تاریخ: ۱۴:۰۶ :: ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
دانش‌آموزان استثنایی نباید استثنا شوند

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری دانشجو، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزبر آموزش و پرورش در دیدار با کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اظهار داشت: دانش‌آموزان استثنایی در اولویت قرار دارند و ما نسبت به آنها وظیفه داریم هرچه در توان داریم، برای این عزیزان انجام دهیم و خدماتی که […]

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری دانشجو، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزبر آموزش و پرورش در دیدار با کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اظهار داشت: دانش‌آموزان استثنایی در اولویت قرار دارند و ما نسبت به آنها وظیفه داریم هرچه در توان داریم، برای این عزیزان انجام دهیم و خدماتی که به آنها ارائه می‌دهیم باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد؛ چراکه نوع خدمات به این عزیزان سخت، پیچیده و تخصصی است.

 

وی با بیان اینکه باید یک تغییر بینش فرهنگی در خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کنیم، گفت: برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند که این دانش‌آموزان پس از تحصیل نمی‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند و با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند همچنین برخی خانواده‌ها تمایل ندارند اینگونه دانش‌آموزان در مناسبات خانوادگی و فامیلی حضور داشته باشند و از طرفی جامعه نیز نگاه صحیحی نسبت به این‌گونه افراد ندارد.

 

احمدی دانش آشتیانی خاطر نشان کرد: وظیفه آموزش و پرورش است که با انجام اقدامات فرهنگی، خانواده و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه سازد و آموزش لازم به خانواده و جامعه بدهد تا بتوانیم از ظرفیت این افراد در جامعه بهره ببریم.

 

وی تأکید کرد: با کمک متخصصین باید یک برنامه جامعی برای این تغییر نگرش ارائه کنیم تا این‌گونه افراد با شرایط خاص بتوانند وارد جامعه و بازار کار شوند و توانمندی‌های آنها به منصه ظهور و بروز برسد.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از راه‌های پذیرش این افراد، آن است که استثناء نشوند تا زمینه پذیرش آنها در جامعه فراهم شود.

 

وی گفت: اگر این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان عادی باشند، روند عادی سازی و همزیستی مسالمت آمیز آنها ایجاد می‌شود.

 

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به امر عادی سازی گفت: یکی از مؤلفه‌هایی که می‌تواند به تسهیل این امر کمک کند، فاصله گرفتن از حالت مکانیکی و ایجاد محیط های شاد و با نشاط در مدارس استثنایی است که برای دسترسی به آن حتی ممکن است در قوانین و مقررات اصلاح و تغییری صورت بگیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: باید در استان‌ها و مناطق، از مشارکت فکری اولیای این دانش‌آموزان بهره گرفت و لازم نیست همه اقدامات برای اینگونه دانش‌آموزان انحصاری توسط دولت صورت بگیرد و بخش خصوصی نیز طبق استانداردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند خدماتی را به دانش‌آموزان و اولیای آنها ارائه کند.

برچسب ها: