تاریخ: ۳:۴۶ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷

سرویس سبک زندگی فردا: خواص زیتون برای همه معلوم هست. این میوه‌های کوچک فوق‌العاده، قدرت ایجاد تحولات بزرگی را در سلامتی‌تان دارند، مهم‌ترین خاصیت آن که همه‌ی خواص دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، محافظت تندرستی قلب هست. در ادامه این مطلب را به نقل از تندرستی نیوز مطالعه می کنید.   ۱. زیتون […]

سرویس سبک زندگی فردا: خواص زیتون برای همه معلوم هست. این میوه‌های کوچک فوق‌العاده، قدرت ایجاد تحولات بزرگی را در سلامتی‌تان دارند، مهم‌ترین خاصیت آن که همه‌ی خواص دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، محافظت تندرستی قلب هست. در ادامه این مطلب را به نقل از تندرستی نیوز مطالعه می کنید.   خواص زیتون از مغز تا قلب

۱. زیتون و تندرستی قلب
زیتون و تندرستی قلب به گزارش راهنمای سفر من به نقل از تندرستی نیوز به نقل از سایت تبیان، زیتون‌ها سرشار از اسید‌های چرب تک غیراشباع می باشند. این اسید‌های چرب در حقیقت نوعی چربی می باشند که باعث کاهش LDL (کلسترول بد) و در عین حال محافظت HDL (کلسترول خوب) می‌شوند. از سویی خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی پلی‌فنول‌های موجود در زیتون از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که از عوامل با اهمیت مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی عروقی می باشند، محافظت می‌کنند.

۲. زیتون و بهبود جریان خون
علاوه بر این‌ها ظواهر درازمدت نشان داده هست، کسانی که همه روزه روغن زیتون فوق بکر استفاده می‌کنند، کمتر در فراروی خطر مبتلا شدن به حمله‌ی قلبی، فشارخون بالا و فوت و میر متاثر از بیماری‌های قلب و عروقی نسبت به کسانی که از این روغن استفاده نمی‌کنند، می باشند. زیتون و بهبود جریان خون ترکیبات گیاهی موجود در زیتون می‌توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند و بنابراین کارکرد عروقی را با افزایش جریان خون به سمت عضلات شما بهبود بخشند. این اتفاق هم برای تندرستی کوتاه مدت و هم درازمدت شما سودمند هست، زیرا گردش خونِ خوب تر همه چیز را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ از دویدن در ورزشگاه گرفته تا کاهش خطر بیماری‌های مزمن.

۳. زیتون و برطرف التهاب‌
علاوه بر این، بعضی از انواع زیتون‌ها می‌توانند تا ۲۵ ٪ از احتیاج بدن شما به آهن را مهیا کنند. این ماده‌ی معدنی برای بدن بسیار با اهمیت هست، زیرا به حمل و رساندن اکسیژن به اندام‌ها مساعدت می‌کند. زیتون و برطرف التهاب‌ پلی‌فنول‌های موجود در انواع زیتون می‌توانند به کاهش التهاب مزمن با ممانعت از آغاز آسیب‌های بافتی در اندام‌ها مساعدت کنند.

۴. زیتون و تقویت استخوان‌ها
زیتون‌ها به سبب نقش اصلی‌شان در رژیم‌های مدیترانه‌ای که بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل می باشند و به تندرستی بدن مساعدت می‌کنند، به خوبی شناخته شده‌اند. به همین سبب با اهمیت هست که بر استفاده آن‌ها در رژیم غذایی‌تان چه به عنوان میان وعده و چه به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل تمرکز کنید.

۵. زیتون و بهبود تندرستی مغز
زیتون و تقویت استخوان‌ها پلی‌فنول‌های موجود در زیتون علاوه بر این می‌توانند با کاهش خراب کردن بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان‌ها گردند. علاوه بر این، دیده شده هست که رژیم‌های مدیترانه‌ای با خطر کمتر شکستگی استخوان‌ها در اشخاص مسن همراه می باشند. زیتون و بهبود تندرستی مغز از آنجایی که زیتون به کاهش استرس اکسیداتیو متاثر از التهاب مساعدت می‌کند، می‌تواند از بافت‌های اندام‌های حیاتی (به عنوان مثال مغز شما) در مقابل آسیب‌های مضر و غیرقابل بازگشت محافظت کند.

۶. زیتون و ایجاد حس خوشایند سیری

یکی دیگر از مزایای زیتون این هست که این میوه در بر دارنده ویتامین E، یعنی آنتی‌اکسیدان مربوط با ادراک خوب تر هست و استفاده آن باعث کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های شناختی می‌شود. علاوه بر این‌ها دیده شده هست رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به عنوان مرجع کلیدی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر مبتلا شدن به مریضی آلزایمر مربوط می باشند.
زیتون و ایجاد حس خوشایند سیریآنتی‌اکسیدان‌هایی که در زیادی از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند، اگر همراه با یک مرجع چربی رژیمی مثل زیتون استفاده گردند، خوب تر جذب می‌شوند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد و یا تفت دادن خیلی سبک و مختصر سبزیجات سبز در آن، می‌تواند به دریافت زیادتر کاروتنوئیدها، که برای تندرستی چشم و کاهش طول مدت مریضی مفید می باشند، مساعدت کند. با استفاده روغن زیتون فوق بکر هنگام پخت و پز می‌توانید با تغذیه سالم، احساس سیری خوشایندی نیز دارا باشید. چربی‌های خوش طعم موجود در زیتون باعث می‌شود که شما مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری دارا باشید و بنابراین کمتر به سمت هله هوله خوری و به تبع آن چاقی بروید.

۷. زیتون و کاهش خطر مبتلا شدن به بعضی سرطان‌ها
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری انرژی دارد، و از آن طرف ۱۲۰ کالری معادل تقریباً ۳۰ عدد زیتون (بسته به نوع و اندازه) هست. استفاده زیتون به صورت میوه، فیبر غذایی شایسته ای را فراهم می‌کند؛ یعنی یک فنجان از آن حدود ۱۵ ٪ از آنچه شما در طول یک روز به آن احتیاج دارید را برایتان مهیا می‌سازد.

۸. زیتون و تنظیم قند خون
زیتون و کاهش خطر مبتلا شدن به بعضی سرطان‌ها فواید میوه‌ها و سبزیجات وقتی که در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های متفاوت استفاده می‌شوند، به خوبی نمایان هست. غذا‌های دارای آنتی‌اکسیدان بالا مثل زیتون می‌توانند شانس مبتلا شدن به بعضی سرطان‌ها را هم از طریق محافظت از DNA سلولی که به صورت بالقوه از رشد تومور جلوگیری می‌کند و هم از طریق کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش دهند. زیتون و تنظیم قند خون استفاده روغن زیتون فوق بکر می‌تواند باعث کاهش قند خون مخصوصاً حدود دو ساعت پس از استفاده غذا به وسیله‌ی کارکرد مناسب انسولین گردد.

۹. زیتون و افزایش جذب سایر مواد مغذی
اسید‌های چرب اولئیک که باعث محافظت تندرستی قلب می‌شوند و علاوه بر این پلی فنول‌های موجود در زیتون نیز می‌توانند مساعدت کننده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی در بر دارنده چربی‌های تک غیراشباع بالا و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

سر انجام این که:
زیتون و افزایش جذب سایر مواد مغذی آنتی‌اکسیدان‌هایی که در زیادی از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند، اگر همراه با یک مرجع چربی رژیمی مثل زیتون استفاده گردند، خوب تر جذب می‌شوند.