تاریخ: ۱۹:۵۴ :: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ذائقه مردم در مورد المان‌های شهری تغییر یافته است/ آثار حجمی مفهومی و مینی‌مالیستی مورد پسند نسل جدید است

ماریا کازرونی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در مورد آثار حجمی دفاع مقدس که کاربرد زیادی در شهرها دارد یک نکته مهم این است که باید آثار موزه‌ای را از المان‌های شهری تفکیک کرد که متریال، پیام و کارکرد آنها متفاوت است. این فارغ‌التحصیل مجسمه‌سازی ادامه داد: موزه‌ها به آثار […]

ماریا کازرونی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در مورد آثار حجمی دفاع مقدس که کاربرد زیادی در شهرها دارد یک نکته مهم این است که باید آثار موزه‌ای را از المان‌های شهری تفکیک کرد که متریال، پیام و کارکرد آنها متفاوت است.

این فارغ‌التحصیل مجسمه‌سازی ادامه داد: موزه‌ها به آثار انتزاعی‌تر با متریال ساده‌تر گرایش دارند اما فضاهای شهری بیشتر زیر نظر شهرداری‌ها هستند و کار به سفارش متولیان مدیریت شهری یا دیگر نهادها انجام می‌شود که این نیز خود دو حالت دارد و گاه بنابر نظر سفارش‌دهنده اثری ساخته می‌شود و گاه هنرمند پیشنهاد خود را برای تصویب به متولیان ارائه می‌کند.

کازرونی ادامه داد: در سالهای اخیر تا حدی نگاه متولیان به المان‌های حجمی بهتر شده و کارها از فضای شعاری بیرون آمده و مردم هم به خلاقیت هنرمند احترام می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که یک هنرمند واقعی حاصل سالها تجربه خود را در خلق اثر متجلی می‌سازد و نباید بدون تخصص و تجربه و بنابر سلیقه خصیصه‌هایی را بر اثر وی اضافه کرد که چنین اقداماتی گاه آن اثر را کاملا بی ارزش می‌سازد.

این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: در مواردی برخی افراد که فعال هنری هستند و نمی‌توان آنها را هنرمند محسوب کرد با نگاه غیر‌حرفه‌ای به دنبال آن هستند تا هم وجهی دریافت کنند و هم در کارنامه خود ساخت اثری شهری نیز داشته باشند و بنابر هدف خود به هر کار بی‌ارزشی تن در می‌دهند و این مسئله آسیبی برای طراحی و ساخت المان‌های شهری است که هم ذائقه مردم را تخریب می‌کند و هم به مفهومی که بنا بوده انتقال دهد لطمه می‌زند.

وی متذکر شد: هر فرد آشنا با هنر اعم از این که شهروند یا توریست باشد به محض دیدن یک المان بد ریخت و غیرمتناسب متوجه می‌شود که یا فرد سازنده هنرمند و متخصص نبوده یا در کار وی دخالت شده است.

کازرونی بیان کرد: خوب است پس از گزینش مبتنی بر اصول حرفه‌ای و تخصصی، مسؤولان به هنرمندان اعتماد کنند و بدانند که آنها هم دغدغه ملی و دینی دارند و حداقل نمی‌خواهند یک اثر بد در کارنامه خود ثبت کنند.

دلیلی ندارد اثر هنری با تمام طیف‌ها ارتباط برقرار کند

وی با غلط دانستن این نگاه که یک اثر هنری باید با تمام مردم با هر تحصیلات و هر نوع زندگی ارتباط برقرار کند، گفت: این یک اشتباه است که گمان کنیم یک المان شهری باید با کارگر، بقال، دلال و همه صنف و طیفی ارتباط برقرار کند که گاه افراد آن قدر خسته و در گیر و دار معیشت و زندگی هستند که فرصت تامل و دقت در اثر هنری را ندارند و نباید با چنین دلایلی وزین بودن اثر را تنزل داد.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبا ابراز داشت: در حوزه دفاع مقدس به هر حال ممکن است کسانی از نظر احساسی با این آثار ارتباط برقرار نکنند اما اثر هنری فاخر در ناخودآگاه هر فردی که حداقل فرصت تاملی کوتاه بر آن را داشته باشد اثر خود را می گذارد.

وی در این زمینه مثالی ذکر و بیان کرد: در بلوار صنایع شیراز المانی از یک جانباز هست که در مراحل ساخت بنا بود عصایی نیز در دست وی باشد اما من پیشنهاد دادم از میله همان پرچمی که در دستان وی است به عنوان حایل و تکیه‌گاه پای قطع شده استفاده شود که در نهایت کاری بسیار زیبا شد اما بعدها نمی‌دانم با اعمال نظر چه فرد یا افرادی آن را به رنگ سفید درآوردند که خال جوش‌هایی که شبیه ترکش و درگیری جنگ بود از بین رفت و شبیه روح و شبح شد.

کازرونی تصریح کرد: المان شهدای ترور در مقابل بیمارستان فقیهی بنابر این نظر انجام پذیرفته که در تمام نقاط شهر که شهید تروری بوده المانی استقرار یابد در‌حالی‌که این کار از نظر من غلط است و نوعی دلزدگی و بی تفاوتی ایجاد می‌کند در‌حالی‌که یک المان زیبا با جانمایی مناسب کارکرد بهتری دارد.

دوران هنر چپ‌گرایانه گذشته است

وی با تاکید بر این که بیان دفاع با پدیده جنگ در آثار حجمی تفاوت دارد، یادآور شد: زمانی به تاسی از المان‌های حجمی کمونیست‌ها و بلوک شرق در شوروی و چین و کره شمالی، کارهای سمبولیک و دست و مشت و پرنده و اسلحه و دستان گره خورده در هم بسیار متداول شده بود اما اکنون دوران این کارها گذشته چنانکه اگر امروز فردی کلاه دوران قاجار را سر بگذارد صورتی نازیبا دارد، در ساخت المان‌های امروزین شهری نیز استفاده از علم و تکنولوژی روز باید مدنظر قرار گیرد.

کازرونی بیان کرد: شعارزدگی آثار کمونیستی و چپ‌گرایانه اکنون به ضد خود عمل می‌کند و به سبب آن که نوعی پرخاشگری را در خود نهفته دارد از معنویت دفاع مقدس ما دور و نوعی ضد‌تبلیغ است و متاسفانه درک برخی تصمیم‌گیران ما از آثار حجمی هنری هنوز در حیطه همان آثار چپ‌گرایانه بلوک شرق باقی مانده و البته این دوستان نیت خیر دارند اما به هنر روز احاطه ندارند و با دخالت‌های خود کار را تنزل می‌دهند.

وی با ذکر یک مثال ابراز داشت: حادثه شلیک ناو آمریکایی به ایرباس مسافربری ایران در قالب یک اثر حجمی بنا بود در متریالی براق در نمای سنگی یا داخل حوضچه با درج اسم جان‌باختگان به نحوی جانمایی شود که با استفاده از محاسبات خاص در روزی از سال و در ساعتی که هواپیما مورد اصابت قرار گرفته نور خورشید بر المان عمود شده و به گونه‌ای به نظر بیاید که از اسامی شهدا نور ساطع می‌شود و امروز دوره چنین کارهایی است که در آن از سنسورهای نوری یا مکانیک باد بهره برده شده و بیننده را دچار حیرت کند.

المان دفاع مقدس می‌تواند امنیت امروز کشور را نمایش دهد

وی تصریح کرد: امروز دیگر دوران تبلیغات کارگری گذشته و باید اجازه بدهیم ذائقه مردم همراه با اعتلای آثار هنری ارتقا یابد چنانکه در المان‌های شهری گرایش به مینی‌مالیسم و اختصار است و به‌عنوان مثال گاه با یک چیدمان ساده ذهن بیننده به چالش کشیده شده و به سمت یک مفهوم هدایت می‌شود چنانکه در یکی از شهرهای کشور در یک فضای شهری پر‌زرق‌ و‌ برق و مدرن به یک باره تکه فلزی زخمی و صدپاره مستقیم در زمین کاشته شده و این اثر کانسپچوال به هر بیننده یک باره جنگی را یادآور می‌شود که رخ داده و ارزش امنیتی که اکنون در پیرامون آن حاکم است را متذکر می‌شود.

کازرونی ابراز داشت: امروز مستندسازان ما در صدا‌و‌سیما به این ارتقای ذائقه مخاطب پی برده‌اند و به جای آثار شعار زده گذشته به بیان مفهومی روی آورده‌اند چنانکه در یک مستند تمام فیلم به مصائب و سختی‌های زندگی همسر یک جانباز اختصاص دارد و بیننده مستقیما چیزی در مورد جانباز نمی‌بیند اما با دیدن رنج چند ساله این زن خود پی می‌برد که چه گوهری در اختیار این زن است که برای نگه‌داری آن، اینچنین از زندگی خود گذشته و این بسیار اثرگذارتر است تا خود فرد در مصاحبه رو در رو سعی کند خود را و تمام درونیات و اهداف متعالی و عمیق خود را طی کلماتی ابتر توصیف کند.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای در پایان خواستار حضور پر‌رنگ‌تر هنرمندان در تصمیم‌گیری‌های پیرامون ساخت المان‌های شهری شد و تصریح کرد: بدون شک یک شهر زیبا و دارای آثار هنری، محیطی آرام و فضایی تلطیف شده برای شهروندان فراهم می‌آورد که در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی موثر است.