دستگاه‌ها و امکانات پزشکی جزء وظیفه ها شرکت‌های امکانات است، این تعلیم ها باید دارای نرمال باشد و تحت نظر متخصص ها امکانات پزشکی و پوست و مو صورت پذیرد.

وی در مورد مشوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما برطبق قانون وظیفه نظارت بر امکانات پزشکی را داریم پتانسیل و استعداد بالا وزارتخانه را به آن وا می‌دارد که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/