گروه: اخبار
تاریخ: ۲:۴۶ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
دخل و خرج مدرسه ها با هم نمی قرائت کرد/ شگردهای بعضی مسئولان برای پُرکردن جیب تهی مدرسه

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مدرسه ها به‌ عنوان محور علمی تعلیم و رسمی‌ترین محیط فراگیر دانش در مراحل خستین آن، به طور مستمر مورد توجه متولیان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت قرار دارند و فراهم نمودن امکانات و امکانات لازم برای آسان سازی در روند […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مدرسه ها به‌ عنوان محور علمی تعلیم و رسمی‌ترین محیط فراگیر دانش در مراحل خستین آن، به طور مستمر مورد توجه متولیان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت قرار دارند و فراهم نمودن امکانات و امکانات لازم برای آسان سازی در روند آموزش و پرورش دانش‌آموزان، از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان ارشد وزارتخانه و مسئولان مدرسه ها هست.

تأمین ملزومات آموزش و پرورش هزینه‌های زیادی در پی دارد و اعتبارات زیادی را طلب می‌کند، اما دخل‌ و خرج مدرسه ها کشور با هم هماهنگ نیست و به طور مستمر تأمین این هزینه، مهم‌ترین دل‌مشغولی مسئولان واحدهای آموزشی هست.

در برابر، وزارت آموزش و پرورش نیز عدم تأمین بودجه لازم از سوی دولت را عامل کلیدی پرداخت نکردن سرانه مدرسه ها می‌داند و اهتمام می‌کند در فصل بودجه‌ریزی سالانه، با رایزنی‌های متفاوت، بودجه بیشتری برای مدرسه ها مد نظر داشته باشد.

اما کم بودن اعتبارات لازم برای مدرسه‌داری و مدیریت مطلوب آن، موجب شده هست تا مسئولان واحدهای آموزشی به روش‌های متفاوت هزینه‌های خود را تأمین کنند.

*منوی مسئولان مدرسه ها برای تأمین هزینه‌ها

من جمله طرق تأمین هزینه‌ها، دریافت مساعدت نقدی از والدین دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام و خارج از فصل ثبت‌نام در مدرسه، واگذار کردن بعضی خدمات لازم مدرسه به والدین، مثل تعمیر و بازسازی تأسیسات گرمایشی و سرمایشی و دریافت مساعدت از نهادهای متفاوت هست.

اما بعضی از راهکارهای عملی مسئولان برای جبران کم بودن اعتبارات لازم برای مدرسه ها از رنگ و بوی خاصی بهره مند هست که قابل‌توجه بوده و در بعضی مورد ها نگران‌کننده نیز هست.

م-ب، یکی از دبیران با پیشینه شهرستان ورامین در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شگردهای مسئولان مدرسه ها در تأمین هزینه‌های مدرسه ها، گفت: بعضی از مسئولان مدرسه ها به سبب هزینه‌های فراوان مدرسه ها و عدم قدرت در پرداخت مخارج جاری، به اجبار با معرفی کتب مساعدت آموزشی ناشران خاص به دانش‌آموزان، دست به یک داد و ستد آموزشی می‌زنند؛ به گونه ای که کتاب‌های یادشده را با تخفیف‌های ۴۰ تا ۵۰ درصد از ناشران تهیه می‌کنند و با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی به دانش‌آموزان می‌فروشند و مابقی درصد ما بقی تخفیف و نفع آن را صرف تأمین مخارج مدرسه می‌کنند.

* اختصاص مابه تفاوت هزینه اردویی به مدرسه

وی تأکید کرد: در بعضی از مدرسه ها مسئولان هنگام برپایی اردوهای یک یا چند روزه، مبالغی بالاتر از میزان هزینه اردو از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند و از مبلغ دریافتی درصدی را صرف هزینه برپایی اردو کرده و مابقی را به تأمین هزینه‌های مدرسه اختصاص می‌دهند.

*اختصاص قسمتی از هزینه دریافتی در مورد تصویربرداری از دانش‌آموزان

این فرهنگی متذکر گردید: در بعضی مدرسه ها به‌ویژه شهرها و منطقه های روستایی، مسئولان مدرسه ها با یکی از جایگاه ها عکس برداری قرارداد بسته و درصدی از مجموع هزینه گرفتن عکس از دانش‌آموزان را تخفیف می‌گیرند و در برابر، ما بقی مبلغ را برای تأمین مخارج مدرسه به‌ حساب مدرسه واریز می‌کنند.

ف- ش، معاون مدرسه‌ای در رباط کریم با بیان اینکه والدین دانش‌آموزان این منطقه از نظر مالی دچار مشکل می باشند و قدرت خرید کتب مساعدت درسی را ندارند، گفت: ما دانش‌آموزان را ملزم به خرید کتاب خاصی نمی‌کنیم، اما می باشند مدیرانی که به سبب کم بودن بودجه و سرانه مورد احتیاج، وادار می باشند برای تأمین هزینه‌های مدرسه، با ناشران کتب خاصی مشارکت دارند و آن را به دانش‌آموزان سفارش می‌کنند.

این فرهنگی اضافه کرد: برای تأمین هزینه‌های مدرسه از مساعدت خیرین استفاده می‌کنیم. 

 یکی دیگر از فرهنگیان منطقه ۱۹ تصریح کرد: بعضی مسئولان مدرسه ها این منطقه نیز برای تأمین هزینه‌های جاری به اجبار با ناشران کتب مساعدت آموزشی خاص وارد خرید و فروش شده و درصدی را در ازاء خرید کتب توسط دانش‌آموزان برای مدرسه دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: مدیر یکی از مدرسه ها به سبب نداشتن ارزش لازم برای تأمین مخارج واحد آموزشی تحت کنترل خود، حتی دبیران را وادار می‌کرد تا فلان کتاب مساعدت آموزشی را به دانش‌آموزان پیشنهاد کنند؛ چراکه از ناشر مد نظر درصدی را برای تأمین هزینه مدرسه دریافت می‌کرد. 

 د این میان مسئولین وزارت آموزش و پرورش نیز در زمان‌های متفاوت اظهار نظراتی در مورد پرداخت سرانه مدرسه ها بیان کردند.

*اعتبارات مورد احتیاج مدرسه ها در سه ماهه آخر سال افزایش می‌یابد

علی الهیار ترکمن معاون حمایت وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، ، در مورد «زمان پرداخت سرانه به مدارس»، گفت: تا حال حاضر به سبب مضیقه نقدینگی در خزانه، کمتر از ۳۰ درصد تخصیص ارزش گرفته‌ایم.

وی دنبال کرد: با سازگاری انجام شده، این میزان را افزایش می‌دهیم و در سه ماه انتهایی سال، مسئولان مدرسه ها قطعاً شاهد افزایش ظرفیت اعتبارات سرانه‌ای می باشند.

معاون توسعه مدیریت و حمایت وزیر آموزش و پرورش افزود: تخصیص سرانه را از این ماه تا آخر سال به صورت با نظم دریافت کرده و ابلاغ می‌کنیم.

در مورد «توزیع سرانه مدارس»، گفت: در تابستان به سبب فعال نبودن مدرسه ها، سرانه کمتری به مدرسه‌ها اختصاص پیدا نمود اما تا آخر سال تحصیلی، سرانه به مدرسه ها به صورت مستمر اختصاص پیدا می‌کند.

*سرانه ۱۷ تا ۳۰ هزار تومانی مدارس 

معاون توسعه مدیریت و حمایت وزیر آموزش و پرورش افزود: مناطقی داریم که تا ۳۰ هزار تومان سرانه به مدرسه ها اختصاص پیدا می‌کند، بعضی منطقه های همان ۱۷ هزار تومان اختصاص پیدا می‌کند و بعضی منطقه های نیز کمتر از این میزان اختصاص پیدا می‌کند.

الهیار ترکمن تأکید کرد: در سال آینده با توجه به عوض شدن در رویکرد بودجه‌ریزی به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، سرانه مدرسه ها شکل جدیدتری به خود خواهد گرفت.

نمایندگان مجلس نیز در مورد لزوم توجه به تأمین اعتبارات و سرانه مدرسه ها تصریح کردند.

*بودجه آموزش و پرورش تنها کفاف ۱۰ ماه حقوق فرهنگیان را می‌دهد

محمد بیرانوندی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون تعلیم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اصل بودجه پیش‌بینی شده در آموزش و پرورش ۳۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هست که طبق معمول تخصیص ۱۱۰ درصدی به آن تعلق می‌گیرد، اما همین بودجه هم کفاف تنها ۱۰ ماه حقوق فرهنگیان را خواهد داد. 

 رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال کنونی آموزش و پرورش بدون درنظر گرفتن بودجه بانک‌ها و مؤسسات مالی، ۱۰ درصد بودجه کل کشور هست و سال گذشته هم در مجلس به بودجه ایده ای دولت ۳ هزار میلیارد تومان در مجلس اضافه گردید و سال کنونی هم کوشش می‌کنیم این رقم را به ۴۰ هزار میلیارد تومان برسانیم. 

 وی تأکید کرد: ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق فرهنگیان در سال ۹۷ لازم هست؛ در نتیجه بودجه پیش‌بینی شده حتی کفاف پرداخت حقوق فرهنگیان را هم نمی‌دهد.

بیرانوندی با بیان اینکه اگر بعضی وظیفه ها آموزش و پرورش را کنار بگذاریم، برای بعضی اقلام و ردیف‌ها ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به سال بعد جابه جا می‌شود، گفت: بیشتر از ۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت جایزه بازنشستگان فرهنگی احتیاج داریم که ۳۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای پرداخت این پاداش‌ها پیش‌بینی شده هست. 

 رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی دنبال کرد: اگر بخواهیم با ایده‌آل آموزش و پرورش کشورهای توسعه‌یافته خود را قیاس کنیم، این بودجه برای اجرای سند دگرگونی بنیادین و پیشروی درست روال یاددهی و یادگیری ناکافی هست و در حوزه بودجه بخش عمرانی هم با کاهش ارزش رو به رو هستیم. 

*عدم پرداخت سرانه مدرسه ها مشکل هرساله آموزش و پرورش هست

 بیرانوندی در مورد «پیشنهاد معافیت مدرسه ها از پرداخت آب، برق، گاز»، گفت: عدم پرداخت سرانه و شیر مدرسه ها مشکلی هست که هر سال تکرار می‌شود و زیادی از مدرسه ها برای پرداخت قبوض خود ناتوان می باشند که امید داریم به جمع‌بندی لازم در مورد معافیت مدرسه ها از پرداخت هزینه حامل‌های انرژی برسیم. 

*مدیران مدرسه ها شب‌ها با غم بدهی مدرسه به خواب می‌روند

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون تعلیم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در مورد «عدم پرداخت سرانه مدرسه ها و متوسل شدن مسئولان مدرسه ها به روش‌های متفاوت برای تأمین هزینه»، گفت:  متأسفانه مسئولان مدرسه ها شب‌ها با غم بدهی‌های آب و گاز مدرسه، به خواب می‌روند.

وی با بیان اینکه مدیر مدرسه باید تمشیت امور کند نه اینکه امروز به چنین وضعیتی در اداره مدرسه دچار شود، اضافه کرد: هنگامی سرانه مدرسه ها کاهش پیدا می‌کند، مسئولان مدرسه ها دست به دامن والدین دانش‌آموزان می‌شوند؛ در نتیجه آشکار هست که هر دانش‌آموزی که پدرش پول بیشتری به مدرسه بپردازد، نمره بیشتری می‌گیرد و این مبحث منشأ بی‌عدالتی می‌شود.

دبیر کمیسیون تعلیم مجلس تأکید کرد: در کمال تأسف امروز به سبب عدم دریافت سرانه مدرسه ها، مدیر مدرسه ملزم به گرفتن پول از والدین شده و به این شکل تحقیر می‌شود؛ در چنین شرایطی مسئولان وادار می باشند با والدین برای دریافت پول فراوان گفت وگو کنند؛ در نتیجه دچار خجلت زدگی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید عزت نفس معلمان و مسئولان محافظت شود، اضافه کرد: بعضی خانواده‌ها توان مساعدت به مدرسه ها را ندارند و نباید تحت فشار در این مورد باشند.

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از فارس،آنچه در این مورد قابل تأمل هست،

البته نباید از این مبحث غافل شویم که مسئولان مدرسه ها نیز ذر تنگنا فشارهای مالی و مدیریت اقتصادی مدرسه ها گیر کرده‌اند و زیادی از آنان در برابر تأمین هزینه‌های رایج مدرسه، کمر خم کرده و برای خلاصی از این تنگنا، چاره‌ای جز دست به دامن شدن به روش‌های متفاوت تأمین هزینه‌ها ندارند؛ چراکه دانش‌آموزان و والدین آنان هنگام ثبت‌نام در مدرسه ها انتظاری جز تأمین همه امکانات و ملزومات آموزشی برای یک سال تحصیلی ندارند و مسئولان نیز برای عقب نماندن از قافله نظام آموزشی و اجرای مطلوب آن، به راه‌های مختلفی متوسل می‌شوند.